Iste (sömniga isaac) springer ner mot trappan i ruinen, en kall vind drar förbi när den osynliga faran springer mot
Uggo (cybot). Väl nere i mörkret känns det ensamt, förutom de tre vännerna som alltid är nära såklart. Tuss och Gorms ögon börjar sakta lysa, guidar stegen framåt lite enklare. Det är gott med sådana vänner, som lyser upp vägen fram och ser till att Iste inte faller ned i en fallgrop, där det långt där nere finns skelett med lysande röda ögon…. som försöker klättra sig upp!
RoLo (majk) kommer efter Iste, ser hur hans kompis sprider ljus som studsar ned i hålet, med de där skeletten. Det finns ju en massa saker där nere, så frågan är om man ska försöka sticka ned skeletten på avstånd med spjutet eller kanske Kvask har en flummig formel som kan ta hand på alla benrangel på en gång?
Kvask (rymdhamster) kommer som på beställning nedför trappan med sin lysande stav och sprider ett lite starkare ljus här nere, även om Pyret försöker gömma sig bakom sina vingar. “ det känns inge bra här nere” gnyr hon fram i sin burk. Kvask hittar hålet, tittar på sina två vänner, ser saker som ligger där nere bland vassa pinnar och spett. Det här kan behövas tänkas och funderas lite, så rätt magiformel används.
Tistel (arrikir) tittar över axeln på Kvask, ser saker blänka där nere. För en kvickfot är det inga problem för Tistel att glida ned dit och hämta sakerna... men någon behöver nog få bort de däringa döingarna först. Blir lite svårt att klättra och slåss samtidgt som man försöker att inte bli petad på av vassa spett.
Slemmo (leon) sätter sig ned med gast violerna, mosar dem i kraniet som används som en skål. Tillsammans med lite rabarber, snigelslem och hårt arbete har Slemmo skapat gast salva, nog för att smetas på tre vapen! Nu är det ju bara att hitta mer gast violer, så alla kompisar kan få det smetat på sina vapen. Kanske, kanske kan Slemmo hitta de dära Ulv orkideerna här i ruinen, men vart kan de vara?
Uggo (cybot) viftar modigt på sitt spjut och åkallar Stor Ugglans skyddande krafter! Plinge bollen skakas runt och plingar för fullt när den hemska skepnaden kommer emot Uggo och Stump (mogger). Uggo känner hur spjutet hittar en fysiskt kropp på denna underliga skepnad, den sitter fast och kan inte röra sig. Denna hemska varelse står där och river, klöser och andas äckligt på Uggo med dess döda andetag. Stump kurar ihop sig, håller hårt i hjälmen, hör hur Uggo gnäller till och ser rivmärken uppenbara sig på sin väns ansikte. Stump hör dryadens ord eka i huvudet: “min lilla gröna hjälte”, greppar klubban som svingas runt där spetsen på marulks spjutet är… medan han blundar. Stump träffar någonting, känner hur något vasst klöser honom i ansiktet! Både Uggo och Stump är lite låst i en underlig strid, hur kan de tänkas fundera ut en lösning på deras predikament?
Roderick (god45) ser de fina hararna och rapphönan som Tissla hittat, de där behöver ju bra saker att ha i grytan, inte bara lök och örter! Med bestämda steg går Roderick runt och letar efter det där som fattas… och hittar potatis! Det här kommer bli bästa hargrytan ever!
Tissla (lupus) tar med sig harpälsarna till Krumpers tält, gnomen har en riktigt fin hatt, lite så där spetsig som Kvask, fast den ser mycket häftigare ut. Tissla ger Krumper har köttet och tittar in i tältet. Det finns så många saker här inne, vad kan en liten Tissla behöva om inte allt…. men allt blir dyrt. Tissla går därifrån med en fin röd Klonken ryggsäck. Den har massor med fickor, fack och även med all sin packning där i, så väger den nästan ingenting på ryggen!
Ni vid Alkvars Ruin:
- Går nerför stentrappan inne i ruinen.
- Utforskar de fallna stenarna.
- Annat - skriv
- Går tillbaka hem.
Vad gör ni hemma i byn:
- Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
- Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
- Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
- Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
- Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
Slemmo - Örtplockare nivå 3. Udda ring. Koppar mynt. 1 burk Snor snigelslem.Varelse aska, Kappa med mus, spybollar o fjädrar. Gastsalva x3
Roderick - Kvickfot nivå 3. +1 Gramcalibursting (dolk/svärd). Hjälm, 0 guldmynt, sammetspåse (med rökbollar).
Uggo - Andepratare nivå 3. Glittrande bajs sten. Marulks spjut. Befjädrad hjälm, halsband, plingeboll. häftig läder rustning med ben dekor.
sår i ansiktet.
Iste - Andepratare nivå 3. 3 ande dockor. Pastellfärgad sköld, Kryddpåse, skära
Kvask - Magixäxare nivå 3. Barkbits hatt . Spindel kompis aka familiar. Stav med Älva, lila sten. 1 guldmynt, förhäxad pussgurka, flöjt
Stump - Krigare nivå 3. Tillplattat murmeldjur, pytte liten sadel. Höger handske (lättare att slåss). Klubba,Krasch kruka (hjälm). Skärp m silverspänne.
Sår i ansiktet.
RoLo - Krigare nivå 3. Två små skadade har pälsar. Vänster handske (lättare att slåss). Spjut, Sköld.
Tissla - Örtplockare nivå 3. Svampar. Vass benkniv, hjälm. Klonken ryggsäck (bag of holding)
Tistel - Kvickfot nivå 3. 1 par armskenor av ben. Vass benkniv, hjälm, öronskyddare (ring brynje bikini). Låda med porslins ögon, buckligt lock/sköld.