"game mechanics for fictional worlds reveal the designer's beliefs about how similar systems work in the real world"
… det handlar om politik, att hon menar att hur speldesignern tänker om samhället påverkar speldesignen mer eller mindre omedvetet.
Det här är ju en sån där intressant position som både verkligen stämmer och är helt vansinnig
samtidigt, helt beroende på vad det är man faktiskt menar i en specifik kontext. Som generellt statement håller det verkligen inte, men det är en relevant tanke att ha med sig. Både i spelskapande, men även i allt annat kulturskapande.
Som människor är vi berättande varelser, allt vi skapar säger något om den som skapar det. Som kreatör
så går det inte att skilja sig själv helt från sitt verk, för om man gör det blir man oförmögen att skapa. På det sättet förmedlar man alltid på något sätt en världsbild, eller mening, eller ett budskap.
Men det går heller inte att göra sådana statements absoluta och allmängiltiga. Om jag väljer ett resolutionssystem i min speldesign där man hanterar interaktion med spelvärlden genom att slå exempelvis färdighetsslag väldigt ofta, och att det görs på en linjär skala (klassiskt d100-BRP) så säger det
väldigt lite om min syn på världen. Det avslöjar inget om hur jag förhåller mig till samhället om jag istället väljer ett resolutionssystem som främst bygger på didaktisk interaktion med spelvärlden, men som vid tärningsrullande använder en tärningspöl som ger utfall utefter en klockkurva istället.
Det säger fortfarande någonting om mig som spelskapare, men vad det avslöjar är nog främst vad jag tycker om rollspelsdesign, inte hur "sådana system funkar i den verkliga världen". Det vore absurt att påstå det, och framförallt skapar man då risken att
tillföra åsikter och egenskaper på personer som dessa helt enkelt inte har.
Men det är också så, att valet av resolutionssystem sedan påverkar spelupplevelsen
mycket mer än om jag exempelvis väljer att göra kvinnor i spelet svagare än män, eller påföra inneboende moraliska egenskaper på vissa arter i spelvärlden.