Dumma 40k världar och deras problem

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,400
1: Ferrum Rota - En fängelseplanet. Hela planetens industri är dedikerad till att bygga enorma hjul av järn som de sedan tvingar fastkedjade människor att putta runt i cirklar meningslöst tills de människorna dör fruktansvärt av utmattning. - Problem: Världarna som brukar sända dem sina fångar har börjat ifrågasätta meningen med att skeppa fångar genom warpen, vilket är dyrt och krångligt, när de bara kan tortera eller avrätta dem lokalt. - Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Behöver inte sektorns föräldralösa något meningsfullt att göra istället för att bara lata sig på barnhem? Varför inte… HJULEN!

2: Schatitüng IV - En industriplanet. Bygger stridsfordon för Kejsarens Garde och ett par Space Marine ordenskapitel. De har just nu extremt fullt och har inte fler platser de kan lagra fordonen på. De kan ju inte sluta tillverkningen men det vore jättebra om någon kunde dyka upp snart… - Problem: Regementena och ordenskapitlen som ska hämta upp fordonen har blivit ätna av Tyraniderna. Ingen har hämtat något på 1000 år. Ingen kommer hämta något framåt heller. - Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Kaoskultister med dåliga lösmustascher kommer plocka upp alla de där stridsvagnarna.

3: Anerrrrreti V - En paradisvärld som mestadels är vatten förutom en liten ö precis vid ekvatorn där vädret alltid är perfekt fylld enbart med människor avlade för sin skönhet och lydnad. Hit kommer medlemmar av de kejserliga adelshusen för att skämmas bort och glömma hur jobbiga deras liv är. - Problem: Stora delar av befolkningen har fallit till en ovanligt subtil Nurgle kult och har börjat sprida de värsta tänkbara könssjukdomarna till adeln som besöker dem. Sjukdomar som får deras hjärnor att degenerera långt innan andra tecken dyker upp. - Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Ingen lösning.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,709
Location
Helsingborg
2: Schatitüng IV - En industriplanet. Bygger stridsfordon för Kejsarens Garde och ett par Space Marine ordenskapitel. De har just nu extremt fullt och har inte fler platser de kan lagra fordonen på. De kan ju inte sluta tillverkningen men det vore jättebra om någon kunde dyka upp snart… - Problem: Regementena och ordenskapitlen som ska hämta upp fordonen har blivit ätna av Tyraniderna. Ingen har hämtat något på 1000 år. Ingen kommer hämta något framåt heller. - Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Kaoskultister med dåliga lösmustascher kommer plocka upp alla de där stridsvagnarna.
Leman Russ vagnar som sakta tumlar genom vakuumet på väg emot en röd sol. Osedda högtalare i bakgrunden spelar Black Hole Sun.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,709
Location
Helsingborg
1: Ferrum Rota - En fängelseplanet. Hela planetens industri är dedikerad till att bygga enorma hjul av järn som de sedan tvingar fastkedjade människor att putta runt i cirklar meningslöst tills de människorna dör fruktansvärt av utmattning. - Problem: Världarna som brukar sända dem sina fångar har börjat ifrågasätta meningen med att skeppa fångar genom warpen, vilket är dyrt och krångligt, när de bara kan tortera eller avrätta dem lokalt. - Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Behöver inte sektorns föräldralösa något meningsfullt att göra istället för att bara lata sig på barnhem? Varför inte… HJULEN!
Järnhjulets förbannelse

Ferrum Rota var en gång fångplaneten för en välmående sektor. Välmående pilgrims-, industri- och paradisplaneter skickade sina oönskade medborgare till Ferrum Rota. Ferrum Rota utvecklade dock en allt mer kultlik natur; allt mer besatt med att bygga allt större järnhjul och straffa fler fångar med grymmare straff. Alltid med järnhjulet som ett tema.

När sektorns ekonomi blev mer ansträngd började sektorns administration ta en närmare titt på de individuella planeterna (något man inte hade riktigt gjort tidigare. Varför syna när allt tycktes fungera?), och flera planeter beslutade sig för att inte skicka fångar till Ferrum Rota, en plats som verkade allt mer...besvärande. Men nu sprider sig besattheten med att tillverka järnhjul till andra planeter, där lagdistrikt efter lagdistrikt inför järnhjulet som straff och där både fler straff görs om till att bli skickad till järnhjulet, och där lagarna blir mer och mer drakoniska.

