Lyndon

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
214
Location
Stockholm
Vilka andra gör exakt samma sak? Finns detta upplägget redan? Jag har inte sett det någonstans, vare sig med uppbyggnad av byrå eller denna setting. Eller du tänkte rollspel rent generellt? :unsure:
Well, olika typer av alternativa London är inte precis sällsynta, om man säger så. Off the top of my head: Victoriana, Fallen London, Unhallowed Metropolis, Neverwhere RPG, Ghosts of Albion... lägger man dessutom till rollspel där man har en byrå, så växer högen ytterligare.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
499
Dum fråga kanske, PbtA?
Spontant låter det som att du kommer använda dig av ett annat regelsystem.
Just The Between fokuserar mycket på byrån, eller det gemensamma sällskapet. Men det kan ju som sagt finnas utrymme för spel med samma utgångspunkter ändå! The Between har väldigt fasta karaktärsval exempelvis, och en tydlig metaplot som hela systemet bygger på
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,061
Well, olika typer av alternativa London är inte precis sällsynta, om man säger så. Off the top of my head: Victoriana, Fallen London, Unhallowed Metropolis, Neverwhere RPG, Ghosts of Albion... lägger man dessutom till rollspel där man har en byrå, så växer högen ytterligare.
Och om man är villig att tänja till Georgiansk era, GURPS Goblins
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Eventuellt ras samt vilken bakgrund de har kommer skilja rollpersonerna åt. Jag har inte hunnit så långt än med bakgrunder och före detta kneg som spelarna ska kunna välja mellan. Olika yrken ger olika färdigheter, olika ras ger olika attribut osv. Så det är ingen ny grej egentligen i karaktärsskapandet. Jag tänkte att det kunde vara roligt att jobba en del med för- kontra nackdelar för karaktärerna. Har påbörjat listor för det men inget som är klart än.
Jag tänkte inte så mycket på det mekaniska, utan mer på vad som rotar rollpersonerna i världen och i byrån men ändå gör dem till individualister.
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Två regelsystem som kommer i åtankarna är InSpectres och Blades in the Dark.

För InSpectres har äventyret kroppspoäng och varje lyckat slag sänker dess kroppspoäng. När kroppspoängen är slut är äventyret avklarat.

Blades in the Dark handlar om att göra heists för att expandera sitt område.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
För InSpectres har äventyret kroppspoäng och varje lyckat slag sänker dess kroppspoäng. När kroppspoängen är slut är äventyret avklarat.
Än mer relevant är ju eventuellt hur ens undersökningsbyrå har egna resurser som man kan använda för att boosta sina slag, och som man sedan får fylla på med belöningen för äventyret (efter att man betalat semester och sjukhusvistelser för agenterna).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
* Vad är rollspel och vad går det ut på?
* Spelledaren
* Hur man följer reglerna
* Uppdraget/Äventyret
Jag hade bytt ut "Vad är rollspel" till "Vad är Lyndon" och där förklara både hur man spelar det och en kort presentation till världen.

Två lästips för att introducera sitt spel är (mitt InSpectres-hack) InHuman och God45s Trikåer. Båda spelen presenterar på de tre första sidorna en viktig sak som lägger grund för förståelsen för resten av spelet: varför vill man spela spelet följt med hur man spelar spelet.

Så det är min fråga. Varför vill du spela ditt spel? Vad är det som lockar?

Det här är inget du behöver svara på nu, utan är någonting som växer fram när du upptäcker ditt eget spel. Vissa spel jag har gjort har lärt mig varför de är roliga och har lärt mig hur jag ska spelleda dem. Det låter måhända märkligt, men rollspelsskapande är (för mig) en iteraktiv process med många olika delar i spelet som samverkar och skapar en enhet. Inte bara mekanik, rollpersoner och värld, utan även berättartekniker, spelledarens tekniker för att driva handlingen och spelarnas agerande.

Det är därför jag skrev att du behöver komma igång med speltest, just för att upptäcka dessa. Att fundera kring vad som gör att du kan spela ditt spel och vad både du och dina spelare tycker är kul med spelet. Det här är något att fiska efter under speltesten. Jag älskar att speltesta med folk som spelar brädspel för de har vana att analysera spelen och sitta och diskutera igenom spelen efter speltillfället.
 
