Cybot
Mest spelbar
“Länge leve den 509:e Kejsaren av Imperiet, Severus Dominius Maximus! härskaren över de 10 000 stjärnsystemen, Kung över det kända Universumet och Mänsklighetens försvarare! Må han styra för evigt!”
Det är tredje gången på ett decennium som en ny kejsare har utropats i de centrala stjärnsystemen nära mänsklighetens vagga, Jorden-Som-Var. Ytterligare en Legat över en av Stjärnlegionerna som kastat imperiet in i ett blodigt inbördeskrig och störtat den sittande kejsaren. Bakom all pompa och ståt, bara ytterligare en genetisk krigsherre.
Ovanligt nog drogs även Rutland in i konflikten, trots sin plats långt ute på periferin, nära den yttersta gränsen mot mänsklighetens fiender; De metamänskliga barbarerna i Stellar Watch Republiken, den Mörka Furstens nekrobataljoner och oräkneliga andra hot.
I en kamp mellan kejserliga lojalister och radikala majkister, i en brisad av antika atomvapen, har den sydliga kontinenten reducerats till aska och både majoriteten av kejsarens styrkor och rebellerna är utplånade; inklusive den kejserliga guvernören. Utan kejserlig närvaro och med de centrala stjärnsystemen i kaos (än så länge) är det en tid av ohygglig fara och oändliga möjligheter för planetens elit…
Hur går det till?
Spelarna kommer att ta rollen som Genbaroner, ledarna för de genetiska adelshusen och Rutlands maktelit. Spelvärlden är inspirerad både av tidigare iterationer av Rutland (Rutland och Rutland International), av Space Opera i allmänhet och Dune i synnerhet.
Vardagar
På vardagar kommer det att bli mer vardagliga val. Valen är indelade i fyra kategorier:
Varje vardag rullar man Ekonomi antal D6:or för att betala av Skulder. Första skuldpoängen betalas av på 4+, andra 5+ och därefter 6+.
Helger
Helgerna kommer att vara dedikerade åt spelets PvP aspekt. Allt ifrån kampen över de förunderliga skatter man “hittat” på expeditioner till spioneri för att luska ut hemligheter till fejd mellan adelshusen.
Helgen kommer också att vara tillfället för internrevision, att se hur det går för ens eget hus.
Värden
Varje hus har värden inom följande kategorier:
Rutland III som helhet har också följande värden:
Medans spelet pågår kommer man att samla på sig Taggar som påverkar vilka styrkor, svagheter och möjligheter man har. En [Tag] är något som definierar ens hus karaktär. Det kan påverka en specifik aspekt av ditt hus (om man t.ex. har en [Tag] för Ekonomi) eller huset som helhet.
Det är tredje gången på ett decennium som en ny kejsare har utropats i de centrala stjärnsystemen nära mänsklighetens vagga, Jorden-Som-Var. Ytterligare en Legat över en av Stjärnlegionerna som kastat imperiet in i ett blodigt inbördeskrig och störtat den sittande kejsaren. Bakom all pompa och ståt, bara ytterligare en genetisk krigsherre.
Ovanligt nog drogs även Rutland in i konflikten, trots sin plats långt ute på periferin, nära den yttersta gränsen mot mänsklighetens fiender; De metamänskliga barbarerna i Stellar Watch Republiken, den Mörka Furstens nekrobataljoner och oräkneliga andra hot.
I en kamp mellan kejserliga lojalister och radikala majkister, i en brisad av antika atomvapen, har den sydliga kontinenten reducerats till aska och både majoriteten av kejsarens styrkor och rebellerna är utplånade; inklusive den kejserliga guvernören. Utan kejserlig närvaro och med de centrala stjärnsystemen i kaos (än så länge) är det en tid av ohygglig fara och oändliga möjligheter för planetens elit…
Hur går det till?
Spelarna kommer att ta rollen som Genbaroner, ledarna för de genetiska adelshusen och Rutlands maktelit. Spelvärlden är inspirerad både av tidigare iterationer av Rutland (Rutland och Rutland International), av Space Opera i allmänhet och Dune i synnerhet.
