Fantasyväder

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,152
Location
The Culture
I en fantasyvärld finns det magiska monster, magisk drycker och magiska svärd, men hur är det med magiskt väder? Om det råkar finnas en vädertabell i en regelbok eller ett äventyr tenderer den att bara innehålla sol, regn, dimma och åska och annat som vi lika gärna kan upplev här hemma.

Så finns det några exempel från någon rollspelsbok på lite mer spektakulärt fantasyväder, eller vill du hitta på något själv?

* Regn av fiskar?

* Gröna blixtar som förvandlar den som blir träffad till en padda?

* En intelligent vind som gömmer sig i en rollpersons lungor för att fly från ondvindarna som jagar den?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,763
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I kampanjmodulen Månens krigsherrar till Svärd & Svartkonst beskriver vi de olika etervindar som blåser på månen. De har alla olika effekter som påverkar sådant som till exempel magi eller slag för möten och reaktioner.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,387
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Finns ju massor med märkliga väder i vår värld som sällan används (och som kan ges en fantasyinramning).

Firenado: en tornado som brinner.
Waterspout: en tornado över havet mättad med vatten, en vattenpelare med andra ord.
Eldregnbåge: är hos oss bara en märklig regnbåge/ljusfenomen.
Område med överdrivet antal blixtnedslag.
Klotblixtar.
Regn (i öknen) som regnar men dunstar innan det når marken.
m.fl.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,932
Location
Värnhem, Malmö
Hade varit intressant att fundera på vilka samhällen dessa skulle ge upphov till. Har jordbruk någonsin behövt utvecklas i de länder som åtnjuter återkommande regn av grodor och fiskar? Vilka slitstarka kläder kan man inte göra av barken från träden i syradimmans träsk, bara man vågar sig in för att skörda den?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tror man kan skapa intressanta väder genom att lägga till en aspekt till typ

Väder+biologi:
Algblommning
Pollenstorm
Pollendimma
Träd som frostspänger
På flytande mossar så blir jordbävningar och vågor intressanta

Väder+geometri
Frostspängning med explosioner
Jordbävningssäsong
Stenhagel
Slukhålsregn
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,512
Location
Uppsala
- Magiska stormar känns rätt vanligt. Gillar speciellt varianten i Stormlight Archive böckerna där stormen verkar (har bara läst två första böckerna) rotera runt världen och är därför förutsägbar. Att den dessutom laddar magiska kristaller är en trevlig effekt.
- Långvarig vinter i "Song of Ice and Fire" - "Winter is coming" :)

Väder som jag använt mig av:
- Stormar som förflyttar personer/skepp. Ibland kan det kontrolleras av "magiker".
- Dimma ses ofta som övernaturlig i sagor/folktro och den kan ta dig till ett annat plan/ställe. Har själv använd speciella dimmor som möjliga portaler till andra smådimensioner. En del kan kontrollera det, men man kan också råka förflyttas av misstag.
- Regn/vind/storm som sprider sjukdomar eller gör folk till "zombier".
- Magi- eller elementarkällor som ger upphov till väderfenomen, t.ex. en Eld-/värmenod under vatten som skapar ett riktigt varmt (kokande?) hav som i sin tur leder till extrem luftfuktighet i omgivningen och mer eller mindre permanenta regn lite längre bort.
- Förgiftade/radioaktiva regn som man måste skydda sig från. Eller regn av syra.
- Muterande stormar (i WFRP).
- Regionalt permanent väder på vissa ställen, t.ex. en ö som alltid döljs av dimma, en dal där det aldrig regnar, etc.

Väder som järtecken är också intressant, t.ex:
- Blodregn (antingen riktig blod eller bara naturligt färgat vatten)'
- Märklig regnbåge
- Moln med märklig form
- Optiska fenomen

Långvariga väderfenomen är intressanta bakgrundsteman i kampanjer, t.ex:
- Solen försvagas av aska i atmosfären (t.ex. vulkanutbrott). Skördar slår fel och det blir mer och mer svält och elände ju längre kampanjen fortgår.
- Missväxt pga långvarig torka eller kyla har samma effekt som ovan. Missväxt har ju historiskt varit väldigt vanligt och det skapar mycket oro, stress och dynamik i samhället vilket ger en perfekt miljö för äventyr.
- Om magin är kopplat till vädret så kan långvarig väderförändringar ha påverkan på magin (eller tvärtom)
- Långvariga regn leder till att allt är extremt blött och så småningom börjar vattennivån att stiga i floder och sjöar (och kanske även hav i en fantasyvärld).

Väder kan även vara kopplat till gudarna. Själv har jag ofta valt att koppla gudar till fenomen i världen och göra så att gudarna inte alltid är "tillgängliga" utan det krävs rätt förutsättningar. Ett fenomen är just väder, t.ex. så är en Stormgud som starkast under en pågående storm och helt kraftlös när det är soligt och vindstilla. Gudarna (eller andra entiteter) blir mycket mer intressanta och levande på det sättet.