Last edited:

rollspelspiraten

Swordsman
Joined
25 Oct 2013
Messages
408
Location
Kristianstad
Well, olika typer av alternativa London är inte precis sällsynta, om man säger så. Off the top of my head: Victoriana, Fallen London, Unhallowed Metropolis, Neverwhere RPG, Ghosts of Albion... lägger man dessutom till rollspel där man har en byrå, så växer högen ytterligare.
Men då kanske detta rollspelet redan finns och jag slipper göra det? Jag hade ingen aning. Tack för tipsen, ska kolla upp samtliga. 👍
 

rollspelspiraten

Swordsman
Joined
25 Oct 2013
Messages
408
Location
Kristianstad
Spontant låter det som att du kommer använda dig av ett annat regelsystem.
Just The Between fokuserar mycket på byrån, eller det gemensamma sällskapet. Men det kan ju som sagt finnas utrymme för spel med samma utgångspunkter ändå! The Between har väldigt fasta karaktärsval exempelvis, och en tydlig metaplot som hela systemet bygger på
I see. Intressant. Jag börjar inse att jag har missat massa rollspel som har i princip samma tanke som mig. Helt ärligt så är det en ganska skön känsla då jag slipper känna press att jag eventuellt "måste" göra rollspelet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
I see. Intressant. Jag börjar inse att jag har missat massa rollspel som har i princip samma tanke som mig. Helt ärligt så är det en ganska skön känsla då jag slipper känna press att jag eventuellt "måste" göra rollspelet.
Alla rollspel är förvisso inte unika heller, det finns ju både ett och två framgångsrika fantasyrollspel som är ganska generiska. Men det är ju enklare för en liten skapare om man inte ger sig in i en överetablerad nisch.

En annan grej som känns given för en spelskapare är ju att spela en rackarns massa olika rollspel med olika typer av system, för att se vad som finns och hur det funkar.
 

rollspelspiraten

Swordsman
Joined
25 Oct 2013
Messages
408
Location
Kristianstad
Två regelsystem som kommer i åtankarna är InSpectres och Blades in the Dark.

För InSpectres har äventyret kroppspoäng och varje lyckat slag sänker dess kroppspoäng. När kroppspoängen är slut är äventyret avklarat.

Blades in the Dark handlar om att göra heists för att expandera sitt område.
Blades in the dark har jag sneglat på länge men inte fått tummen ur häcken att införskaffa. Jag gillar tanken på att man tillsammans med andra bygger upp någonting tillsammans. Serien The Nevers får jag helt klart kolla på, tack för tipset. För tillfället är det motigt att speltesta mina idéer då jag har få i min umgängeskrets som lirar samt att jag i nuläget är sjukskriven. Men det låter onekligen som att detta kanske är sättet att börja med. Speltesta och bygga vidare på det som funkar och slopa det som känns irrelevant för spelgruppen.
 

rollspelspiraten

Swordsman
Joined
25 Oct 2013
Messages
408
Location
Kristianstad
Än mer relevant är ju eventuellt hur ens undersökningsbyrå har egna resurser som man kan använda för att boosta sina slag, och som man sedan får fylla på med belöningen för äventyret (efter att man betalat semester och sjukhusvistelser för agenterna).
Precis. Ju längre fram i spelet man kommer och ju mer man utvecklar sin agentbyrå så öppnar man upp fler och fler egenskaper/färdigheter som man kan välja till karaktärerna. Det är tänk men inte nedklottrat.
 

rollspelspiraten

Swordsman
Joined
25 Oct 2013
Messages
408
Location
Kristianstad
Alla rollspel är förvisso inte unika heller, det finns ju både ett och två framgångsrika fantasyrollspel som är ganska generiska. Men det är ju enklare för en liten skapare om man inte ger sig in i en överetablerad nisch.

