Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Så kan man förstås tänka, och det vore ju tacksamt för SL om alla potentiellt spelknäckande drag dubbelcheckades innan de genomfördes eller presenterades i tråden. Till exempel har vi ju haft spel (Bunkerbomber till exempel) där byn kläckt fram en strategi i R1 som garanterat vinner dem spelet, och där SL gått in och ändrat reglerna för att planen inte ska gå att genomföra. Detta ledde förstås till att Impetigo (tror jag det var) som kläckte planen blev tokgrönad av metaanledningar. Skulle Impetigo kört planen med SL först? Skulle vi i byn inte låtsas om att Impetigo måste vara grön? Och så vidare...Vad gäller att hitta kryphål i spelets spelmekanik så är det självklart att inte använda sig av dem då det förstör hela spelets ide som Spelledaren försökt tänka ut, hitta balans med osv
Hittar man sånt så är det bara att PMa SL och fråga om det funkar eller ej.
Annars så tycker jag det är lika med fusk.
Grejen är ju att varulvsspel är ett ett spel fyllt med lögner, bluffar och manipulation. Allt som sker i spel är en del av spelet och måste ses som en del av spelet. Jag tror det är omöjligt att ha riktlinjer för vad man får och inte får göra om de inte också blir de facto regler.
Överenskommelsen är liksom att vi spelar ett spel: vi strävar efter att vinna inom ramarna för spelets regler. Det är vad ett spel är. Framtida spel bör absolut ha en regel mot screenshots av roll-PM (liksom andra spel haft regler mot att citera PM), men detta hade det inte.
Och ska jag vara helt ärlig tycker jag nog att bybor som resonerade "jag röstar ut WH trots att jag tror att han är bybo och draken, som något form av moralstraff" har brutit mer mot spelets överenskommelse än WH.
Samtidigt: allt som händer i spel är en del av spelet. Psykologin, känslorna och eventuellt fair play-patos är förstås det också. När Sodmikael ruttnade ur i Vampyrernas maskerad och såg till att bli utröstad som bybo var det förstås också ett brott mot överenskommelsen (man strävar efter att vinna). Men det var också en del av spelet.
Varulvsspel är en ganska speciell aktivitet. Vi spelar oss själva, men måste ljuga, bluffa och manipulera, eller bli anklagade för att ljuga, bluffa och manipulera. Det är lite slitigt ibland. Och vi måste alltid betrakta det som händer i speltråden som en del av spelet, annars faller hela konceptet.
Alltså: vill vi reglera spelet måste vi göra det med nedskrivna regler.