Precis. Ju längre fram i spelet man kommer och ju mer man utvecklar sin agentbyrå så öppnar man upp fler och fler egenskaper/färdigheter som man kan välja till karaktärerna. Det är tänk men inte nedklottrat.
Det var mest en kommentar om att det är så InSpectres funkar, vilket kunde vara relevant här.
Sedan tycker jag att det är värt att påpeka att även om det finns dussintalet amerikanska spel på temat så är den svenska spelmarknaden betydligt skralare, både för att vi är färre och för att många svenskar skriver på engelska. Så vill du göra ett svenskt spel så har du en USP redan där.
Men ja, det beror ju lite på vad ditt mål är. Är det ”Jag vill spela detta!” och det du vill spela är ganska vanligt (viktorianska London, fantastik och detektivarbete är bland de absolut vanligaste ingredienserna i rollspel) så behöver du nog knappast skriva ett eget spel för det, utan kan plocka något existerande och eventuellt hacka det lite.
Om det du vill är att folk ska läsa och spela ett spel skrivet av dig så behöver du fundera på marknaden och konkurrensen. Antagligen skriva på engelska, anlita proffsiga illustratörer och göra en kickstarter. Då är det business, även om du inte kan tjäna mycket kosing på det.
Om du mest vill jobba på spel, pilla på ditt eget projekt för att det är kul och ett sätt att känna sig nära hobbyn utan att spela så kan du skita i allt och bara köra på. Din USP är att det är ditt spel, och det är du som är den främsta publiken. Kul såklart om andra visar intresse, men lita inte för mycket på det. Bland traditionella spel finns det otaliga mängder att välja mellan, och bland otraditionella spel finns det nästan ingen som är intresserad.