NYHET 3D D&D

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Jag har för mig att WOTC också sagt att de tycker homebrew och husreglande är viktiga delar av spelet och att det kommer vara möjligt, har jag för mig.
Som programmerare tänker jag att det finns vissa saker som är lättare att bygga in stöd för att husregla än andra. Och att varje system som avlastar SL överhuvudtaget när det gäller mekanik kommer att ha begränsningar i hur mycket man kan husregla.

Även om de så tillåter direkt scripting via lua/javascript eller nåt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,499
Location
Ludvika
Som programmerare tänker jag att det finns vissa saker som är lättare att bygga in stöd för att husregla än andra. Och att varje system som avlastar SL överhuvudtaget när det gäller mekanik kommer att ha begränsningar i hur mycket man kan husregla.

Även om de så tillåter direkt scripting via lua/javascript eller nåt.
Sure, men allt som egentligen krävs är ju egentligen att det finns en tärnings-generator och att man manuellt kan modda siffervärdena direkt.

Att det är möjligt behöver ju inte innebära att det är full inkorporerat med övriga funktioner. Bara att man kan kringå de funktionerna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Jag blir starkt negativ till detta, helt enkelt för att det är ytterligare ett ganska stort steg mot att göra D&D, som för väldigt många är helt synonymt med rollspelshobbyn och sannolikt alltid kommer vara den största inkörsporten, till en helt låst plattform där WotC har närmast full kontroll. De gjorde samma sak med sina egna förutsättningar, som TSR, när de fick folk att spela mer officiella moduler, med officiella regler, och sätta ihop officiella karaktärsbyggen i officiella spelvärldar. Så det följer väl på Gygax utstakade riktning ändå.

Hade det bara rört sig om ett nytt sätt att spela, ingen skada skedd. Och det är nog så det kommer vara för de allra flesta som redan är frälsta, i praktiken. Men om de lyckas med detta så kan det mycket väl vara vad som sätter trenderna för den här hobbyn för årtionden och som gör att "One D&D" närmast blir ett Highlander-påstående.

Mig personligen påverkar det ju inte. Jag kan bara välja att inte använda tjänsten.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
238
Fast om VTTn styr spelets tärningsrull, vad som går att target:a etc… Då måste de alltså göra det väldigt detaljerat vad man som SL kan gå in och göra med 3D-modellerna för att jag ska kunna göra min drake trehövdad. Och om VTTn styr hur långt man kan gå, och vart på kartan, så måste alltså SL kunna manuellt gå in och ändra hur långt det är mellan saker och skapa zoner man inte kan gå på, för att min stora spricka ska kunna finnas. Och mitt glasgolv.

Som programmerare blir jag väldigt skeptisk. Antingen kommer man att behöva sköta alla regler helt själv och får inget stöd av VTTn, eller så blir man i någon mån begränsad av de möjligheter de programmerar in.

Det är såklart lätt att lova grejer, men WotC har lovat grejer förr och givet track record vetefan om jag skulle lita speciellt mycket på dem.
Detta gäller väl generellt för alla VTTs och inte bara WotCs?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,322
Jag har för mig att WOTC också sagt att de tycker homebrew och husreglande är viktiga delar av spelet och att det kommer vara möjligt, har jag för mig.

Jag kommer förvisso inte lita på det föränn jag ser det. Men, men.
Dnd-betong stödjer väl också homebrew, men har begränsat möjligheterna till att dela den? Och det är en öppen hemlighet att de gjort så för att man inte ska kunna homebrewa innehåll som de kan ta betalt för.

Om de inte ändrar inställning där så tror jag aldrig att någon wotc-plattform kommer ha någon levande skaparkultur.

(brasklapp: jag har aldrig själv använt beyond)
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
238
Jag blir starkt negativ till detta, helt enkelt för att det är ytterligare ett ganska stort steg mot att göra D&D, som för väldigt många är helt synonymt med rollspelshobbyn och sannolikt alltid kommer vara den största inkörsporten, till en helt låst plattform där WotC har närmast full kontroll. De gjorde samma sak med sina egna förutsättningar, som TSR, när de fick folk att spela mer officiella moduler, med officiella regler, och sätta ihop officiella karaktärsbyggen i officiella spelvärldar. Så det följer väl på Gygax utstakade riktning ändå.

Hade det bara rört sig om ett nytt sätt att spela, ingen skada skedd. Och det är nog så det kommer vara för de allra flesta som redan är frälsta, i praktiken. Men om de lyckas med detta så kan det mycket väl vara vad som sätter trenderna för den här hobbyn för årtionden och som gör att "One D&D" närmast blir ett Highlander-påstående.

Mig personligen påverkar det ju inte. Jag kan bara välja att inte använda tjänsten.
Jag ser också risker med att WotC försöker styra in användandet mot en VTT istället för att stödja ett flertal existerande. Det är oftast enkelt att lära sig ett program och att det blir ett större steg att byta program för köra något annat. Så börjar man med köra oneDnD med deras VTT kommer det bli ett större motstånd till att köra något annat system och byta VTT. Att kunna köra flera system på samma VTT tycker jag är en stor fördel. För det tar lite tid vid att vänja sig vid användandet.
Sen kommer det nog bli väldigt mycket svårare att få in 3dje parts material och homebrew för det är WotC som håller i programmeringen.

