Stump (mogger) känner något riva honom i ansiktet, känner hur paniken blir större och vevar till den osynliga faran! Utan ett ljud känner Stump hur han träffar något udda, hör nästan ett litet krasande ljud och det som en gång var osynligt, blir synligt. En grotesk varelse med vassa klor, stora mörka ögon som stinker något förfärligt.
Uggo (cybot) börjar sparka upp grus, lera och mossa mot denna äckliga varelse! Medan det flyger lera, mossa och lite ömsat ormskin som legat i gräset, kommer spjutet loss från varelsen i all goblin-fu manövrandet! Mörkrött blod läcker ur hålet sakta som sirap, varelsen ylar i smärta, fräser och river Uggo på högra benet innan den flyr ner i ruinen!
Slemmo (leon) ser hur hans vänner slåss mot en ohygglig vålnad som flyr, springer fram och smetar på helande örtsalva på Stump och Uggos ansikten. Det skadade benet är något som salva inte kan hela, men Slemmo binder fast pinnar som stöd med det långa gräset som Musen Radamantius flätar ihop. En bra, men dock tillfällig lösning, om inte gruppen använder en av de två bubbeldryckerna från Tissla.
Tistel (arrikir) tittar ned i hålan, det är så mycket som blänker där nere! Fantasin går på högvarv när Tistel tänker på vad som går att finna där nere. Kanske guldmynt, juveler, blanka knappar eller kanske… kast knivar! Plötsligt ser Tistel hur
Iste (sömniga isaac) far ner i hålan, sittandes på sin sköld! Ljuset från Istes dockor ger både Tistel och
RoLo (majk) en god blick i hur djup hålan är, samt synen av när ett av benranglets skalle blir till bendam! Iste glider nästan av skölden, men den fastnar i en glipa i stenen, nu sitter han där som på en hylla, inom räckhåll för de andra ben ranglen!
Ett av dem är på väg att greppa tag i Iste, men RoLo lyckas knacka loss skallen med sitt spjut, det huvudlösa ranglet går runt och gräver efter sin skalle medan det tredje lyckas greppa Iste och smäller in honom i väggen! Iste känner hur det gör ont i huvudet, det rinner något blött i bakhuvudet och Tistel ser hur det är en röd fläck på väggen bakom kompisen Iste. RoLo är nästan på väg ned för att slåss, när
Kvask (rymdhamster) kommer fram med Pyret i burken som snurrar runt på en fot så det yr glittrigt damm som fastnar på alla döingarna där nere…. och även lite överallt omkring. Med ljuset från Pyret ser det inte lika läskigt ut längre, tills Kvask hör något komma i trappan och blöter nästan ner sina byxor! Vålnaden som kommer nedfarande i trappan ser hemsk ut, med ett par snabba handviftningar och hjälp från spindeln får Kvask iväg ett mörkt spindel nät som klistrar sig fast runt denna underliga och uppenbart farliga skepnaden…. som rullar ned i gropen, rakt på ett spett.
Roderick (god45) och
Tissla (lupus) vandrar runt i skogen. Nu börjar man ju bli lite mer van vid vart allt är efter det som hänt. De håller sig undan älvornas håla, tittar runt där de slogs mot skeletten, där Tissla hittade pipan och hatten vid bäcken. De går lite mer sydöst, det är ju kanske bra att utforska den biten, om det finns fler hattbärande männskor. De hittar inga männskor, men en sådan där spetsörig alv. Den verkar dansa runt i en glänta, sjungandes på ett underligt mjukt vis, inte alls så där som Stump sjöng i tornet. Efter ett tag kommer en till spetsörig alv ut som dansar med henne, på marken… utan kläderna på! Roderick och Tissla springer hem igen, med alviska tunikor, byxor, platt och knaprigt bröd samt en flätad korg full av bär.
Ni vid Alkvars Ruin:
- Går nerför stentrappan in till ruinen.
- Utforskar de fallna stenarna utomhus.
- Annat - skriv
- Går tillbaka hem.
- Utforskar ruinen
Vad gör ni hemma i byn:
- Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
- Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
- Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
- Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
- Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).