Gobliner i Mhurr skogen (rutland)

NordicMouse

Veteran
Joined
23 Jul 2024
Messages
189
Location
Sweden
Tissla (lupus) sätter av mot ruinen, när hon möts av Uggo (cybot), som kommer upp springandes. Tissla ser hur Uggo haltar lite, hur benet är bandagerat och drar ned honom till att sitta ned i gräset. Med flinka fingrar ser Tissla över bandaget, smetar på lite andra örter som svider till, men smärtan verkar försvinna! Det nya benstödet sitter bra, Tissla är glad att det bara är ett skadad ben och inte ett saknat ben. Efteråt börjar Uggo rulla fram flera stycken stora kast stenar till stentrappens kant. Medan detta görs kommer Stump (mogger) tillbaka och hjälper Uggo att bära och rulla ned dem till gropen där nere. Tissla går med dem ned, det känns lite läskigt att se döingar gå runt där nere, de känns mer elaka än de andra de slagits med.
Väl där framme släpps det ett par stenar, som ibland missar döingarna, men lyckas göra flis av de spetsiga pinnarna där nere. Uggo ser hur en av döingarna lyckas plocka upp en av skallarna och med ett siktat kast lyckas skallen krossas! Stump lyckas med några riktigt bra kast som studsar och det blir till en rolig lek; Ben Krossar Kast!
Tistel (arrikir) och RoLo (majk) springer bort mot hålet med döingarna, ger sig in i leken de också. RoLo vinkar sin sköld så Stump kan kasta och nå bättre medan Tistel kopierar Iste genom att mosa ner ett skelett med sin sköld, på vägen ned till skatterna!

Efter mycket kastande, är alla döingarna där nere orörliga och det är nu enkelt att glida ned och plocka på sig både, ben damm, 10 kopparmynt, 6 silvermynt, 2 guldmynt, en kort båge som behöver ny sträng och en underlig flaska med något vitt och skummande. Uppifrån ser RoLo också en svart liten påse som Tistel kastar upp, den innehåller tre stycken fina glittrande stenar! Det finns också en vålnad att skära i bitar. Det blir kladdigt, men det läcker lite udda vätskor och saker ramlar ut som ser underliga ut. Uggo har: Misc.vålnad bitar.

Kvask
(rymdhamster) vandrar vidare i ruinen, guidad av Pyrets disco glittrande ljus. Han verkar inte ha märkt att RoLo och Tistel gått bort för att spela Ben Krossar Kast med Stump och Uggo. Kvask kliver in i ett rum som verkar eka lite underligt, ljuset från Pyret lyser upp ett långt och avlångt rum med långa hyllor på varje sida (tänk er vinkällare). Kvask ser bottnar av flaskor när han går längre in, de verkar stå lite högt upp. Med ett spunnet spindelnäts rep börjar Kvask klättra upp, tills han får en smäll i ryggen…. av en glasflaska som skjutits ut från sin hylla. Smällen gör att Kvask tappar andan, glider ned på marken igen precis som ännu en flaska smäller till ovanför honom och täcker honom i champagne.

Den bubblande drycken smakar riktigt gott och det tar inte lång tid innan Kvask har blivit berusad när ett litet vattenfall av champagne flödar ner. Slemmo (leon) kommer precis in i rummet, efter att ha petat på den död stora skalbaggen, och ser Kvask dränkt i champagne. Även spindeln verkar berusad och har trasslat in sig i sin tråd så pass att det rullar en liten spindel tråds boll på golvet. Slemmo ser repet som leder upp mot flaskorna, men också långt där nere verkar det vara en dörr, eller tunna… svårt att se härifrån, även när man kisar med ögonen. Slemmo tittar runt efter vad som kan ha attackerat Kvask, men hittar inget spår. Underligt!

Iste (sömniga isaac) promenerar med sina tre andedockor, de möter små skogs andar från gamla träd och små pratar lite. Iste vandrar bort mot skogs biten nära Krum Knuts Torn, fast inte för nära. Det har börjat växa blå och rosa blommor runt omkring ruinen, de ser riktigt häftiga ut och de luktar väldigt gott. Iste minns hur han såg själarna som släpptes fria från tornet, kanske är dessa blommor något för sina Örtplockar vänner som Slemmo och Tissla? Magiska blommor kanske kan skapa drycker som är till hjälp?

