Som jag ser det är ju frågan (åtminstone) tredelad.
Rollspel som sysselsättning och hobby är ju helt amerikansk-influerad, även om vi tonat ner den till lite mer svenska proportioner (Titta på D&D scenen i början på i E.T. t.ex.). Vi kanske inte var jättemånga vid bordet som bälgar cola, slänger i oss pizza och pratar i munnen fullt lika mycket som amerikanarna gjorde. Men konceptet är helt amerikansk inspirerat. Det finns inte många Preussiska Kriegspiels-gener kvar när rollspelen slog igenom i Sverige.
Själva spelen har så klart också det allra mesta av sina mekaniker och konventioner från tidiga amerikanska spel. Och märkligt nog var vi kanske konservativa i utvecklingen av nytt. Först efter Indievågen upplever jag att vi svenskar skapade en egen form av Neo-trad med starka men lokala influenser från the Forge.
Spelvärldsmässigt skulle jag hävda att vi inte inspirerats i samma utsträckning av det amerikanska eller det utomeuropeiska. Amerikansk fantasy tror jag ofta upplevs som orealistisk, lite för episk och alldeles för vulgär. Svenska spelare anser jag mer vara djupt formade av medeltida berättelser, svensk folktro, tyska sagor och Tolkiens mytologiska fantasy. I modernare settings finns mer inslag av amerikansk popkultur men även där upplever jag att vi undviker de mest främmande elementen (Judiska/Katolska trosuppfattningar, cheesy americana och college-grejer t.ex.). Sånt vi uppfattar som ok är mer västerländskt europeiskt som t.ex. Vampyrer (Transylvanska) och Varulvar och kanske nedtonade rymdvarelser. Jag tror att vi helt enkelt har de västeuropeiska berättelserna närmast. Även om det finns en del grekiska, romerska eller egyptiska företeelser så känns det ändå som att de i svenska spelvärldar mer är kuriosa än huvudsaklig inspiration. Asiatiska och sydamerikanska influenser är väldigt ovanliga.
De traditionellt svenska eller nordiska sagorna (Astrid Lindgren/Elsa Beskow/Teskedsgumman etc.) har en lite vardaglig och jordnära ton som jag tror svenska rollspelare visserligen uppskattar men som är svårt att omsätta i det amerikanska äventyrsformatet och de befintliga regelsystemen. Det har varit lättare att spela kringvandrande äventyrare helt enkelt.
//EvilSpook