Bra tänkt! Man kan testa de olika aktiviteterna var för sig som övning. Då behöver jag inte göra allting för första gången under kampanjen.
Är Facebook fortfarande en viktig plattform att nå ut på? Eller har den blivit för ocool?
Min erfarenhet är att Facebook redan har så många nördgrupper som är öppna för promotion och diskussioner m.m. så man kan använda dessa som språngbräda.
Gör man exempelvis ett YZE-kan man ju använda alla dessa grupper. Men såklart även Discord odyl.
Men allt detta märker du på sikt när du analyserar resultatet av din marknadsföring. Vilket iofs inte är helt enkelt. Visst kan man mäta antal följare, antal interaktioner m.m. Men vad är det värt? En KS är ju enklare. Gick min KS bättre än min förra? Vad berodde det på isf.
Och nu ska man ju vara ärlig med att det finns ingen som riktigt vet detta. Det finns lite för många rörliga delar man inte har kontroll över. Såvida man inte har en webbshop eller dylikt. Då har man absolut något konkret att jobba mot.
Men för att jämföra Warner Bros gör ju inte jättemycket för att styrka sitt varumärke i sig, utan gör det genom sina filmer. För rollspelsföretag är det lite samma numera, även om man inte ska glömma försäljning i butik och Web.
Men det beror på affärsmodell och mål.