NYHET "Drakar och demoner" föreslås in i kulturkanon

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,652
Location
Fallen Umber
Tycker själv det här är extremt trist och problematiskt, att öht tro att man kan bestämma en kanon och tro att man kan sätta sig ner vid ett skrivbord, eller över tre old fashioned kryddade med mezcal, och bestämma en sådan sak är ju helt absurd och trodde helt klart mer om Sverok än att man skulle ta sådana beslut.

Låt en spelkanon den växa fram organiskt och utifrån vad som faktiskt kommer vara viktiga referenspunkter vi återvänder till, låt forskning, spelande och spelskapande styra hur det formas och växer fram.
Jag håller med dig, tror jag, men det här handlar inte om en spelkanon, det skulle vara en helt annan sak. Det här handlar om allmänna kulturuttryck i en allmän svensk kulturkanon, och då tycker jag inte det är orimligt att ha med DoD. Om nu en sådan kanon alls ska finnas.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,130
Varför DoD? Det har ju amerikansk förlaga (Magic World). Mer rimligt att föreslå (gamla ) Mutant (och dess senare inkarnationer i Undergångens arvtagare och Åt Noll). Det är så svenskt det kan bli till setting och stämning!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,185
Location
Ereb Altor
Varför DoD? Det har ju amerikansk förlaga (Magic World). Mer rimligt att föreslå (gamla ) Mutant (och dess senare inkarnationer i Undergångens arvtagare och Åt Noll). Det är så svenskt det kan bli till setting och stämning!
Mutant har ju inte alls samma kulturella genomslag. DoD är synonymt med rollspel i Sverige.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,339
Location
Umeå
Jag håller med dig, tror jag, men det här handlar inte om en spelkanon, det skulle vara en helt annan sak. Det här handlar om allmänna kulturuttryck i en allmän svensk kulturkanon, och då tycker jag inte det är orimligt att ha med DoD. Om nu en sådan kanon alls ska finnas.
För mig är det noll skillnad. Det är exakt samma sak och exakt lika absurt. Och märk väl, inte alls att Drakar skulle vara en del av en kulturkanon utan just processen i sig.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,185
Location
Ereb Altor
Mutant var väl tydligt inspirerat av Gamma World? Det var först senare det försvenskades som jag förstår det.
Tydligt skulle jag inte säga. Å andra sidan är ju inte släktskapt med Magic World i DoDs fall heller speciellt tydligt (om man bortsett från den närmast obskyra direktöversättningen). Men MUTANT har nog haft en tydligare (svensk) identitet genomgående.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,130
Mutant var väl tydligt inspirerat av Gamma World? Det var först senare det försvenskades som jag förstår det.
Ja, det fanns en sådan influens, men ganska snart slog det rot i ett postapokalytiskt Sverige, och fick sin unika svenska karaktär. DoD må vara synonymt med rollspel för många (som väl dessutom då tror en menar Dungeons & Dragons fsst på svenska), men DoD har, menar jag, inget unikt svenskt över sig. Det har Mutant.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,236
Location
Omfalos
Tydligt skulle jag inte säga. Å andra sidan är ju inte släktskapt med Magic World i DoDs fall heller speciellt tydligt (om man bortsett från den närmast obskyra direktöversättningen). Men MUTANT har nog haft en tydligare (svensk) identitet genomgående.
Ja, det fanns en sådan influens, men ganska snart slog det rot i ett postapokalytiskt Sverige, och fick sin unika svenska karaktär. DoD må vara synonymt med rollspel för många (som väl dessutom då tror en menar Dungeons & Dragons fsst på svenska), men DoD har, menar jag, inget unikt svenskt över sig. Det har Mutant.
Tack, jag tror vi är överens om spelets rötter och historiska utveckling.
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,418
Jag var en av de sex jurymedlemmarna i expertjuryn som var med och valde ut detta!

Av rollspel var är de som föreslås DoD, Mutant, Kult, Eon och Nordiska Väsen. Det var också mycket diskussion sinsemellan om specifika utgåvor skulle nomineras eller ej (jag lobbade iaf hårt för att alla skulle få gå in under paraplyet). I DoDs fall är det väldigt enkelt: det var mer eller mindre först, så utan DoD inga rollspel, typ.

Sedan är jag också kritisk till hela idén med kulturkanon överlag, men med tanke på hur många olika saker som föreslagits (t ex presenterade Dataspelsbranschen en egen lista) ser jag det som en form av "malicious compliance": om nu regeringen är så jävla besatta av en kulturkanon får ni för fan ha med all kultur.
 
Last edited:

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
295
Location
Stockholm
Diskussionen er interessant, ikke resultatet. Kultur skabes og indtages kontinuerligt og det er i mødet med kulturen at kimen til ny kultur skabes.

Fedt at Sverok spiller ind med et rollespilsværk. Jeg mener dog at det er selve aktiviteten der er kulturkanonen værdig, ikke en specifik regelbog.

Danmark overlevede en borgerlig kulturkanon og nu er selve listen en parentes i historien. Jeg har værket ståen på hylden hvor den samler støv sammen med en lang række andre “uvurdelige kulturskatte”. Jeg har end ikke udsat mine børn for at gå gennem værkerne.

Diskuter ophedet og sæt så ild på listen straks den er vedtaget af kulturparnasset. Og gå ud og skab ny kultur uden at hvile på fortidens dyder.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,606
Jag var en av de sex jurymedlemmarna i expertjuryn som var med och valde ut detta!

Av rollspel var är de som föreslås DoD, Mutant, Kult, Eon och Nordiska Väsen. Det var också mycket diskussion sinsemellan om specifika utgåvor skulle nomineras eller ej (jag lobbade iaf hårt för att alla skulle få gå in under paraplyet). I DoDs fall är det väldigt enkelt: det var mer eller mindre först, så utan DoD inga rollspel, typ.

