Frivilliga regler kan också vara ett sätt att komma undan med kontroversiell mekanik där det kan vara tvärtom – att kalla den frivillig gör att de som kanske skulle sura kan vara tysta och sitta ner i båten, för då kan de strunta i den. Det gäller framförallt i mer etablerade spel.
I Call of Cthulhu 7th Edition införde man den frivilliga regeln med att det gick att spendera Luck points för att lyckas med misslyckade färdighetsslag, vilket är en frivillig regel. Jag är av åsikten att den äger, för den är en väldigt bra antifrustrations-feature men för vissa mer puristiska personer kan man välja bort den om det inte är ens grej.
Frivilliga regler kan också vara ett sätt att ge spelarna ett gummiband för hur mycket eller lite "spelifiering" man vill ha – t ex kan vissa element kännas som det blir mycket mer mekanik än vad som kan behövas och då är det skönt att strunta i.
Jag är kanske också mest fan av alternativa regler, där man kan tweaka vissa element för att passa ens spelstil, speciellt om de hör ihop med ton i spelet. Typexempel för mig är väl t ex hur vissa Cthulhu-spel haft olika regelförslag om man vill dra åt pulp eller puristhållet.