Faehrengaust
Hero
Hästar....
Hästar i rollspel får mig alltid att tänka på Holy Grail och kokosnötterna. I de flesta spel så är hästen en grej man köper för ett summa pengar och sedan snabbar den upp resandet och underlättar bärandet av grejer. Det är allt (ibland finns det någon regel om hästar i strid).
Om det är det enda man vill ha i spelet så är det lika bra att ersätta hästar med flygande mattor. Man köper dem för en påse guld och de snabbar upp resandet och bär saker. Det är mycket ballare att flyga runt på en matta än att åka havremoppe.
Men, om man nu vill ha med hästar, så kanske man ska anstränga sig lite för att få de intressanta i spelet.
Om vi ser på hästar i verkligheten så har de ett gäng grundläggande egenskaper:
Vad jag föreslår är ett system där en häst fortsätter att snabba upp resandet, ger en ökad transportförmåga, etc. men även behäftas med ett gäng egenskaper. Lite av typen Fördelar och Nackdelar. En del av egenskaperna är uppenbara medan andra bara kan upptäckas av kunnig köpare (lämplig färdighet eller bakgrund). Att bli lurad i hästaffärer kan vara mer av regel än undantag om man inte kan sin sak.
Exempel på positiva egenskaper:
Exempel på negativa egenskaper:
Positiva egenskaper höjer priset på hästen medan negativa sänker. Men hästhandlare försöker så klart att dölja negativa egenskaper.
Att lära känna en häst är en process som tar lite tid och att skapa ett bra band mellan häst och ryttare borde ge någon fördel i spelet.
Att ha en Tålig, Tillgiven men Halvblind häst är mycket mer stämningsfyllt än att ha en anonym Havremoppe. Om man sedan hittar på ett bra namn, ett par beskrivande ord och kanske en påhittad hästras så har man en helt plötsligt något som man kan fästa sig vid. Det behövs inte så mycket.
Eller så väljer man mattorna, det är ju trotts allt roligare att sväva fram...
---
Samma sätt att använda egenskaper kan även tillämpas för andra djur och även för utrustning.
Hästar i rollspel får mig alltid att tänka på Holy Grail och kokosnötterna. I de flesta spel så är hästen en grej man köper för ett summa pengar och sedan snabbar den upp resandet och underlättar bärandet av grejer. Det är allt (ibland finns det någon regel om hästar i strid).
Om det är det enda man vill ha i spelet så är det lika bra att ersätta hästar med flygande mattor. Man köper dem för en påse guld och de snabbar upp resandet och bär saker. Det är mycket ballare att flyga runt på en matta än att åka havremoppe.
Men, om man nu vill ha med hästar, så kanske man ska anstränga sig lite för att få de intressanta i spelet.
Om vi ser på hästar i verkligheten så har de ett gäng grundläggande egenskaper:
- De behöver äta och dricka. Olika hästar behöver olika mycket mat och dryck vilket kan vara en intressant egenskap.
- De behöver vila och sömn
- De flesta hästar är ömtåliga och blir sjuka eller halta ibland.
- De är olika starka, uthålliga och snabba (svårt att få allt!)
- De ger olika mängd status/respekt åt ägaren
- De är individer med egenheter, både positiva och negativa
- De kan tränas på olika sätt
Vad jag föreslår är ett system där en häst fortsätter att snabba upp resandet, ger en ökad transportförmåga, etc. men även behäftas med ett gäng egenskaper. Lite av typen Fördelar och Nackdelar. En del av egenskaperna är uppenbara medan andra bara kan upptäckas av kunnig köpare (lämplig färdighet eller bakgrund). Att bli lurad i hästaffärer kan vara mer av regel än undantag om man inte kan sin sak.
Exempel på positiva egenskaper:
- Lättriden
- Lugn (kan även vara negativt i vissa fall)
- Snabb
- Uthållig
- Bra hoppare
- Tålig
- Ståtlig
- Tillgiven
- Modig
- Ledarhäst
- Tål kyla/värme
- Bra vakt (vaknar lätt och varnar när fara hotar)
- Tränad på X
- Gosig
Exempel på negativa egenskaper:
- Rymmare, dvs specialist på att ta sig loss från grimma
- Bitsk
- Dålig i magen (ni skulle bara höra megapruttarna som en av hästarna i dotterns ridskola släpper)
- Temperamentsfull
- Rädd (Eventuellt för något speciellt)
- Matvrak
- Svårriden
- Dåliga hovar (får lätt sprickor på hårda underlag)
- Halvblind
- Ful
- Fryser lätt
- Gillar inte att simma
- Problem med andra hästar
- Lerig (gillar att rulla sig i lera)
- Högljudd, dvs gnäggar i tid och otid
- Stel (dvs kräver extra mycket uppvärmning)
- Skygg för främlingar, dvs vill bara bli riden av en känd ryttare
Positiva egenskaper höjer priset på hästen medan negativa sänker. Men hästhandlare försöker så klart att dölja negativa egenskaper.
Att lära känna en häst är en process som tar lite tid och att skapa ett bra band mellan häst och ryttare borde ge någon fördel i spelet.
Att ha en Tålig, Tillgiven men Halvblind häst är mycket mer stämningsfyllt än att ha en anonym Havremoppe. Om man sedan hittar på ett bra namn, ett par beskrivande ord och kanske en påhittad hästras så har man en helt plötsligt något som man kan fästa sig vid. Det behövs inte så mycket.
Eller så väljer man mattorna, det är ju trotts allt roligare att sväva fram...
---
Samma sätt att använda egenskaper kan även tillämpas för andra djur och även för utrustning.