entomophobiac
Low Prep High Play
Eller strunta i GE och prylbonusar, samt kombinera färdigheter fritt! Det MYZ-hacket vill jag se.Det vore enklare att ha färdigheterna direkt under respektive GE.
Eller strunta i GE och prylbonusar, samt kombinera färdigheter fritt! Det MYZ-hacket vill jag se.Det vore enklare att ha färdigheterna direkt under respektive GE.
Exempelvis för att fatta beslut i stunden utan att behöva backa bandet och kolla upp vilka alternativen var nu igen. Antingen, som @Dimfrost påpekade, för att du minns vilka saker du har värden i, eller för att du vet vilka saker du inte har värden i som bieffekt av det. Det är en bra tumregel, hur som helst. Men som med alla hyfsat lösa tumregler är det ju fritt fram att skita i den. Jag nämnde den för att den är användbar, inte för att den löser alla tänkbara problem för alla alltid.Ska man hitta en viss färdighet i en lista så går det såklart snabbare ju kortare listan är, men att det skulle gå någon gräns vid 5-7 som har med närminne att göra köper jag inte förrän någon kan förklara varför man ska ha hela färdighetslistan i närminnet.
Ja!Eller strunta i GE och prylbonusar, samt kombinera färdigheter fritt! Det MYZ-hacket vill jag se.
Jag var bara ute efter något problem överhuvudtaget som den löser. Men, situationen "Jag har det här problemet och behöver välja en färdighet att använda" kan jag köpa. En sorts anti-OSR "The answer is on your character sheet" (och inget fel med det som spelstil). Då kan jag köpa att man behöver jonglera alla färdigheter man har ett värde i samtidigt för att avgöra vilken man kan applicera i den här situationen. Och då måste man ju även ha situationen i huvudet, så sju plus minus två är i överkant. Att minnas vilka färdigheter man har ett värde i har ju däremot inget med arbetsminnet att göra.Exempelvis för att fatta beslut i stunden utan att behöva backa bandet och kolla upp vilka alternativen var nu igen. Antingen, som @Dimfrost påpekade, för att du minns vilka saker du har värden i, eller för att du vet vilka saker du inte har värden i som bieffekt av det. Det är en bra tumregel, hur som helst. Men som med alla hyfsat lösa tumregler är det ju fritt fram att skita i den. Jag nämnde den för att den är användbar, inte för att den löser alla tänkbara problem för alla alltid.
Ja, det var därför jag skrev: Jag förstår att det beror på spelets komplexitet, realism, osv. osv. men jag undrar i "de flesta fall"™.Beror helt på vad man vill uppnå med systemet ...
Det är dock asdrygt att sitta och handskriva in sina färdigheter om de är fler än typ fem stycken.Nu när jag kikat på formulär till diverse spel upptäcker jag en poäng som jag missat. Att inte ha koll på exakt alla färdigheter och att ha en lista som är för lång för att bli bäst på allt ger ganska fin stämning. När man ser orden "Heraldik", "Schack/brädspel" eller "Zoologi" på ett formulär får det en att fantisera, även om man själv aldrig skulle spendera poäng för att ha högt FV i det.
Det har inget med genre att göra utan det beror på vad du vill uppnå för stämning och spelartypen du designar för.Ja, det var därför jag skrev: Jag förstår att det beror på spelets komplexitet, realism, osv. osv. men jag undrar i "de flesta fall"™.
Ge gärna exempel på en lista du tycker skulle vara bra nog i de flesta fall för en viss genre
Man får väl ha en lista tryckt på formuläret med inspirerande termer då.Det är dock asdrygt att sitta och handskriva in sina färdigheter om de är fler än typ fem stycken.
En smula OT, men det här är ju ändå inne på något intressant."Dvärgsjöfarare, Alvdruid, Karkionsmed" osv.
