- Magiska stormar känns rätt vanligt. Gillar speciellt varianten i Stormlight Archive böckerna där stormen verkar (har bara läst två första böckerna) rotera runt världen och är därför förutsägbar. Att den dessutom laddar magiska kristaller är en trevlig effekt.
- Långvarig vinter i "Song of Ice and Fire" - "Winter is coming"
Väder som jag använt mig av:
- Stormar som förflyttar personer/skepp. Ibland kan det kontrolleras av "magiker".
- Dimma ses ofta som övernaturlig i sagor/folktro och den kan ta dig till ett annat plan/ställe. Har själv använd speciella dimmor som möjliga portaler till andra smådimensioner. En del kan kontrollera det, men man kan också råka förflyttas av misstag.
- Regn/vind/storm som sprider sjukdomar eller gör folk till "zombier".
- Magi- eller elementarkällor som ger upphov till väderfenomen, t.ex. en Eld-/värmenod under vatten som skapar ett riktigt varmt (kokande?) hav som i sin tur leder till extrem luftfuktighet i omgivningen och mer eller mindre permanenta regn lite längre bort.
- Förgiftade/radioaktiva regn som man måste skydda sig från. Eller regn av syra.
- Muterande stormar (i WFRP).
- Regionalt permanent väder på vissa ställen, t.ex. en ö som alltid döljs av dimma, en dal där det aldrig regnar, etc.
Väder som järtecken är också intressant, t.ex:
- Blodregn (antingen riktig blod eller bara naturligt färgat vatten)'
- Märklig regnbåge
- Moln med märklig form
- Optiska fenomen
Långvariga väderfenomen är intressanta bakgrundsteman i kampanjer, t.ex:
- Solen försvagas av aska i atmosfären (t.ex. vulkanutbrott). Skördar slår fel och det blir mer och mer svält och elände ju längre kampanjen fortgår.
- Missväxt pga långvarig torka eller kyla har samma effekt som ovan. Missväxt har ju historiskt varit väldigt vanligt och det skapar mycket oro, stress och dynamik i samhället vilket ger en perfekt miljö för äventyr.
- Om magin är kopplat till vädret så kan långvarig väderförändringar ha påverkan på magin (eller tvärtom)
- Långvariga regn leder till att allt är extremt blött och så småningom börjar vattennivån att stiga i floder och sjöar (och kanske även hav i en fantasyvärld).
Väder kan även vara kopplat till gudarna. Själv har jag ofta valt att koppla gudar till fenomen i världen och göra så att gudarna inte alltid är "tillgängliga" utan det krävs rätt förutsättningar. Ett fenomen är just väder, t.ex. så är en Stormgud som starkast under en pågående storm och helt kraftlös när det är soligt och vindstilla. Gudarna (eller andra entiteter) blir mycket mer intressanta och levande på det sättet.
Sen finns det även "Väder som SL glömde", dvs väderfenomen i vår egen värld som sällan dyker upp i rollspel, kanske för att de inte brukar inträffa i vår del av världen, t.ex:
- Extremt tidvatten. Skillnaden på ebb och flod kan komma upp till 20 meter på vissa ställen. Det resulterar även i väldigt snabba flöden av vatten som inte ens går att springa ifrån (det är inte helt ovanligt att folk drunknar efter att ha blivit överraskade av tidvattnet). Om fantasyvärlden har flera månar så kan tidvattnet bli ännu mer extremt och kanske mer oförutsägbart.
- Jättevågor eller tsunami. Kanske inte riktigt väderfenomen.
- Orkaner och tornados.
- Regelbunden åska. I Venezuela finns det ett ställe (vid Maracaibo sjön) som har åska ca 300 dagar per år.
- Extrem hagel. Största bekräftade hageln vägde ca 1 kg och föll i Gulganj i Bangladesh och lär ha dödat över 90 personer. Finns berättelser om ännu större hagel (4 kg i Kina, men inte bekräftat)
- Klotblixtar
- Optiska fenomen
- Extrema temperaturskillnader mellan dag och natt. Världsrekordet verkar vara runt 56 grader, men det kan ju vara mer i Fantasy. I värsta fall kan det finnas områden där det bara går att röra sig på morgonen och kvällen (för kallt på natten och för varmt på dagen).
Andra idéer:
- Saltvattensregn som gör jorden obrukbar
- Vind som innehåller ljud/röster från gudar/andar/annat.
- Blixtar som laddar magiska föremål på något sätt. Eller lämnar efter sig magiskt laddade stenar eller något dylikt.
- En sol som inte värmer utan ger bara ljus. Värme kommer från annan källa. Eller en sol som faktiskt kyler.
- Övernaturliga väsen kopplade till väder, t.ex. stenjättar som endast är vakna under storm (finns i flera böcker/legender) eller gastar som lever i dimma.