Om inget görs kanske hela sektorn sjunker ner i den här galenskapen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,400
Järnhjulets förbannelse

Ferrum Rota var en gång fångplaneten för en välmående sektor. Välmående pilgrims-, industri- och paradisplaneter skickade sina oönskade medborgare till Ferrum Rota. Ferrum Rota utvecklade dock en allt mer kultlik natur; allt mer besatt med att bygga allt större järnhjul och straffa fler fångar med grymmare straff. Alltid med järnhjulet som ett tema.

När sektorns ekonomi blev mer ansträngd började sektorns administration ta en närmare titt på de individuella planeterna (något man inte hade riktigt gjort tidigare. Varför syna när allt tycktes fungera?), och flera planeter beslutade sig för att inte skicka fångar till Ferrum Rota, en plats som verkade allt mer...besvärande. Men nu sprider sig besattheten med att tillverka järnhjul till andra planeter, där lagdistrikt efter lagdistrikt inför järnhjulet som straff och där både fler straff görs om till att bli skickad till järnhjulet, och där lagarna blir mer och mer drakoniska.

Om inget görs kanske hela sektorn sjunker ner i den här galenskapen.
Älskar det!!
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
236
Repentitude IV
Originally a shrine world to minor Imperial saint, the population has been overcome by an excessive zeal resulting in planet wide civil wars as ever fracturing factions try to denounce and purge each other. The governor has fled to an orbital station and has requested off world support. No matter the form it takes, the locals will attack relentlessly to "purge the deviants" if they detect any outsiders.
Solution without intervention:
The population eventually burns itself out and the few survivors are rounded up and incinerated, so the world can be resettled again.

(went for a bit of a Rogue Trader era vibe here)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,400
Repentitude IV
Originally a shrine world to minor Imperial saint, the population has been overcome by an excessive zeal resulting in planet wide civil wars as ever fracturing factions try to denounce and purge each other. The governor has fled to an orbital station and has requested off world support. No matter the form it takes, the locals will attack relentlessly to "purge the deviants" if they detect any outsiders.
Solution without intervention:
The population eventually burns itself out and the few survivors are rounded up and incinerated, so the world can be resettled again.

(went for a bit of a Rogue Trader era vibe here)
Den här är riktigt bra!
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,689
Location
Stockholm
5: Elos-Alpha - En civiliserad värd vars teknologi är i huvudsak på 70/80-tals nivå. Större delen av den är varm o fuktig, o sedan världens kolonisering har man varit ovillig att låta naturen styra över arbetstiderna utan folk förväntas arbeta även under dagens varmast och fuktigaste årstider o timmar. Detta leder till att det blir många gräl o slagsmål då folks temperament kokar över i värmen. Problem: Ett flertal gäng-krigare o maffia-mördare har nyligen dödats under mystiska omständigheter och gängen o maffian skyller på varandra. De engetliga mördarna är en grupp krooter med aktiva-kamomantlar (mänsklig-tillverkning, tagna från några tidigare byten), de är ute efter genmaterialet efter de farligaste dråpare planeten kan erbjuda o kommer fortsätta jaga dessa till de inte finns något bra byte kvar. Sedan är de lite besvikna att flertalet tillsynes lovande byten har visat sig vara kontaminerade med kemikalier o dråger. - Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Gängkrigen växer och involverar mer o mer av städer o oskyldiga, o alla försök att mäkla fred förhindras av att någon sidas yrkesmördare dödas av krooterna, de jagar även de poliser som passar deras kriterier. Till slut inkallas armen o då börjar krooterna också jaga vad de ser som de bästa dråparna bland soldaterna.


