DoD Regler för ”Bullet Time”?

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,525
Jag skulle behöva hjälp med en regelfråga. Till äventyret Marius Storfots sista plundring som jag håller på att skriva vill jag ha ett magiskt föremål som skapar "bullet time" för den som använder det. Det vill säga att denna person får möjlighet att röra sig så pass snabbt att omvärlden ser ut att gå i slow motion för denne. Tänker att det kan vara fiffigt för bäraren av föremålet i en strid, att denne kan få in extra många stötar exempelvis, kanske att motståndaren inte hinner parera, eller åtminstone får svårare att göra det.

Jag är dock rätt dålig på regler och tänkte höra om någon här kan komma på några roliga regler som man kan använda sig av rörande detta. Tar också gärna emot input rörande hur länge/hur ofta ett sådant föremål bör kunna användas så att det inte känns "over powered"?

Stort tack på förhand!!!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,255
Svårt att balansera om det fortfarande ska göra vad det ska. Även något minimalistiskt som en extra handling en gång om dagen är extremt bra.

Möjligen om det hela drivs av en hög PSY-kostnad.

”Fucka inte med actionekonomin” är en bra designprincip.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
306
Det låter som en potentiellt väldigt mäktig förmåga.
DoD har initiativkorten som markerar handlingar, där fler kort motsvarar fler handlingar vilket på ett sätt kan ses som att röra sig snabbare.
En rolig (dyr?) tanke skulle vara att att du skapar 3st initiativ 0 kort som du skickar med boken. När man aktiverar föremålet får spelaren de 3 korten och kan utföra 3 handlingar före alla andra. Det kan kanske kompenseras av att man blir så utmattad så man bara står och gungar i två efterföljande rundor där man inte kan göra något alls. Och att man har att den kan användas en gång per dygn eller något. Men den är kanske fortfarande för kraftfull..
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
337
Jag skulle säga att det är svårt att balansera om känslan är bullet time som på film och inte bara lite fler handlingar och höjd förflyttning. Resten av världen står liksom stilla.

En kul twist hade varit om de krafter den ökade hastigheten innebär även påverkade dig. Om du rör dig 10 ggr så fort så lär det göra ont i handen att smälla till någon! Rör du dig till andra sidan fältet på en sekund? Det lär vara uppemot 5-10G! Dvs. någonstans på skalan farligt till dödligt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,599
Location
En mälarö
Man får en extra handling och får dessutom dra två handlingskort per handling och får behålla det bästa. Där det är applicerbart så får man även fördel på färdighets/attackslag.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,043
Vill man vara brutal kan man ju titta på gammal-D&Ds version av Haste. Dubbel förflyttning och extra attack, men man åldras 1 år på kuppen och måste ev t o m slå ett System Shock-roll eller dö.

Lite mildare sidoeffekter kan vara att man t ex blir svårt illamående och nedsatt ett tag när effekten går över.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
183
Location
Stockholm
Svårt att balansera om det fortfarande ska göra vad det ska. Även något minimalistiskt som en extra handling en gång om dagen är extremt bra.

Möjligen om det hela drivs av en hög PSY-kostnad.

”Fucka inte med actionekonomin” är en bra designprincip.
Jag tänkte skriva just detta. Effekter av slaget du beskriver gör sig bäst i manusstyrda format. (Samma problem uppstår när du försöker göra Quicksilver/Flashs krafter i superhjältespel - en del av dem skriver rakt ut "det går inte på ett balanserat sätt").
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,255
En mildare variant kunde vara att det är en mental och subjektiv upplevelse - man får förbättrade reaktioner och ser saker gå långsammare, men utan att ens egen kropp rör sig snabbare. Då handlar det nog mer om fördelar och precision.
 
Top