Okej, dags att börja fixa lite pepp inför MunkCon 3 (som att det skulle behövas, men ändå...)! Vi har ju en rysligt imponerande lista med scenarion på lut, men det kanske vore skoj med bara lite mer info och stämning till dem? Här är i alla fall lite för de två scenarion jag har på gång:
Ormurinn - an Icelandic Intermezzo (The Troubleshooters)
Plot hooks
I owe you
You receive a letter from your old university acquaintance Ingibjörg Pálsdottir: “I hope you are well. It pains me to ask this of you, but I helped you many times back at the university, and I trust you will not let me down. As you know I have retired from the world of research to live a quiet life, but it seems adventure has found me even here in Egilsstadhir. I have discovered there is a kernel of truth to the tales of a wyrm-like creature called Lagarfljótsorminn, but no one here will help me research it, and some even actively try to stop me..."
Looking for an adventure
Just when the drabness of the nine-to-five life is getting nearly unbearable you find an exciting reportage in a magazine. A retired Icelandic researcher named Ingibjörg Pálsdottir claims there is a large snake creature inhabiting a lake in the east of Iceland. The article has a condescending and doubting tone, and the other people that are interviewed are sceptical to say the least, but you are hooked...
Arch-Enemy: the Octopus
You have been shadowing this mid-level Octopus agent for a couple of days, in the hopes of discovering what their connections are in this town. The agent went into a small downtown mechanical workshop, and stayed inside for half an hour. Just as you decide to sneak closer to get a better look at what is going on there is an explosion in the workshop. When you dare take a closer look you realise the agent is gone...
Nödbelysning (Mothership)
Det svaga gulgrå ljuset från displayen i locket på dvalbädden. Väsandet när det sakta svänger upp. Ett gröngrått svagt sken över golvets smala gallerverk. Du mår så illa. När du efter ett tag sätter dig upp första gången faller du nästan ned bredvid bädden av yrseln. Suddiga fläckar i synfältet. Du sätter dig upp igen. Svimmade du nyss? Magen värker - av hunger? Din mun känns så torr. Nu ser du andra vid de andra bäddarna, lika förvirrade som du. Ska du verkligen må så här dåligt efter att ha blivit väckt? Du ser att displaypanelen till skeppsdatorn är aktiv, men bilden är suddig och skakig.
Ark III lämnade jorden för länge sedan med femhundra kolonister. Destinationen var en lovande fjärran planet, själva färden ett av flera desperata försök att rädda åtminstone en del av mänskligheten. Du minns den tuffa urvalsprocessen, där du till slut lottades fram bland andra kandidater som levt upp till kraven. Du minns den hårda träningen, i alla fall en del. Du minns faktiskt ganska lite. Vad var din roll? Du är en del av… ett kontrollteam? Ett av flera? Ni skulle visst väckas några gånger under färden för att gå igenom skeppets funktioner.