Sedan vill jag nämna att den här tråden finns också: Planet koncept till Wh40k, vissa med äventyrsidéer | rollspel.nu
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,709
Location
Helsingborg
6: Rammstein II - En Industrivärld en gång koloniserad av Death Korps of Krieg veteraner, nu platsen för en fredskonferens efter en subsektor-konflikt mellan Adeptus Mechanicus och Adeptus Ministorum. Problem: Planeten ses som neutral mark, men efter att sektorsguvenören Ferdinand Hochenstoffen och hans livvakter blev lönnmördad av religösa anarkister på väg mellan rymdhamnen och hans planetära residens så riskerar den extremt militariserade planeten att kollapsa till inbördeskrig mellan olika faktioner.
Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Krieg specialaren, det utbryter ett planetärt kärnvapenkrig då en eller en annan faktion tar kontroll över en kärnvapenarsenal och öppnar eld. Adeptus Mechanicus och Adeptus Ministorum kommer att fatta hur korkad konflikten är, men det hjälper inte Rammstein II.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,400
6: Rammstein II - En Industrivärld en gång koloniserad av Death Korps of Krieg veteraner, nu platsen för en fredskonferens efter en subsektor-konflikt mellan Adeptus Mechanicus och Adeptus Ministorum. Problem: Planeten ses som neutral mark, men efter att sektorsguvenören Ferdinand Hochenstoffen och hans livvakter blev lönnmördad av religösa anarkister på väg mellan rymdhamnen och hans planetära residens så riskerar den extremt militariserade planeten att kollapsa till inbördeskrig mellan olika faktioner.
Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Krieg specialaren, det utbryter ett planetärt kärnvapenkrig då en eller en annan faktion tar kontroll över en kärnvapenarsenal och öppnar eld. Adeptus Mechanicus och Adeptus Ministorum kommer att fatta hur korkad konflikten är, men det hjälper inte Rammstein II.
Amazing! Och namnet är spot on också!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,400
7. Hamenqell - En välskött, ren och fredlig planet. Levnadsstandarden är högst i sektorn, korruptionen är låg, brottsligheten är hanterbar och planeten har få politiska slitningar. - Problem: Planeten är korrumperad av T'au diplomater som gett planetens styre hjälp med organisation och materiell. - Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Planeten lämnar Kejsardömet!!! :(
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,709
Location
Helsingborg
7. Hamenqell - En välskött, ren och fredlig planet. Levnadsstandarden är högst i sektorn, korruptionen är låg, brottsligheten är hanterbar och planeten har få politiska slitningar. - Problem: Planeten är korrumperad av T'au diplomater som gett planetens styre hjälp med organisation och materiell. - Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Planeten lämnar Kejsardömet!!! :(
HERESY! XENOS HERESY!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,400
8. Akirema - Planeten har bestämt sig för att hålla öppna val där varje vuxen får en röst i valet av planetens guvernör! De kan göra detta eftersom de har unika förutsättningar. 1: Planeten är rekryteringsvärld för Space Marine ordenskapitlet Space Seals så de behöver inte bidra med någon annan skatt till Kejsardömet förutom att stötta ordenskapitlet och låta dem ta deras mest lovande barn. 2: Planeten är en artificiell dödsvärld som medvetet fyllts med importerade brottslingar från hela galaxen, vapen, våldsam media (våldsam även för Kejsardömet alltså), autonoma stridsmaskiner som skjuter folk och miljöförstöring som orsakar naturkatastrofer. Allt för att tuffa upp Space Marine kandidater. 3: Planeten är galet rik då den på något sätt blivit handelshubben för hela sektorn. 4. Ordenskapten Oliver Sepentriones är trött på att administrera planeten och tycker de dödliga kan göra det själv. Han vill åka och döda orker. - Problemet: Valet skjuts hela tiden upp för att kandidaterna, administrationen, kyrkan och alla andra bråkar om detaljer i hur det ska hållas, vem som ska räkna rösterna, vid vilken ålder man får rösta, vilka av planetens 27 officiellt erkända kön som får rösta och hundra andra saker. - Lösning om inte spelarkaraktärerna ingriper: Det blir inga fria val för de kan inte organiseras, så de skjuts hela tiden upp. Oliver Sepentriones får inte åka och döda orker och blir så ledsen att han, och hela ordenskapitlet genom hans inflytande, faller till Kaos.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,609
