Det är inte sant för alla rollspelare jag känner, men det är sant för vissa. Eller skulle vara, om jag inte hade tvingat dem använda tärningsbottar.Man slår bättre om man får slå slaget själv och berätta resultatet för de andra, än om man använder en tärningsbott.
Det känns väldigt realistiskt?Kom på en sak till som jag hört som nog kan räknas till skrock.
"Nu får ingen i spelgruppen gå och bli förälder (igen) för då kommer den här spelgruppen att självdö."
I min spelgrupp är det nog just tärningsskrocket som är utmärkande.Folk har en massa tärningsskrock för sig.
De straffar tärningar som slår dåligt som ett varnande exempel till övriga tärningar.
Eller byter tärning om en tärning slagit dåligt några gånger i rad.
Eller fortsätter slå en tärning som slagit dåligt övertygade om att ”snart måste det vända”.
Om du inte har viktade eller väldigt skeva tärningar är det inte så tärningar funkar.
Jag gör ofta det, fast tvärtom. Jag vet att det är Gambler's Fallacy, men jag vet också att jag tillhör det irrationella mänskliga släktet så jag kapitulerar.Man kan också lägga tärningen med den bra sidan uppåt för att vänja den vid att ligga så.
Just den känslan har jag träffat på ofta när vi spelat. Tror inte vi varit ensamma för det kom ganska snabbt en tabell i YZ-spel där man kunde läsa av chansen att lyckas (med eller utan att man "pressar slaget").I YZE är det bara sexor som räknas som lyckade, right? Jag minns att det kändes svårt att lyckas med saker när vi spelade MÅ0 för ett par år sen, men jag räknade aldrig på det.
Det är väl, om jag har förstått rätt, också så att den tabellen bara visar chansen att få minst 1 lyck? Men 1 lyck i det systemet är ofta inte värt lika mycket som att lyckas i ett system som bara använder pass/fail. Man vill gärna ha fler 6or för att det skall gå riktigt bra.Just den känslan har jag träffat på ofta när vi spelat. Tror inte vi varit ensamma för det kom ganska snabbt en tabell i YZ-spel där man kunde läsa av chansen att lyckas (med eller utan att man "pressar slaget").
Jag tror främst det handlar att man luras att tro att man har stor chans bara för att man har många tärningar i handen.
Intressant. Så kanske det är? Om det stämmer så är det kanske trots allt svårare att lyckas (bra) i YZ och inte bara en känsla.Det är väl, om jag har förstått rätt, också så att den tabellen bara visar chansen att få minst 1 lyck? Men 1 lyck i det systemet är ofta inte värt lika mycket som att lyckas i ett system som bara använder pass/fail. Man vill gärna ha fler 6or för att det skall gå riktigt bra.
Det kan ha varit att vi bara slog som krattor också. Jag minns en gång när vi räknade till en bit över 30 rullade tärningar (i hela gruppen) innan den första sexan kom upp...Har för mig att detta komma upp en tråd om sannolikhet här för några år sedan. Och att någon/några tyckte just detta, trots att matten visade att sannolikheten att lyckas i YZE i praktiken är hög med de tärningspöler rollfigurerna har. Men jag orkar inte leta upp den ...
Jag kommer aldrig att glömma den gången i World in Flames jag behövde slå en etta på 25 D6 för att garantera att inta Pearl Harbor med japanerna...Det kan ha varit att vi bara slog som krattor också. Jag minns en gång när vi räknade till en bit över 30 rullade tärningar (i hela gruppen) innan den första sexan kom upp...
Jag tycker det här är intressant.Skulle ni säga att vidskepligheten är ”äkta” eller är den bara en lek med övriga spelare?
Om jag blåser på en tärning är det mer en charad för att signalera att slaget är viktigt, och om jag byter ut en tärning som slagit dåligt är det samma typ av lek. Om jag skulle spela samma spel fast via textchatt skulle jag inte gjort så, eftersom det inte adderat till det roliga.
Men jag har spelat med spelare som tagit den vidskepelsen på mycket större allvar.
Det var en del som gjorde så i vår spelgrupp också, men jag tror det mest blev så efter att vi hade spelat rollspelet Castle Falkenstein. Där ser man alltid till att spara de bra korten till när det verkligen behövs...Kommer ihåg att vi brukade spara på tärninsslagen för att inte förbruka utfall. Man ville inte råka slå en perfekt när man lekt med tärningen … då var det utfallet förbrukat istället för att ha varit ens nästa slag under spel.