Sen finns det även "Väder som SL glömde", dvs väderfenomen i vår egen värld som sällan dyker upp i rollspel, kanske för att de inte brukar inträffa i vår del av världen, t.ex:
- Extremt tidvatten. Skillnaden på ebb och flod kan komma upp till 20 meter på vissa ställen. Det resulterar även i väldigt snabba flöden av vatten som inte ens går att springa ifrån (det är inte helt ovanligt att folk drunknar efter att ha blivit överraskade av tidvattnet). Om fantasyvärlden har flera månar så kan tidvattnet bli ännu mer extremt och kanske mer oförutsägbart.
- Jättevågor eller tsunami. Kanske inte riktigt väderfenomen.
- Orkaner och tornados.
- Regelbunden åska. I Venezuela finns det ett ställe (vid Maracaibo sjön) som har åska ca 300 dagar per år.
- Extrem hagel. Största bekräftade hageln vägde ca 1 kg och föll i Gulganj i Bangladesh och lär ha dödat över 90 personer. Finns berättelser om ännu större hagel (4 kg i Kina, men inte bekräftat)
- Klotblixtar
- Optiska fenomen
- Extrema temperaturskillnader mellan dag och natt. Världsrekordet verkar vara runt 56 grader, men det kan ju vara mer i Fantasy. I värsta fall kan det finnas områden där det bara går att röra sig på morgonen och kvällen (för kallt på natten och för varmt på dagen).

Andra idéer:
- Saltvattensregn som gör jorden obrukbar
- Vind som innehåller ljud/röster från gudar/andar/annat.
- Blixtar som laddar magiska föremål på något sätt. Eller lämnar efter sig magiskt laddade stenar eller något dylikt.
- En sol som inte värmer utan ger bara ljus. Värme kommer från annan källa. Eller en sol som faktiskt kyler.
- Övernaturliga väsen kopplade till väder, t.ex. stenjättar som endast är vakna under storm (finns i flera böcker/legender) eller gastar som lever i dimma.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,512
Location
Uppsala
En lite längre idé:

I världen finns det bara en superstorm och i den stormen bor Stormguden, kanske i Stormens öga? Guden kan bo i ett slott ovanpå stormen om hen är en fysisk varelser eller som en ande i själva stormen. Kanske är Stormens öga faktiskt ett jättestort öga som kan ses?

I Stormen bor även Stormgudens hantlangare, t.ex. Stormjättarna, som kan ta sig ner till marken och plundra och härja (vilket de lever av). Stormen är därmed fruktad eftersom den för med sig förstörelse och elände.

Stormguden styr vart stormen rör sig, men måste eventuellt ta hänsyn till andra gudar. Men om något område gör guden missnöjd så kan Stormen mycket väl parkera över området under längre tid och befolkningen får känna på Stormens vrede.

För att hålla Stormen borta finns två strategier; antingen så måste man ha någon annan stark gud på sin sida (t.ex. Solguden) eller så måste man tillbedja och offra till Stormguden. Stormguden kräver dock människooffer (eller i alla fall intelligenta varelser) av barn/ungdomar.

Varianter:
- Stormguden kanske kan skicka iväg småstormar från superstormen, men de försvagas och försvinner med tiden.
- Det kanske inte är en gud utan en magiker (eller något annat som går att besegra) som tagit kontroll över stormen och äventyrarnas slutmål är att besegra magikern.

---

I samma värld så kanske det finns en superdimma som rör sig?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
I en fantasyvärld finns det magiska monster, magisk drycker och magiska svärd, men hur är det med magiskt väder? Om det råkar finnas en vädertabell i en regelbok eller ett äventyr tenderer den att bara innehålla sol, regn, dimma och åska och annat som vi lika gärna kan upplev här hemma.

Så finns det några exempel från någon rollspelsbok på lite mer spektakulärt fantasyväder, eller vill du hitta på något själv?

* Regn av fiskar?

* Gröna blixtar som förvandlar den som blir träffad till en padda?

* En intelligent vind som gömmer sig i en rollpersons lungor för att fly från ondvindarna som jagar den?
I Glorantha:

I Dorastor: Land of Doom hittar vi kaosväder som syraregn, blodsregn och annat.

På annat håll i Glorantha finns The Eternal Battle, en sandstorm delvis utanför tiden där kämpar från olika åldrar kan bli indragna för att slåss mot Kaos för evigt. I närheten finns sandstormar av den onyttiga kopparsanden.

En av vindarna är dem vilde jägarens vind. När den blåser rider han ut med sin jakt av spöken och hundar för att fånga själarna från dem som han hittar utomhus. Bland hans andeväsen hittar vi virvelvindsandar som blåser runt sand hårt nog för att slipa ned både rustningar och kött.

En annan av de dåliga vädergudarna står för dimman som kommer med monster.

Ytterligare en annan dålig vädergud är Urain, vars svarta moln regnar monster och frammanas av för mycket ilska.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,932
Location
Värnhem, Malmö
Vissa regioner i Eon lider av magistormar kopplade till de olika magiska aspekter som är osedvanligt starka där. Asköknen Tarkas hemsöks av stormar kopplade till eld, hetta och kaos, vilka kan orsaka allt från rättframma brännskador till mer surrealistiska effekter. Belu-dalen har istället magistormar präglade av mörker och ordning, i vars spår bisarra kristalleriseringsfenomen uppstår.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Det här är en ganska stor grej i Ereb Altor/Kopparhavet där olika farvatten hemsöka av mytiska vindar som Imhullu, Miasman och Pazuzus vredgade västan. Det finns även mer lokaliserade väderfenomen, som regn av grodor och fiskar etc

Vindar är i princip besjälade elementarer - antingen självständiga luftvarelser eller redskap i händerna på gudar och demoner. Samma gäller i princip även för andra väderfenomen
 
Top