Det kommer säker bli jättebra för köra officiella moduler men skeptisk till att det kommer vara någon höjdare för köra egna äventyr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Detta gäller väl generellt för alla VTTs och inte bara WotCs?
Det gäller alla VTT:er som avlastar SL med regelmekanik, ja.

Har man däremot en VTT som mest är en virtuell whiteboard kopplad till ett chattrum och kanske en tärningsrullarbot (som bara rullar tärning, inte gör någon matte kopplad till rollformulär eller så) så är det ju mer som att köra kring bordet, sett till graden av frihet.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Som programmerare tänker jag att det finns vissa saker som är lättare att bygga in stöd för att husregla än andra
De som bygger PF2E i Foundry pratar mycket om det. Att inte ha automation för automationens skull utan att spelarna tvingas boka i saker och därmed får valbarheten plus att du kan göra husregler, homebrews etc.

Sedan är det uppenbart att för WotC är det sälja saker som gäller. Du kommer kunna köpa skins, figurer, monster etc. De vill att varje person skall köpa så mycket som möjligt för att Hasbros aktieägare skall vara glada. Så in med det i en snygg 3D miljö, se till att det finns olika tiers med abonnemang och att varje spelare kan köpa saker.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,112
Location
Umeå
Jag kan väl känna att det funkar om man använder spektaklet som en intelligent karta med inbyggda minis, tärningar och regler. Det är bara att det inte löser något problem, men kostar massor (utgår jag ifrån). Risken är också övervägande att det blir ett enormt hinder för att leva sig in i spelvärlden. Att spelvärlden istället blir täkt av plastig datorspelsgrafik som man ser från någon slags gudaperspektiv.

Mitt största problem är att det redan finns datorspel som är mycket bättre på att få in mig i den upplevelsen än vad grafik till rollspel någonsin kan. Varför spela DnD när man kan köra BG3?

Jag misstänker att detta till att börja med är till för de som vill ha minis i sitt rollspelande. Jag kan stå ut med dem, och är därför förmodligen långt från målgruppen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
När jag började använda Foundry VTT använde jag alla coola features; dynamiskt ljus, väggar som blockerar vad spelarna kan se, vädereffekter, positionsbaserade ljud, osv. Det tog lång tid att bygga upp och stal mest fokus från vårt eget berättande så nuförtiden använder jag inget av det där.
Tänker mig att en 3D-version kommer att vara samma fast värre.
Det som verkligen är gött med Foundry är ju att ha bra rollformulär, tärningsrullare och bakgrundsmusik. Inte dataspels-kartor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,901
Alltså, om man spelar med minus, rutnät, förbereda kartor och allt det där så är det väl perfekt?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,119
Location
Helsingborg
Det tog lång tid att bygga upp
Detta är väl problemet? :)

Blev sugen att testa Foundry nu, bara för att se hur svårt det är.

Jag har exempelvis TaleSpire som jag skulle vilja komma igång med. Där är allting i 3D och man bygger upp miljöer utifrån assets man får med "spelet".

Har haft det i tre år och aldrig kommit in i det, men det är mycket för att jag inte spelar D&D-aktiga äventyr längre.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
Detta är väl problemet? :)
Nja, jag skulle gärna lagt tid på det om jag upplevde att det gav något. Problemet är just att det inte gör det, enligt mig.
Det finns ett plugin till foundry som heter simple fog of war (eller något sånt), det använder jag nu istället. Där man som SL kan använda musen för att rita på kartan vad spelarna ska se. Mycket bättre på alla sätt!
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
145
Nja, jag skulle gärna lagt tid på det om jag upplevde att det gav något. Problemet är just att det inte gör det, enligt mig.
Det finns ett plugin till foundry som heter simple fog of war (eller något sånt), det använder jag nu istället. Där man som SL kan använda musen för att rita på kartan vad spelarna ska se. Mycket bättre på alla sätt!
Det måste jag testa!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,119
Location
Helsingborg
Nja, jag skulle gärna lagt tid på det om jag upplevde att det gav något. Problemet är just att det inte gör det, enligt mig.
Det finns ett plugin till foundry som heter simple fog of war (eller något sånt), det använder jag nu istället. Där man som SL kan använda musen för att rita på kartan vad spelarna ska se. Mycket bättre på alla sätt!
Ja, så implementeringen är bättre, vilket gör att man använder det.

Om något är dåligt implementerat så att det är svårt att använda så är det en dålig implementering, men det behöver inte betyda att VTT är dåligt i sig.

Men visst, om dynamic lighting i sig stjäl fokus från spelandet är det inte värt det.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
Ja, så implementeringen är bättre, vilket gör att man använder det.

