Det finns inga frivilliga regler i rollspel

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,953
Location
Ereb Altor
Länka gärna till inläggen där det påpekats att folk inte läser frivilliga regler.
Inte en länk men...

Jag läser sällan frivilliga regler. Å andra sidan hoppar jag över alla typer av regler som jag inte känner att jag behöver så jag antar att det bara styrker din tes... ;)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,388
Frivilliga regler kan också vara ett sätt att komma undan med kontroversiell mekanik där det kan vara tvärtom – att kalla den frivillig gör att de som kanske skulle sura kan vara tysta och sitta ner i båten, för då kan de strunta i den. Det gäller framförallt i mer etablerade spel.

I Call of Cthulhu 7th Edition införde man den frivilliga regeln med att det gick att spendera Luck points för att lyckas med misslyckade färdighetsslag, vilket är en frivillig regel. Jag är av åsikten att den äger, för den är en väldigt bra antifrustrations-feature men för vissa mer puristiska personer kan man välja bort den om det inte är ens grej.

Frivilliga regler kan också vara ett sätt att ge spelarna ett gummiband för hur mycket eller lite "spelifiering" man vill ha – t ex kan vissa element kännas som det blir mycket mer mekanik än vad som kan behövas och då är det skönt att strunta i.

Jag är kanske också mest fan av alternativa regler, där man kan tweaka vissa element för att passa ens spelstil, speciellt om de hör ihop med ton i spelet. Typexempel för mig är väl t ex hur vissa Cthulhu-spel haft olika regelförslag om man vill dra åt pulp eller puristhållet.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,222
Location
Helsingborg
Jag läser sällan frivilliga regler. Å andra sidan hoppar jag över alla typer av regler som jag inte känner att jag behöver så jag antar att det bara styrker din tes... ;)
Ja, jag väljer också ut tidigt vad jag vill läsa i en rollspelsbok, men det gäller mer än bara reglerna. Jag spelledde Feng Shui i tio år utan att ha läst hela boken. De bitarna jag utelämnade var saker jag inte kände jag ville ha med i min setting.
 
Top