Genbaronerna från Rutland III

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
“Länge leve den 509:e Kejsaren av Imperiet, Severus Dominius Maximus! härskaren över de 10 000 stjärnsystemen, Kung över det kända Universumet och Mänsklighetens försvarare! Må han styra för evigt!”

Det är tredje gången på ett decennium som en ny kejsare har utropats i de centrala stjärnsystemen nära mänsklighetens vagga, Jorden-Som-Var. Ytterligare en Legat över en av Stjärnlegionerna som kastat imperiet in i ett blodigt inbördeskrig och störtat den sittande kejsaren. Bakom all pompa och ståt, bara ytterligare en genetisk krigsherre.

Ovanligt nog drogs även Rutland in i konflikten, trots sin plats långt ute på periferin, nära den yttersta gränsen mot mänsklighetens fiender; De metamänskliga barbarerna i Stellar Watch Republiken, den Mörka Furstens nekrobataljoner och oräkneliga andra hot.

I en kamp mellan kejserliga lojalister och radikala majkister, i en brisad av antika atomvapen, har den sydliga kontinenten reducerats till aska och både majoriteten av kejsarens styrkor och rebellerna är utplånade; inklusive den kejserliga guvernören. Utan kejserlig närvaro och med de centrala stjärnsystemen i kaos (än så länge) är det en tid av ohygglig fara och oändliga möjligheter för planetens elit…

Genbaronerna.jpg


Hur går det till?

Spelarna kommer att ta rollen som Genbaroner, ledarna för de genetiska adelshusen och Rutlands maktelit. Spelvärlden är inspirerad både av tidigare iterationer av Rutland (Rutland och Rutland International), av Space Opera i allmänhet och Dune i synnerhet.

Vardagar

På vardagar kommer det att bli mer vardagliga val. Valen är indelade i fyra kategorier:
  1. Investeringar: Investeringar i någon aspekt av sitt hus styrka.
  2. Definierande val: Här skapar valen ett en spårbundenhet, en [Tag] som definierar ens hus på något sätt.
  3. Problem: Hantera ett av de många problem som kommer att dyka upp. Allt ifrån kejserliga tjänstemän som lägger sin näsa i blöt till interna oroligheter till yttre hot.
  4. Expeditioner: Jakten på hemligheter, sällsynta resurser eller att uppnå militära mål. En expedition startar vanligtvis på en måndag, fortsätter med ett antal val under veckan och avslutas på följande helg.

Varje vardag rullar man Ekonomi antal D6:or för att betala av Skulder. Första skuldpoängen betalas av på 4+, andra 5+ och därefter 6+.

Helger

Helgerna kommer att vara dedikerade åt spelets PvP aspekt. Allt ifrån kampen över de förunderliga skatter man “hittat” på expeditioner till spioneri för att luska ut hemligheter till fejd mellan adelshusen.
Helgen kommer också att vara tillfället för internrevision, att se hur det går för ens eget hus.

Värden

Varje hus har värden inom följande kategorier:
  • Ekonomi: Vilken förmåga ditt hus har att generera ekonomiska resurser.
  • Militär: Militära styrka, på marken och i rymden.
  • Politik: Media, politisk makt, popularitet
  • Underrättelse: Hur bra man är på att ta reda på hemligheter
  • Esoterik: Hur bra ditt hus är på att bevara hemligheter och förhindra andra från att få information om ditt hus (Varning: Om Esoterik är mycket högre än din Underrättelse så finns det en möjlighet att man får Taggen [Hus av Hemligheter] och måste därefter rulla på Underrättelse för att få information om sin egen verksamhet). Hur lätt det är att skydda en hemlighet beror på hur allvarlig den är och hur många inom huset som känner till hemligheten. Vanliga stats som militär styrka är ett omodifierat slag, men spelaren får en bonus för att skydda hemligheter och en mycket stor bonus för att skydda en Mörk Genetisk Hemlighet (som endast är känd av husets innersta krets)
  • Atomvapen: Ditt hus Atomvapenklenoder. Utan atomvapen är man inte ett av de Stora husen. Man är inte irrelevant, men utan atomvapen är inte längre en oberoende maktfaktor utan en spelbricka i de Stora husens intriger. Ett stort hus har normalt 3 punkter Atomvapen. Om du lyckas samla på dig 7 punkter atomvapen kan du byta 3 poäng atomvapen för att upphöja ett av ditt hus kadettgrenar till statusen av Stort hus (bonusar till i Ekonomi, Militär och Politik). Har man bara 1 poäng atomvapen är man tekniskt sett ett Stort hus, men sårbar för intriger!
  • Skuld: Man använder inte sin ekonomiska styrka för att direkt betala någonting. Man lånar pengar och använder sina resurser för att betala av skulderna. Skuld kan bli större än Ekonomi, men om det blir avslöjat (genom t.ex. spioneri) så får det konsekvenser.

Rutland III som helhet har också följande värden:
  • Makt: Den sammanlagda militära styrkan från Rutlands genetiska adelshus plus militära styrkor som är gemensamma för planeten.
  • Inflytande: Hur mycket inflytande Rutland har över den Kejsardömets politik.
  • Legitimitet: Hur stabilt de genetiska adelshusens styre är över Rutland och hur stort förtroende befolkningen har för den nuvarande ordningen.
[Taggar]

Medans spelet pågår kommer man att samla på sig Taggar som påverkar vilka styrkor, svagheter och möjligheter man har. En [Tag] är något som definierar ens hus karaktär. Det kan påverka en specifik aspekt av ditt hus (om man t.ex. har en [Tag] för Ekonomi) eller huset som helhet.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Den första dagens val är att skapa sig ett Genetiskt Adelshus, var din maktbas ligger och vad ditt alias är. När du har gjort det valet kommer jag (spelets GM) att rulla 2d6 för att se om ditt hus har en Hemlighet. Hemligheter kan vara nackdelar och fördelar, men är något som påverkar ditt hus över den närmaste tiden eller över en längre tid. Blir resultatet en dubbel-etta kommer ditt hus ha en Mörk Genetisk Hemlighet, ett hemligt genetisk arv där det kommer att vara en katastrof för ditt hus om det blir allmänt känt.