Om något är dåligt implementerat så att det är svårt att använda så är det en dålig implementering, men det behöver inte betyda att VTT är dåligt i sig.

Men visst, om dynamic lighting i sig stjäl fokus från spelandet är det inte värt det.
Implementeringen är helt okej i Foundry men har såklart stort utrymme till förbättring. Tror säkert att en 3D-level-grej kan vara enklare att använda eftersom den kan ha mer inbyggd datorspels-funktionalitet, så att en vägg beter sig som en vägg (blockerar ljus och sikt, etc) utan att man ska behöva rita in det manuellt på kartan.
Jag ser ändå en risk i att man tar en massa tid från en session till att få spelare att att klicka på rätt knapp för att öppna en dörr eller att hjälpa den som råkat flytta sin kamera så att den inte ser vad de andra ser på sina skärmar. Att karaktären med darksight ser mer eller mindre än vad hen borde och att man inte hittar inställningarna för det. Eller att någon hittar kortkommandot för att rotera sin mini och gör det hela tiden för att det ser skoj ut men att det helt dödar all stämning. Att minis är så detaljerade att man börjar störa sig på att de inte exakt representerar den inre bild man har av karaktären. Osv.
Om implementeringen är helt otroligt bra och intuitiv så kanske alla dessa problem försvinner, och lyckas de göra en så bra implementering så kommer jag att lyfta på hatten och gratulera!

Det måste jag testa!
Här är den!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Tror säkert att en 3D-level-grej kan vara enklare att använda eftersom den kan ha mer inbyggd datorspels-funktionalitet, så att en vägg beter sig som en vägg (blockerar ljus och sikt, etc) utan att man ska behöva rita in det manuellt på kartan.
"Är det Dim Light, Bright Light, eller Darkness här?" kommer vara precis lika otydligt (om inte mer) i 3D. :D

Får typ PTSD av detta från Ravnica-kampanjen...
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
238
Implementeringen är helt okej i Foundry men har såklart stort utrymme till förbättring. Tror säkert att en 3D-level-grej kan vara enklare att använda eftersom den kan ha mer inbyggd datorspels-funktionalitet, så att en vägg beter sig som en vägg (blockerar ljus och sikt, etc) utan att man ska behöva rita in det manuellt på kartan.
Jag ser ändå en risk i att man tar en massa tid från en session till att få spelare att att klicka på rätt knapp för att öppna en dörr eller att hjälpa den som råkat flytta sin kamera så att den inte ser vad de andra ser på sina skärmar. Att karaktären med darksight ser mer eller mindre än vad hen borde och att man inte hittar inställningarna för det. Eller att någon hittar kortkommandot för att rotera sin mini och gör det hela tiden för att det ser skoj ut men att det helt dödar all stämning. Att minis är så detaljerade att man börjar störa sig på att de inte exakt representerar den inre bild man har av karaktären. Osv.
Om implementeringen är helt otroligt bra och intuitiv så kanske alla dessa problem försvinner, och lyckas de göra en så bra implementering så kommer jag att lyfta på hatten och gratulera!
Jag har gjort ungefär samma väg med Foundry. Blev imponerad över allt man kan göra och la ner tid på detta. Spelare gick omkring med sina minis och sa "Wov" och "Kom hit och lyssna!". Automatiska effekter för svinga vapen och kasta trollformler är coolt men också ett besvär när det var area besvärjelser. Det blev liksom att allt det snygga som kunde göras med Foundry tog bort fokus på spelet. Samt att det som mig som spelledare också tog tid från att göra ett kul äventyr till att spendera en massa tid på en meningslös karta. Testade Foundrys version av 3D och det blev ospelbart på grund av lagg. Är säkert bättre med ett system byggt för 3d.

Nu har jag slutat med använda väggar som blockerar vad man kan se för jag tycker det är fult med svarta fält på kartan. Kör en del med ljuskällor dock då de höjer stämningen och tar väldigt lite tid att sätta dit.
Jag vet att några gillar automatisering som att det bara är att trycka på en knapp så rullas tärningar, jämför försvar och sen rullar skada ifall det blir någon och drar av det från målet. Men jag tycker det tar bort lite av stämningen med spelet även om det snabbar upp lite i strid.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Det tog lång tid att bygga upp och stal mest fokus från vårt eget berättande så nuförtiden använder jag inget av det där.
För mig är det precis tvärtom. :)

Efter snart 4 år med Foundry känner jag mig bekväm med programvaran och har drillat mig ner till att jag vet exakt vilka moduler jag behöver. Sätta upp en karta tar typ tio minuter max. Sedan spenderar jag en del tid på att göra småjusteringar för jag gillar det. Mycket beroende på spel dock. När vi spelar Shadow of the Demon Lord är det nog 80% av äventyrer som spenderas med att ha kartan för Freeport uppe då det inte finns någon poäng med att ha en massa annat. Visa en bild eller två för stämningen. När vi spelar PF2E är det däremot mycket kartor, ljus, automatiserade animationer för besvärjelser och annat. För den gruppen fungerar det riktigt bra.
 
Top