Angående ursprungsfrågeställningen…
Uttrycket "spelledaren som underhållare" tycks ofta associeras till att spelledaren ska roa spelarna medan spelarna bara är där för att bli roade. En väldigt skev ansvarsfördelning alltså, gissningsvis sprungen ur den äventyrstradition där rollpersonerna inte förväntas vara drivande utan mest ska följa den av spelledaren förberedda handlingen.
så ser jag lite annorlunda på det.
Jag vill gärna göra en idrotts-liknelse och se SL som en funktionär och spelarna som utövarna/stjärnorna.
Beroende på ambitionsnivån så gör SL olika mycket och olika saker för att spelarna ska kunna köra sitt race.
Om man bara vill ha lite kul på en gräsplätt i några timmar behövs inga funktionärer alls.
Vill man spela seriespel så har man dels en förening som ska skötas, lagen måste anmälas, tränare och annat som behöver anlitas. Ofta har föreningen också en plan som behöver skötas, klippas och markeras. Under matcherna finns sen domare, linjedomare m.m.
Kommer man upp mot elitnivån har man en ännu större organisation i lagen och mer publik som behöver skötas, med försäljning, parkering, toaletter, och kanske hela arenor.
Lite samma tycker jag det är med rollspel. Spelarna är laget som går in på plan och är huvudattraktionen. Det är de som är själva grejen. SL är den som ser till att det finns ett motståndarlag och en plan eller arena där spelarna kan göra sin grej.
Det är inte funktionärernas uppgift att spelarna har kul, eller att man vinner matchen, men väl att spelet kan spelas och att allt fungerar smidigt. Det går sen att göra hur komplext och stort som helst och man kan lägga ut saker på andra (t.ex färdigskrivna äventyr). Men grunden är ändå alltid på nåt sätt att det finns en boll och en gräsplätt.
Ibland verkar spelarna förvänta sig mer än vad SL kan, vill eller orkar tillhandahålla, och då tror jag att den ovan citerade situationen uppstår. Men själv har jag inte varit med om nåt sånt på åtminstone 30 år. Men vi har å andra sidan en stabil grupp med tre-fyra potentiella spelledare som kan ta rollen som funktionär med en rimlig arbetsinsats.
Jag upplever att de grupper som inte har en spelledare som känner att de mäktar med att leverera motsvarande spelarnas förväntningar, också är de som mest dras mot low prep/samberättande/indie-spel/omfördelning av roller och ansvar. Vilket såklart är naturligt.
Edit: Men det finns förstås mängder med spelare som tycker att det enkla, nischade, spontana spelet är roligare (och så var det för mig gällande fotboll. Det var roligare att spela på rasten än faktiska träningar och match). /Edit
Och som vanligt tror jag kärnan i problemställningen är att man diskuterar vilka förväntningar som finns. Min egen uppfattning är att de flesta spelare är nöjda med att ”gå ut och lira lite på gräsmattan” medan förvånansvärt många spelledare tror att de måste ha ”Olympiastadion helt klar och i perfekt skick”.
//EvilSpook