Location
Umeå
1: Ferrum Rota - En fängelseplanet. Hela planetens industri är dedikerad till att bygga enorma hjul av järn som de sedan tvingar fastkedjade människor att putta runt i cirklar meningslöst tills de människorna dör fruktansvärt av utmattning. - Problem: Världarna som brukar sända dem sina fångar har börjat ifrågasätta meningen med att skeppa fångar genom warpen, vilket är dyrt och krångligt, när de bara kan tortera eller avrätta dem lokalt. - Lösning om inte spelarkaraktärer ingriper: Behöver inte sektorns föräldralösa något meningsfullt att göra istället för att bara lata sig på barnhem? Varför inte… HJULEN!
Jag förstår inte problemet. Är det att de inte har tillräckligt med barn för alla hjul?
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,689
Location
Stockholm
8. Akirema - Planeten har bestämt sig för att hålla öppna val där varje vuxen får en röst i valet av planetens guvernör! De kan göra detta eftersom de har unika förutsättningar. 1: Planeten är rekryteringsvärld för Space Marine ordenskapitlet Space Seals så de behöver inte bidra med någon annan skatt till Kejsardömet förutom att stötta ordenskapitlet och låta dem ta deras mest lovande barn. 2: Planeten är en artificiell dödsvärld som medvetet fyllts med importerade brottslingar från hela galaxen, vapen, våldsam media (våldsam även för Kejsardömet alltså), autonoma stridsmaskiner som skjuter folk och miljöförstöring som orsakar naturkatastrofer. Allt för att tuffa upp Space Marine kandidater. 3: Planeten är galet rik då den på något sätt blivit handelshubben för hela sektorn. 4. Ordenskapten Oliver Sepentriones är trött på att administrera planeten och tycker de dödliga kan göra det själv. Han vill åka och döda orker. - Problemet: Valet skjuts hela tiden upp för att kandidaterna, administrationen, kyrkan och alla andra bråkar om detaljer i hur det ska hållas, vem som ska räkna rösterna, vid vilken ålder man får rösta, vilka av planetens 27 officiellt erkända kön som får rösta och hundra andra saker. - Lösning om inte spelarkaraktärerna ingriper: Det blir inga fria val för de kan inte organiseras, så de skjuts hela tiden upp. Oliver Sepentriones får inte åka och döda orker och blir så ledsen att han, och hela ordenskapitlet genom hans inflytande, faller till Kaos.
Varför delgerar bara inte Oliver Sepentriones administrationen av planeten till en av sina underlydande? Eller bara säger att "nu gör vis så här" till alla som tjafsar eftersom han är planetens guvernör fram till att de har valt en annan, o har ett helt Adeptus Astra kapitel bakom sig om någon säger emot?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,400
Varför delgerar bara inte Oliver Sepentriones administrationen av planeten till en av sina underlydande? Eller bara säger att "nu gör vis så här" till alla som tjafsar eftersom han är planetens guvernör fram till att de har valt en annan, o har ett helt Adeptus Astra kapitel bakom sig om någon säger emot?
Det är en för vettig grej att göra i 40k! Bättre att bara falla till Chaos!

Nu har han ju lovat val och det är lite skämmigt att ändra sig.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,176
Location
Omfalos
Oliver Sepentriones får inte åka och döda orker och blir så ledsen att han, och hela ordenskapitlet genom hans inflytande, faller till Kaos.
1730365900699.jpeg

En fullt rimlig reaktion. "Efter några smärre motgångar i mitt privatliv och min karriär bestämde jag mig för att bli massmördare och pynta min personliga utrustning med mördade människors döskallar".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,021
6. Kratosk
En fullt rimlig reaktion. "Efter några smärre motgångar i mitt privatliv och min karriär bestämde jag mig för att bli massmördare och pynta min personliga utrustning med mördade människors döskallar".
Smärre motgångar i 40k-världen; min familj maldes ned till likstärkelse och inkvisitionen satter mig i 488 dagars isoleringsanstalt på rent jävelskap.

Jag är nog team Khorne här ;)
 
Top