Influenser på svenska rollspel

Joined
20 Oct 2023
Messages
403
Det moderna svenska större rollspel som verkligen tydligast bär sina influenser med stolthet (utan att vara en anpassning av ett befintligt IP) är ju The Troubleshooters

Men svensk serieutgivning ju i vart fall tidigare relativt rik på fransk-belgiska serier.
Tintin, Spirou, Linda och Valentin, Blueberry mm fick ju svenska översättningar och album, men även Metal Hurlant gavs ju ut i Sverige som Tung Metall och Torgal gick ju som följetång i Fantomen (som ju hade flera olika serier). Fanns det sådana influenser i svenska rollspel sedan tidigare?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,074
En annan intressant aspekt av det hela är DoD, där varje ny version (sedan äspel släppte stafettpinnen) mer eller mindre slängt ut den föregående versionen. Det är så jäkla annorlunda mot t.ex. D&D, där allt från monster till världar följer med och utvecklas från version till version.

Det byggs nytt, istället för vidare.
Ville man vara cynisk kunde man kanske se det som att varumärket DoD som sådant (och Mutant också i viss utsträckning) är starkare än något i innehållet...
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,074
Kan ju bero på att DoD är ett system i första hand och inte kopplad till någon specifik värld.
Det också. Fast systemet har väl också gjorts om rätt mycket? Åtminstone nya DoDs regelsystem har ju stora olikheter med de tidigare versioner jag har koll på.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,074
En stor skillnad på USA och resten av rollspelsvärlden är att USA har svårt att låta bli att utgå från Western-mytoset. D&D är en fantasy-Western på ett vis som Warhammer Fantasy absolut inte är.
Det finns för all del en del inslag i Warhammer Fantasy också som påminner om fr a spaghetti-westerns - kolla bara illustrationerna av prisjägaren och diligenskusken i 1E-regelboken. Men det är sant att det inte präglas av Western-mytoset så som i synnerhet gammal-D&D gör. Det var väl som någon kommenterade (det kanske t o m var på det här forumet?): den europeiska versionen av ett halvt mytiserat stökigt förflutet landskap fullt av murderhobos är ju inte vilda västern utan trettioåriga kriget.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,336
Är inte rollspelsvärlden där det finns svens fantasy och sc-fi? För det finns knappt i övrigt alla andra stöllen
”Jag ser att du börjat odla skägg?”

”Nä, jag har bara fått Fantomens onda märke 36 gånger”
Mitt Metal utmaning scenario i år har onda Fantomen som en skurk.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,002
Location
Ereb Altor
Det har vi aldrig sett det som, men däremot att det funnits starka kandidater till spelvärldar att spela systemet med (som förslag).
Jag skojar. Men för mig har DoD och Ereb Altor alltid varit synonymer. Jag förstår såklart att det är två olika saker.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,276
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men hur ser det ut med influenser till Lancelot games och Neogames?

Nån som har någon insikt gällande vilka spel eller kulturfenomen som influerat Neogames? Första utgåvan av Neotech är ju klassisk cyberpunk modell 1A, men reglerna? Vad har inspirerat Mundana i EON? Jag gissar på mycket historia?
Jag kan inte tala för tidigare versioner, där jag inte var delaktig, men sentida Eon är väldigt inspirerat av annan fantasy med snarlik stämning (A Song of Ice and Fire, Guy Gavriel Kays böcker, The Witcher), och givetvis massor av historia, religionshistoria och kulturantropologi. Magiböckerna till Eon IV är tungt inspirerade av Three Books of Occult Philosophy.

