Jag upplever de flesta inlägg här som någon sorts cirkelresonemang. Vi har en anakronistisk medeltidsstereotyp eftersom vi har en anakronistisk medeltidsstereotyp. Men det tror jag är lite fatalistiskt. Vi är inte bara mediekonsumenter här, vi skriver och vi skriver spelvärldar. Så vi måste ta ställning till hur vi förhåller oss till våra inspirationskällor - vare sig de är historiska, litterära eller något annat.
Och vad gäller den röra av missuppfattningar och stereotyper som är gemene mans medeltidsuppfatning så har den väl sin grund i 1800-talets romantik och gotik, och då kan man iaf klappa sig lite gran på axeln och konstatera att vikingar inte har horn på hjälmarna längre (inget fel på behornade hjälmar, bara synd för de stackars vikingarna...) och att vår historieförståelse ändå gått framåt. Att ha krut i senmedeltid, inte som ett krav men som det naturliga defaultläget, är ett ytterligare ett steg på vägen bort från historieklyschor och mot att faktiskt använda allt det fantastiska som finns i vår världs faktiska historia.
På samma sätt vore det kul att spela ett spel som utspelar sig en keltisk miljö baserat på t.ex. blodsfejd och klanpolitik, kanske med ett öga till Ui Neills välde på nordirland, istället för dessa eviga new age-kelter.
Inte för att det är korrekt, eller historisk, eller autentiskt. Utan för att det är kul och för att de gör något nytt