Roderick (god45) kommer hem med sin fina varg och kryper ned under sitt täcke, andas ut och ser fram emot vad man kan göra med all den dära varma, mjuka pälsen. Tant Guther mumlar något om att han kanske behöver en ny tunika igen, eller varför inte göra något som tål lite smällar?

Ni vid Alkvars Ruin:
  1. Går nerför stentrappan inne i ruinen (Roderick och Iste är inte vid ruinen).
  2. Utforskar de fallna stenarna.
  3. Annat - skriv
  4. Går tillbaka hem.
  5. Utforskar ruinen
Riktmärken i ruinen: Hålet med döingar, död stor insekt, trappa upp, vinkällare


Vad gör ni hemma i byn:
  1. Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
  2. Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  3. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  4. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  5. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,469
Location
Ludvika
Aschå, Schlemmo! Du e min bäschtaschte vän. Du, å Tuss, å Pyret, å Radamushc... Radamaschka... Radameschisch... eh, å lilla muschen. *hick*
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,659
Location
Helsingborg
Uggo är på väg bort till vinkällaren när han passerar förbi den döda insekten. Det är fascinerande hus ljuset från bajsstenen speglar sig i insektens skal.

(3) Uggo bestämmer sig för att försöka få loss några plåtar av insektsskal. Det ser ut som något man skulle kunna göra...saker av, speciellt om man har en häxa som Kväkerska i byn. Uggo vet inte vad, men säkert något.
Om det här går snabbt och lätt så fortsätter uggo ner för att utforska vinkällaren. Annars så blir han kvar tills han åtminstone fått loss en vingsköld, en vinge och kanske ett ben eller två.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,860
Hmmm det luktar jäsjos. Inte lika gott som jäst majsgröt men samma grej. Ju värmare ju större risk att det sprudlar över. Säkert det som hänt här. Bäst att hitta en bra håla att ta skydd i

Slemmo greppar Kvask och klämmer sig tillsammans in till tunnan/dörren. (3).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Stump utforskar vinkällaren. Verkar inte finnas något farligt här och flaskorna är fina. Någon av dem kanske gör honom Cronan igen?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,270
Location
Örebro
Iste med sina nya insikter beger sig mot ruinerna igen. Han bara måste berätta om de vackra blommorna han såg vid ruinerna av tornet.
 

NordicMouse

Veteran
Joined
23 Jul 2024
Messages
189
Location
Sweden
Kvask (rymdhamster) hänger på sin kompis Slemmo (leon) när de vandrar bort mot den underliga dörrformen. Det visar sig vara en dörr, med ett underligt lås som behöver en stor nyckel… eller en kvickfot med talanger i att öppna låsta saker? Stump (mogger) kommer in i rummet efter sina vänner och ser spillet av den bubbliga drycken, här fanns det ju massor med drycker! Stump greppar repet som fortfarande är fast knutet, svänger upp enkelt och börjar titta runt bland flaskorna.
Något slår in i Stumps bakhuvud, men med hjälmen på så känns det knappt. Det är såna där skriftkringlor på flaskorna: Belle Amourette, Soleil Merveilleux …. udda namn på drycker. Inga flaskor ser ut som den Stump letar efter på den här sidan. Andra sidan finns det inget rep, men Stump är en stark krigare och klättrar och letar bland flaskorna. Kvask tittar in genom nyckelhålet, det är mörkt där. Han hickar till av den bubblande drycken, ljudet av rapen får eka på andra sidan. Slemmo ser Stump klättra vigt bland hyllorna, när han kommer en viss höjd så åker flaskor från andra sidan ut mot honom. Underlig fälla, undrar om Kvask kan bygga en hemma kanske? Fast kanske med röksvampar?