En annan grej som känns given för en spelskapare är ju att spela en rackarns massa olika rollspel med olika typer av system, för att se vad som finns och hur det funkar.
Jo precis. Jag har ju inte lirat på ganska länge men skaparintresset finns ju där fortfarande och jag vill så gärna skriva. Ibland funderar jag på om jag kanske funkar bättre med att enbart skapa olika grejor som folk kan använda till höger och vänster istället för att skapa ett helt nytt och eget rollspel från scratch.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
För tillfället är det motigt att speltesta mina idéer då jag har få i min umgängeskrets som lirar samt att jag i nuläget är sjukskriven. Men det låter onekligen som att detta kanske är sättet att börja med.
Just inledningen är det jag skriver sist, när jag har fått känn på vad jag vill med spelet (och vad spelet vill förmedla till mig). Annars kan jag lika gärna låta ChatGDP skriva introt åt mig, för den har lika bra aning om mitt spel som jag har. :)

Jag brukar göra speltest online (här på forumet) och på konvent (via Indierummet). Nyaste Kult (Powered by the Apocalypse) hade sina speltest i indierummet, exempelvis.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Precis. Ju längre fram i spelet man kommer och ju mer man utvecklar sin agentbyrå så öppnar man upp fler och fler egenskaper/färdigheter som man kan välja till karaktärerna. Det är tänk men inte nedklottrat.
Det var mest en kommentar om att det är så InSpectres funkar, vilket kunde vara relevant här.

Sedan tycker jag att det är värt att påpeka att även om det finns dussintalet amerikanska spel på temat så är den svenska spelmarknaden betydligt skralare, både för att vi är färre och för att många svenskar skriver på engelska. Så vill du göra ett svenskt spel så har du en USP redan där.

Men ja, det beror ju lite på vad ditt mål är. Är det ”Jag vill spela detta!” och det du vill spela är ganska vanligt (viktorianska London, fantastik och detektivarbete är bland de absolut vanligaste ingredienserna i rollspel) så behöver du nog knappast skriva ett eget spel för det, utan kan plocka något existerande och eventuellt hacka det lite.

Om det du vill är att folk ska läsa och spela ett spel skrivet av dig så behöver du fundera på marknaden och konkurrensen. Antagligen skriva på engelska, anlita proffsiga illustratörer och göra en kickstarter. Då är det business, även om du inte kan tjäna mycket kosing på det.

Om du mest vill jobba på spel, pilla på ditt eget projekt för att det är kul och ett sätt att känna sig nära hobbyn utan att spela så kan du skita i allt och bara köra på. Din USP är att det är ditt spel, och det är du som är den främsta publiken. Kul såklart om andra visar intresse, men lita inte för mycket på det. Bland traditionella spel finns det otaliga mängder att välja mellan, och bland otraditionella spel finns det nästan ingen som är intresserad. :gremgrin:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Precis. Ju längre fram i spelet man kommer och ju mer man utvecklar sin agentbyrå så öppnar man upp fler och fler egenskaper/färdigheter som man kan välja till karaktärerna. Det är tänk men inte nedklottrat.
Det hade varit roligt om företaget istället "låst upp" olika typer av karaktärer, ju mer det utvecklas. På ett sätt skulle spelet i sådana fall bli ett "legacy"-spel, även om det är precis så nästintill alla rollspel fungerar; ingenting i världen återgår utan världen fortsätter ständigt att förändras.

Så man kanske börjar med fyra karaktärer och efter att ha spelat ett tag så har man tre karaktärer till att välja bland. Brädspel som Gloomhaven fungerar på det sätt. Men om fokuset ligger mer på byrån som karaktär än rollpersonerna inom den, så hade det varit en intressant USP. Lite som tvserien The Wire, där staden är lika mycket en karaktär som rollerna i den.
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
141
Location
Höganäs
Det hade varit roligt om företaget istället "låst upp" olika typer av karaktärer, ju mer det utvecklas. På ett sätt skulle spelet i sådana fall bli ett "legacy"-spel, även om det är precis så nästintill alla rollspel fungerar; ingenting i världen återgår utan världen fortsätter ständigt att förändras.

Så man kanske börjar med fyra karaktärer och efter att ha spelat ett tag så har man tre karaktärer till att välja bland. Brädspel som Gloomhaven fungerar på det sätt. Men om fokuset ligger mer på byrån som karaktär än rollpersonerna inom den, så hade det varit en intressant USP. Lite som tvserien The Wire, där staden är lika mycket en karaktär som rollerna i den.
Hade det inte varit ball om firman försöker jobba sig upp till en licens att operera utanför sitt fattiga område och på så sätt kan låsa upp nya områden på kartan och nya sorters uppdrag. Du börjar i Whitechapel och då är det bara låglevel hitta-folk-uppdrag, spionera-på-partners-uppdrag och liknande. Men i takt med att du levlar byrån och får bättre licens att operera vid sidan av den riktiga polisen så breddas paletten av uppdrag.
 
Top