Att göra roliga labyrinter

LegoIvar

Warrior
Joined
10 Jun 2022
Messages
204
Jag skriver just nu på ett äventyr som kanske ska innehålla en labyrint (i form av ett grottsystem). Har någon här någon aning om hur man kan göra en labyrint så att den blir rolig för spelana? Räcker det med endast labyrinten, eller bör man ha något mer? Äventyret är för ett pokémonspel, så det finns möjlighet att lägga in saker i labyrinten, men jag undrar vad ni andra tycker.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,192
Ha flera ingångar in i labyrinten.

Ha flera olika vägar man kan gå in i labyrinten, den ska vara så stor att man kan ta sig igenom den utan att se hela.

Ha grupper och NPC:er i labyrinten som har förhållanden med varandra.

Ha inte något i alla rummen, men ha något i de flesta.

Ha större pussel som kräver utforskning för att lösa.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
698
Jag tycker labyrinter blir tråkiga om det blir för många likadana omeningsfulla val. Typ "du står i en korsning, man kan svänga höger eller vänster, alla tunnlar är likadana" om det är mycket av den varan hade jag hellre spelat det som ett slag eller en utmaning, typ "ni är fast i labyrinten, det finns ett gytter av tunnlar åt alla håll, slå mot intelligens/orientering/labyrint kunskap"

Så korsningar där man hör porlande vatten från ett håll och det luktar djurutin från ett håll. Ger en någon slags val. Eller en tunnel åt höger som leder närmare det man vill men därifrån hörs ljudet av vakter som pratar mot en tunnel åt vänster som leder bortåt men är tyst och lugn. Mycket sånt tycker jag är bra.

Sen att man inte måste rita ut hela labyrinten som en karta, det är helt okej att tänka "här finns tusen tunnlar, här mynnar de ut i en intressant del, den har jag gjort en karta över"
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,455
Location
Stockholm
Något typ av hinder som de måste använda sina pokémons förmågor för att ta sig förbi/igenom
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
846
Släng in utmaningar i att ta sig runt, ex en del är översvämmad och kräver att man simmar under vatten vissa partier eller att det är sprickor i marken, stup att klättra upp för och dylikt. Alltså att det är mer än bara likadana korridorer överallt mellan rummen.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,035
Location
Göteborg
Coolt om man lägger in nån mekanik som gör det svårare att hitta. Teleport etc. Rolig labyrint i desert of desolation. Även Ravenloft har labyrintliknande katacomber med teleportering etc.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,008
Location
Off grid
men jag undrar vad ni andra tycker.
Fundera på vad labyrinten fyller för syfte. Varför ska du ha den i äventyret?

Ska den förmedla en stämning?
Ska den svetsa samman gruppen genom en serie hot/problem?
Ska den innehålla/skydda något som rollpersonerna behöver?
Ska den vara en utmaning/problemlösning för spelarna snarare än rollpersonerna?
Ska den bara fördröja rollpersonerna medan andra saker händer i bakgrunden?
Ska den etableras som en viktig plats som senare i spelet kommer få en mer avgörande roll?
Är den en andlig metafor för något annat i settingen som rollpersonerna sen förväntas förstå?
Är det ett sätt att grinda lite XP och få bättre prylar?

Utifrån ditt syfte kan du sen enklare räkna ut hur du ska konstruera en labyrint som blir både meningsfull och rolig.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Labyrint? Då finns bara ett monster. En minotaur.

Finns det en sån Pokemon? (jag har noll koll)

---

Annars kan man göra en labyrint som förändras. Ingen poäng att kartlägga eller prata om höger och vänster eftersom labyrinten ändå hela tiden muteras.

---

Om man ändå ska ha mer traditionell labyrint så kan man fundera mer i termer av 3D än 2D. Stora schakt som förbinder flera nivåer, gallerier, omärkbart sluttande gångar, salar som spänner flera nivåer, etc. Har man bristfälliga ljuskällor så är det omöjligt att få grepp om storlek.

Något att tänka på med ljuskällor är att det blir märkliga skuggor om det finns pelare, stalagmiter, etc. Det gör det också mycket svårt att kartlägga. Speciellt om det är naturliga grottor eftersom de är sluttande och det är inget som säger att öppningar finns på markplan (kan krävas svår klättring för att ta sig till en hålighet som bara visar sig vara 2 meter djup).

---

Det kan vara intressant om grottsystemet tidigare varit bebott av en äldre civilisation, men är numera obebott (av intelligenta varelser). Blir lite arkeologi av det hela

---

Andra features:

Vatten - finns i de flesta grottsystem
Vind - om det finns flera öppningar som finns det antagligen även drag. Kan även orsaka ljud.
Kyla - grottor är oftast kyliga
Fladdermusbajs - Guano kan finnas i metertjocka lager och stinka faen
Halka - det är ofta rejält halt i naturliga grottor
Trånga passagen - kanske inte går att klämma sig igenom med all utrustning på
Ras - det kan finnas mycket lös sten som kan rasa, både på äventyrare och under dem
Eko - det kan eka rejält i grottor. Ljud kan transporteras långt och förvrängas
Rester - det kan finns fornlämningar (grottmålningar) efter grottmänniskor eller rester av skelett från t.ex. djur. Speciellt om det bott ett grottlejon i öppningen.
Gas - Ibland kan det sippra giftiga eller explosiva gaser ur berget och om de är tyngre/lättare än syre så ligger de kvar i fickor
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
298
Något som jagar dem? I Pokémon skulle det nog vara någonslags spökmonster.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Aha! Du hittar en kaka på marken. Den ser så jäklans god ut att du kan inte motstå utan tar en tugga. Men det borde du inte gjort för den är magisk och du blir gul och får ett maniskt sug efter fler kakor. Som tur är leder ett spår av kakor in i en labyrint så det är bara att springa och mumsa. Men, ack och ve, det finns spöken som kommer och jagar dig. Du måste hålla dig undan dem och samtidig få dig de där underbara kakorna. Ibland kan du hitta en superkaka (kommer inte ihåg vad det var) som gör att du kan äta spökena också (smakar hallonlakrits).

Medan du jagar kakor måste dina vänner komma på ett botemedel?
 
Top