Neotechs tidigare versioner är givetvis tungt inspirerad av klassisk cyberpunk såsom William Gibson. Neotech Edge har däremot väldigt mer udda/postmoderna inspirationskällor - Black Mirror, Dredd, The Late Capitalism of K-pop, Vice-dokumentärer såsom Cannibal Warlords of Liberia, nyhetsmedia och social media i allmänhet, och diverse sociologi och geopolitik.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,694
Neotechs tidigare versioner är givetvis tungt inspirerad av klassisk cyberpunk såsom William Gibson. Neotech Edge har däremot väldigt mer udda/postmoderna inspirationskällor - Black Mirror, Dredd, The Late Capitalism of K-pop, Vice-dokumentärer såsom Cannibal Warlords of Liberia, nyhetsmedia och social media i allmänhet, och diverse sociologi och geopolitik.
Vill tillägga att den Neotech-modulen jag skriver om har tagit mycket inspiration från Black Panther och Afrofuturism i allmänhet
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,070
Location
Off grid
Som jag ser det är ju frågan (åtminstone) tredelad.

Rollspel som sysselsättning och hobby är ju helt amerikansk-influerad, även om vi tonat ner den till lite mer svenska proportioner (Titta på D&D scenen i början på i E.T. t.ex.). Vi kanske inte var jättemånga vid bordet som bälgar cola, slänger i oss pizza och pratar i munnen fullt lika mycket som amerikanarna gjorde. Men konceptet är helt amerikansk inspirerat. Det finns inte många Preussiska Kriegspiels-gener kvar när rollspelen slog igenom i Sverige.

Själva spelen har så klart också det allra mesta av sina mekaniker och konventioner från tidiga amerikanska spel. Och märkligt nog var vi kanske konservativa i utvecklingen av nytt. Först efter Indievågen upplever jag att vi svenskar skapade en egen form av Neo-trad med starka men lokala influenser från the Forge.

Spelvärldsmässigt skulle jag hävda att vi inte inspirerats i samma utsträckning av det amerikanska eller det utomeuropeiska. Amerikansk fantasy tror jag ofta upplevs som orealistisk, lite för episk och alldeles för vulgär. Svenska spelare anser jag mer vara djupt formade av medeltida berättelser, svensk folktro, tyska sagor och Tolkiens mytologiska fantasy. I modernare settings finns mer inslag av amerikansk popkultur men även där upplever jag att vi undviker de mest främmande elementen (Judiska/Katolska trosuppfattningar, cheesy americana och college-grejer t.ex.). Sånt vi uppfattar som ok är mer västerländskt europeiskt som t.ex. Vampyrer (Transylvanska) och Varulvar och kanske nedtonade rymdvarelser. Jag tror att vi helt enkelt har de västeuropeiska berättelserna närmast. Även om det finns en del grekiska, romerska eller egyptiska företeelser så känns det ändå som att de i svenska spelvärldar mer är kuriosa än huvudsaklig inspiration. Asiatiska och sydamerikanska influenser är väldigt ovanliga.

De traditionellt svenska eller nordiska sagorna (Astrid Lindgren/Elsa Beskow/Teskedsgumman etc.) har en lite vardaglig och jordnära ton som jag tror svenska rollspelare visserligen uppskattar men som är svårt att omsätta i det amerikanska äventyrsformatet och de befintliga regelsystemen. Det har varit lättare att spela kringvandrande äventyrare helt enkelt.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,722
Location
Göteborg
Eftersom Call of Cthulhu varit ovanligt poppis i Sverige sedan tidigt 1980-tal så är Lovecraft en given inspiration. Brittiska White Dwarf var också obligatorisk läsning i mina rollspelskretsar.

Inom sci-fi har nog Star Wars, Bladerunner och Alien dominerat, tillsammans med År 2001 och Stiftelsetrilogin. Kanske Terminator?

Jag tänker också att spekulativ fiktion skriven av svenskar har fört en tynande tillvaro. Därför är det coolt att rollspel och illustrationer nu har blivit så stort. De (vi) har rundat litteraturens gatekeepers och tagit sig (oss) an den spekulativa fiktionen lite från sidan.

Om 20 år kommer DoD, Mutant, Simon Stålenhag, Johan Egerkrans mfl ses som den första spekulativa vågen i detta land präglat av socialrealism.
 
Top