Vardagar
På vardagar kommer det att bli mer vardagliga val. Valen är indelade i fyra kategorier:
- Investeringar: Investeringar i någon aspekt av sitt hus styrka.
- Definierande val: Här skapar valen ett en spårbundenhet, en [Tag] som definierar ens hus på något sätt.
- Problem: Hantera ett av de många problem som kommer att dyka upp. Allt ifrån kejserliga tjänstemän som lägger sin näsa i blöt till interna oroligheter till yttre hot.
- Expeditioner: Jakten på hemligheter, sällsynta resurser eller att uppnå militära mål. En expedition startar vanligtvis på en måndag, fortsätter med ett antal val under veckan och avslutas på följande helg.
Varje vardag rullar man Ekonomi antal D6:or för att betala av Skulder. Första skuldpoängen betalas av på 4+, andra 5+ och därefter 6+.
Helger
Helgerna kommer att vara dedikerade åt spelets PvP aspekt. Allt ifrån kampen över de förunderliga skatter man “hittat” på expeditioner till spioneri för att luska ut hemligheter till fejd mellan adelshusen.
Helgen kommer också att vara tillfället för internrevision, att se hur det går för ens eget hus.
Värden
Varje hus har värden inom följande kategorier:
- Ekonomi: Vilken förmåga ditt hus har att generera ekonomiska resurser.
- Militär: Militära styrka, på marken och i rymden.
- Politik: Media, politisk makt, popularitet
- Underrättelse: Hur bra man är på att ta reda på hemligheter
- Esoterik: Hur bra ditt hus är på att bevara hemligheter och förhindra andra från att få information om ditt hus (Varning: Om Esoterik är mycket högre än din Underrättelse så finns det en möjlighet att man får Taggen [Hus av Hemligheter] och måste därefter rulla på Underrättelse för att få information om sin egen verksamhet). Hur lätt det är att skydda en hemlighet beror på hur allvarlig den är och hur många inom huset som känner till hemligheten. Vanliga stats som militär styrka är ett omodifierat slag, men spelaren får en bonus för att skydda hemligheter och en mycket stor bonus för att skydda en Mörk Genetisk Hemlighet (som endast är känd av husets innersta krets)
- Atomvapen: Ditt hus Atomvapenklenoder. Utan atomvapen är man inte ett av de Stora husen. Man är inte irrelevant, men utan atomvapen är inte längre en oberoende maktfaktor utan en spelbricka i de Stora husens intriger. Ett stort hus har normalt 3 punkter Atomvapen. Om du lyckas samla på dig 7 punkter atomvapen kan du byta 3 poäng atomvapen för att upphöja ett av ditt hus kadettgrenar till statusen av Stort hus (bonusar till i Ekonomi, Militär och Politik). Har man bara 1 poäng atomvapen är man tekniskt sett ett Stort hus, men sårbar för intriger!
- Skuld: Man använder inte sin ekonomiska styrka för att direkt betala någonting. Man lånar pengar och använder sina resurser för att betala av skulderna. Skuld kan bli större än Ekonomi, men om det blir avslöjat (genom t.ex. spioneri) så får det konsekvenser.
Rutland III som helhet har också följande värden:
- Makt: Den sammanlagda militära styrkan från Rutlands genetiska adelshus plus militära styrkor som är gemensamma för planeten.
- Inflytande: Hur mycket inflytande Rutland har över den Kejsardömets politik.
- Legitimitet: Hur stabilt de genetiska adelshusens styre är över Rutland och hur stort förtroende befolkningen har för den nuvarande ordningen.
Medans spelet pågår kommer man att samla på sig Taggar som påverkar vilka styrkor, svagheter och möjligheter man har. En [Tag] är något som definierar ens hus karaktär. Det kan påverka en specifik aspekt av ditt hus (om man t.ex. har en [Tag] för Ekonomi) eller huset som helhet.
Last edited: