Det hade nog varit bättre än pengarna fördelats på flera olika kickstarters.
Det har blivit lite av en trend att vissa kickstarters suger åt sig en enorm mängd kapital medan andra hamnar i skuggan trotts att de kan vara minst lika bra, men inte ha samma fan-base att luta sig emot. Går lite emot grundtanken med kickstarters, i alla fall så som jag uppfattat det.
I det stora hela är 100 miljoner svenska kronor ingen jättesumma. Företag som WotC, GW, med varumärken som D&D, Magic och Warhammer, drar in mångdubbelt de summorna varje månad. Det är i huvudsak dem som alla mindre spelutgivare måste konkurrera med först och främst, eftersom det är i huvudsak dit (och i förlängningen, till deras aktieägare) som den överväldigande merparten av spelhobbyisters pengar går. Så hellre 100 mille till företag som Brotherwise Games (som tidigare gjort det jättetrevliga kortspelet Boss Monster) eller Magpie Games (som förutom Avatar Legends som drog in sjuka summor på Kickstarter har släppt spel som Masks: A new generation och Root), än de hedgefonder som äger Hasbro och GW.
Varje krona som slits ur deras kalla döda händer är en krona av liv till den riktiga spelhobbyn, även om alla tillfälligt hamnar i samma hög.
Det är inte ett nollsummespel på det sättet. Slår man ihop publikfinansieringsmarknaden på Kickstarter med nyare plattformar som Backerkit och Gamefound så blir fler projekt finansierade och mer pengar betalas ut än någonsin tidigare. Cosmere RPG har (hittills) dragit in 5778 nya backare att backa sitt första projekt på Kickstarter, och som alla vet är det lättare att backa nya projekt när man väl gjort det en gång.
Men ja, tiden är absolut förbi när man som glad amatör kunde ta en halvfärdig idé och bli finansierad på drömmar och förhoppningar. Nu krävs det verkligen att man vet vad man gör för att vara framgångsrik på exempelvis Kickstarter, men så är det med alla marknader som mognat.