Som SL så är det ju alltid ruskigt bra att kunna hålla alla färdigheter i huvudet när rollpersonerna får för sig något jävligt improviserat upptåg, typ spränga upp en dörr med ett magiskt rivjärn, två tama hängbuksvin och 25 kilo kolasnören. Då kan man snabbt dra några relevanta färdighetstester ur ärmen istället för att stanna upp och konsultera en lista.Jag var bara ute efter något problem överhuvudtaget som den löser. Men, situationen "Jag har det här problemet och behöver välja en färdighet att använda" kan jag köpa. En sorts anti-OSR "The answer is on your character sheet" (och inget fel med det som spelstil). Då kan jag köpa att man behöver jonglera alla färdigheter man har ett värde i samtidigt för att avgöra vilken man kan applicera i den här situationen. Och då måste man ju även ha situationen i huvudet, så sju plus minus två är i överkant. Att minnas vilka färdigheter man har ett värde i har ju däremot inget med arbetsminnet att göra.
Så alla dvärgar kan samma saker? Och alla människor kan samma saker?En smula OT, men det här är ju ändå inne på något intressant.
Race as Class är ju redan en grej. Varför inte Race as Skill?
"Dvärg" är en färdighet. Högt värde innebär att du var mönsterelev; lågt värde att du är en outcast.
Jag ser nog fortfarande inte relevansen av detta. Det känns som att det viktiga är att kunna komma ihåg alla färdigheterna, inte att kunna hålla dem samtidigt i arbetsminnet. Det går utmärkt att komma ihåg fler än sju färdigheter. Ju fler det finns, desto svårare att minnas alla, såklart, men jag ser inte vad det har att göra med hur många man kan ha i arbetsminnet samtidigt.Som SL så är det ju alltid ruskigt bra att kunna hålla alla färdigheter i huvudet när rollpersonerna får för sig något jävligt improviserat upptåg, typ spränga upp en dörr med ett magiskt rivjärn, två tama hängbuksvin och 25 kilo kolasnören. Då kan man snabbt dra några relevanta färdighetstester ur ärmen istället för att stanna upp och konsultera en lista.
Burning Wheel bygger setting genom sina Life Paths. Det är väldigt elegant och effektivt.Nu när jag kikat på formulär till diverse spel upptäcker jag en poäng som jag missat. Att inte ha koll på exakt alla färdigheter och att ha en lista som är för lång för att bli bäst på allt ger ganska fin stämning. När man ser orden "Heraldik", "Schack/brädspel" eller "Zoologi" på ett formulär får det en att fantisera, även om man själv aldrig skulle spendera poäng för att ha högt FV i det.
För min del är det inget problem om jag då och då måste snegla på en lista för att minnas namnet på eller värdet i en färdighet. Värre än det om själva regelmekaniken för handlingar är komplicerad eller tidskrävande, till exempel med många moment eller specifika tabeller som ska avläsas.Som SL så är det ju alltid ruskigt bra att kunna hålla alla färdigheter i huvudet ... istället för att stanna upp och konsultera en lista.
Det finns väl saker som är mänskliga att veta, eller alviska för den delen?Så alla dvärgar kan samma saker? Och alla människor kan samma saker?
Vi körde en del "100 ord bakgrund" och fetstilade 4 "färdigheter" som man fick sätta ut poäng på. Då kunde färdigheterna se ut hur som helst.Det finns väl saker som är mänskliga att veta, eller alviska för den delen?
Detta kan bli hur bra som helst, tror jag. En alvprins med färdigheter (på en skala 1-20 slå lågt)
Alv 9
Prins 7
Är en sådan som i en film får höra från sin far kungen: "You are no son of mine!" när han visar total avsaknad av alviskt bordsskick framför de viktiga gästerna.
Jag undrar hur det skulle vara om helt enkelt beskrivningen av rollpersonen är ens färdigheter. Säg att vi har sju (för närminmets skull):
Dvärg
Man
Smed
Blond
Basröst
Fattig
Tjock
Whitehack har ju en variant av det tankesättet där man utgår från egenskaper. Har man "dvärg" på styrka så fick man nått (proficiency?) när RP tar sig för en handling som baseras på styrka och där man bedömer att det är bra att vara dvärg.En smula OT, men det här är ju ändå inne på något intressant.
Race as Class är ju redan en grej. Varför inte Race as Skill?
"Dvärg" är en färdighet. Högt värde innebär att du var mönsterelev; lågt värde att du är en outcast.
Alltså, den här typen av problem har ju fantasy oavsett vad. Men jag tänker mig snarare att det blir som med andra färdigheter, ett filter att tolka saker genom.Så alla dvärgar kan samma saker? Och alla människor kan samma saker?