Tistel (arrikir) och RoLo (majk) kommer fram till vinkällaren, ser allt kaos och dricka. Längst bort ser de Kvask och Slemmo, bredvid en stor dörr medan Stump verkar ha roligt med att klättra runt. RoLo ser hur flaskorna flyger när kompisen Stump klättrar upp en viss höjd, men den dära hjälmen tar smällarna, plus skölden på ryggen som har stora fläckar av dricka och trasiga glas bitar.
Stump känner två smällar slå till honom, en i huvudet som knappt känns och den andra i ryggslutet… som nästan får honom att tappa greppet. Stump tar med sig ner två flaskor som ser små ut, kanske kan det vara något liknande? En av flaskorna står det Rham bo punch på medan den andra Herr Kulles madeira.
Tistel ser en stor glittrande flaska längst upp, det kan bli lite svårt med flygande flaskor som vill träffa en nyfiken goblin, men Tistel sätter iväg, svänger sig upp med repet och lyckas komma ända vägen upp till flaskan. På vägen ned råkar Tistel dock glida med foten på ett halt ställe och vrickar till den hårt. Aj aj! Nu blir det svårt att vara snabb och kvickfotad. RoLo ser inga fiender, det här måste vara någon sådan där magi fälla. Det känns lite fegt att inte komma ut och slåss ordentligt, magi kan man ju inte slåss mot!

Uggo (cybot) stannar upp vid den stora insekten och börjar undersöka, ta loss bitar av deras skal genom att häva och hacka med sitt spjut. Det kommer loss två bitar från ovansidan som känns stora nog att arbeta med, samt två mindre som satt fram i ansiktet på krypet. Kanske kan de passa att skydda öronen? Ljudet av kraschande glas och vätska får Uggo att packa ihop sina bitar och skynda på in till vinkällaren där han ser Stump klättra oberörd av de smällande flaskorna som studsar av hans hjälm. Golvet är nu väldigt blött här inne, och kladdigt. Iste (sömniga isaac) kommer nerför ruin trappan, ser hur döingarna i hålet är borta. Istället ligger det lite vitt bendamm där nere, en uppskuren vålnad som Gorm inte gillar att titta på. Iste hör glas som krossas och ser hur vin källar rummet har ett par andar som är fångade i spökkedjor. Iste inser att dessa andar är fästa här mot deras vilja. Uggo får en vision av Storugglan om en knapp bakom en av flaskorna. Denna knapp verkar vara knuten till andarna och kanske kan släppa dem fria?

Roderick (god45) sitter hemma och börjar knepa och knåpa ihop en läderrustning för överkroppen av vargskinn, päls samt några gamla rustningsdelar så det går lättare att spänna fast den runt kroppen. Den är perfekt för att smyga i, gömma sig i små buskar och med luvan av vargpäls kommer vintern inte vara några problem. Till och med varg svansen är med i bak, så man kan verkligen låtsas vara en varg.

Tissla (lupus) håller sig i närheten av Uggo så hon kan hålla koll på det spjälade och onda benet.

Ni vid Alkvars Ruin:
  1. Går nerför stentrappan inne i ruinen (Tissla är utanför, Iste, Stump och Roderick är inte vid ruinen).
  2. Utforskar de fallna stenarna.
  3. Annat - skriv
  4. Går tillbaka hem.
  5. Utforskar ruinen
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,659
Location
Helsingborg
(3) Uggo duckar runt flygande flaskor medans han rusar emot knappen för att trycka på den. när Skogsugglan sänder en vision så säger man inte nej!
Han använder sitt spjut som stöd när han tar sig över det blöta golvet, och skakar det lite extra för att plingebollen ska förhoppningsvis skrämma andarna lite.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
693
Location
Uppsala
Tistel tänker tycka synd om sig själv och försöka få sympati från de andra i ruinen som som handling (3)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Stump dricker både pun...puntjch och ma...ma...madderra. Han håller för näsan och blundar (givetvis).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,270
Location
Örebro
Tistel tänker tycka synd om sig själv och försöka få sympati från de andra i ruinen som som handling (3)
Iste hör snurvlandet innifrån ruinerna, beger sig dit och ser Tistel som tycker synd om sig själv. Iste vet att Tuss är mjuk och tröstande så Iste lägger Tuss i Tistels famn och tröstar. Handling 3.
 
Top