Vad just dina stats och hemligheter (om några) är kommer att skickas ut genom PM. Om du har svarat i tråden innan Tisdag 22.00 kommer du att få ett PM innan Onsdag 10.00.

VAL 1: Mitt hus är:
1.

Ett [Riddarhus]. Riddarhus är Rutlands ärftliga militära adel och fokuserade på militär makt.
Styrkor: Militär
Fördelar: Investeringar i och användandet av militär makt. Vissa val kommer endast att vara tillgängliga för [Riddarhus].
Genetisk arkiv: Specialiserat på förmågor som ger fördelar i strid: ökad styrka, reflexer, förmågan att överleva ohyggliga skador, överlägsen spatialt tänkande osv.
Hemligheter: 4 eller lägre. Om slaget är en dubbel-etta har ditt hus en Mörk Genetisk Hemlighet.

2.
Ett [Senatorhus]. Senatorhus är medlemmar av Rutlands senat och fokuserade på politiskt inflytande.
Styrkor: Politik
Fördelar: Investeringar i och användandet av politisk makt. Vissa val kommer endast att vara tillgängliga för [Senatorhus]. Vid omröstningar i Rutland IIIs politiska representanthus [politisk omröstning] har [Senatorhus] ökad politisk makt och räknas som om de har två röster. En gång i spel kan ett [Senatorhus] åkalla sitt VETO vid en [politisk omröstning]. Vid ett VETO krävs det att alla [Senatorhus] röstar likadant, men om det lyckas så går det inte att rösta emot dem utan deras alternativ vinner automatiskt.
Genetiskt arkiv: Specialiserat på förmågor som ger möjligheten att påverka socialt. Feromoner, estetisk modellering, röstmodulering, ansiktsläsning osv
Hemligheter: 4 eller lägre. Om slaget är en dubbel-etta har ditt hus en Mörk Genetisk Hemlighet.

3.
Ett [Handelshus]. Handelshus är Rutlands ekonomiska elit och fokuserade på att ackumulera kapital.
Styrkor: Ekonomi
Fördelar: Investeringar i och användandet av ekonomisk makt. Vissa val kommer endast att vara tillgängliga för [Handelshus].
Genetiskt arkiv: Specialiserat på fysiska och mentala förmågor som ger ekonomiska fördelar. Perfekt mental matematik, prognostikering etc.
Hemligheter: 4 eller lägre. Om slaget är en dubbel-etta har ditt hus en Mörk Genetisk Hemlighet.

4.
Ett [Skugghus]. Rutlands hus av skuggor är en social elit som fokuserar på insamlandet och skyddandet av hemligheter, ofta med verksamhet inom Rutlands kriminella sfär.
Styrkor: Underrättelse och Esoterik
Fördelar: Investeringar i och användandet av underrättelse och esoterik. Vissa val kommer endast att vara tillgängliga för [Skugghus]. Så länge som ett [Skugghus] investerar åtminstone 1 poäng öppet har de inte begränsningen att de endast kan investera lika mycket i hemlighet, utan kan investera upp till 6 poäng totalt (varav 3 räknas mekaniskt som om de hade investerats öppet, med alla fördelar på investeringsslag som det innebär).
Genetiskt arkiv: Specialiserat på fysiska och mentala förmågor som ger fördelar inom insamlandet av hemligheter. Thermiskt kamoflage. mentala väggar, kontrollerad identitetsklyvning etc.
Hemligheter: 5 eller lägre. Om slaget är en dubbel-etta har ditt hus en Mörk Genetisk Hemlighet.

Ett hus stats är 6+2d6 (högsta tärningen används) i Styrkor och 4+2d6 (lägsta tärningen används) i övriga stats förutom Atomvapen som alltid är 3.

VAL 2: Maktbas:
a.

Mitt hus är ett [Nobilis Capitalis], med sin maktbas i huvudstadsregionen.
b.
Mitt hus är ett [Nobilis Regionalis], med sin maktbas på landsbygden och de övriga regionala städerna.
c.
Mitt hus är ett [Nobilis Orbitalis], med sin maktbas på Rutlands månar och asteroidbälten.

VAL 3: Mitt alias i spelet är:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Jag anar en konkurrent eller oväntad allians i mina territorium!
Om man hamnar i fejd så kan det vara farligt att man delar territorium då det gör sabotage och hämndaktioner lättare. Det betyder också att man kan vara intresserad av samma niche eller loot. Men [tag] systemet gör också att om man delar [tags] så är ofta beslut fördelaktiga för alla med samma [tag].

Det ekonomiska spelet tar mer inspiration från post-modern global ekonomi än äldre merkantilism.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
5 skugghus (2 capitalis, 1 regionalis, 2 orbitalis)
2 riddarhus (1 capitalis, 1 orbitalis)
2 handelshus (1 regionalis, 1 orbitalis)
1 Senatorhus (capitalis)

Mycket som pågår inne i huvudstaden (som sig bör!) =)
 
Last edited:
Top