Sedan är jag också kritisk till hela idén med kulturkanon överlag, men med tanke på hur många olika saker som föreslagits (t ex presenterade Dataspelsbranschen en egen lista) ser jag det som en form av "malicious compliance": om nu regeringen är så jävla besatta av en kulturkanon får ni för fan ha med all kultur.
Får man fråga vilka andra som ingick i juryn?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,483
Location
Göteborg, Lindome
... så utan DoD inga rollspel, typ.
Å andra sidan gav vi ut Dungeons & Dragons på svenska bara några år senare. Å tredje sidan var det Fredriks besked att de skulle ge ut ett rollspel på svenska som fick mig, Tomas och Kjell att starta Titan. Å fjärde sidan...

Det är svårt att uttala sig om hur rollspels-Sverige hade sett ut idag om Drakar och Demoner inte hade dykt upp när det gjorde. Spelet var absolut en accelerator och en viktig historisk händelse. Men skall verkligen en kulturkanon innehålla historiska händelser? Då kan man ju lika gärna ta med Print-on-Demand, som onekligen har gjort extremt mycket för skapandet av nya rollspel i Sverige.

Nu låter jag väl som en gnällig gammal gubbe, men jag tycker inte att begreppet "kulturkanon" fungerar på rollspel. Det är en kultur som är stadd i ständig förändring. Vissa varumärken lever länge, men innehållet i dem byts ut ständigt. En enorm skillnad mot skönlitteratur där samma verk kan leva kvar och läsas i decennier eller århundraden.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,418
Vilken utgåva? :)

(Jag säger Expert.)
Antingen alla utgåvor eller 82an. Inte för att den per definition är bäst men i kulturell betydelse är det startskottet. Som i nästan alla diskussioner när man pratar om ett slags kulturhistoriskt perspektiv är det man bedömer inte nödvändigt deras kvalitet utan deras betydelse historiska betydelse och även om många av DoD:s olika utgåvor med stor betydelse kan liksom inget klå epitetet "Sveriges första rollspel" (eventuell asterisk i sådana frågor kan vara "som nådde en allmän publik"). På brädspelssidan är t ex hnefatafl (även kallat vikingaschack) med av samma skäl – det är typ det äldsta svenska brädspelet som finns och då behöver det vara med av samma skäl.

När det kommit till kulturhistoriska filmarkiv är det därför vanligt att pionjärerna alltid är med, eller att i filmserier väljs ofta bara den första in (iaf först) – t ex i USA:s filmarkiv var Star Wars med i det ursprungliga arkivet, men Empire, även om den är "bättre" lades till först 2010.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,418
Å andra sidan gav vi ut Dungeons & Dragons på svenska bara några år senare. Å tredje sidan var det Fredriks besked att de skulle ge ut ett rollspel på svenska som fick mig, Tomas och Kjell att starta Titan. Å fjärde sidan...

Det är svårt att uttala sig om hur rollspels-Sverige hade sett ut idag om Drakar och Demoner inte hade dykt upp när det gjorde. Spelet var absolut en accelerator och en viktig historisk händelse. Men skall verkligen en kulturkanon innehålla historiska händelser? Då kan man ju lika gärna ta med Print-on-Demand, som onekligen har gjort extremt mycket för skapandet av nya rollspel i Sverige.

Nu låter jag väl som en gnällig gammal gubbe, men jag tycker inte att begreppet "kulturkanon" fungerar på rollspel. Det är en kultur som är stadd i ständig förändring. Vissa varumärken lever länge, men innehållet i dem byts ut ständigt. En enorm skillnad mot skönlitteratur där samma verk kan leva kvar och läsas i decennier eller århundraden.
Absolut och man kan alltid fundera om saker hade blivit annorlunda – men ska man göra en kanon (vilket egentligen är en slags "kulturhistorisk samling") måste man alltid hitta en startpunkt och ska vi prata rollspel är DoD 1982 den logiska.

Och om jag ska förtydliga det argument du besvarade så ska väl korrekta ordvalet "utan DoD 1982 inte en svensk rollspelshistoria som ser ut som vi känner till den".
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,236
Location
Omfalos
En enorm skillnad mot skönlitteratur där samma verk kan leva kvar och läsas i decennier eller århundraden.
Fast samtidigt vet vi ju att den skönlitteratur som var står då inte behöver vara den som anses stor nu. Visa författare är stora i sin livstid och sen dör intresset. Andra är små i sin livstid och blir stora sedan. Det där är mer föränderligt än vad dagens skönlitterära parnass kanske vill erkänna. Och gamla rollspel kan ju dessutom leva länge. Jag har spelat BECMI i närtid, och Dragonsfoot är ett levande bevis på att många fortfarande spelar AD&D 1ed.

Sen tycker jag väl iofs att hela grejen med kulturkanon är helt keff, hälften snobbighet, hälft politisk klåfingrighet ("er smak är dåligt, men har bra smak och vet vad som är politiskt sunt, här är vår lista"), som man bara ska strunta i. @adrian_of_arcane_lore sa det bra.

En sak jag tänker på ibland är detta. Något av det absolut finaste med rollspelshobbyn är något om Ben Milton (Questing Beast-snubben) har sagt några gånger: "DnD is a folk tradition". DnD spelas i otaliga versioner, ofta kraftigt husreglade versionen, och det är därför egalt vem som äger varumärket och gör det spel som idag säljs. Spelet går inte att äga. Det är för stort för det. Jag tycker man lika gärna kan säga "DoD är folktradition". Samma sak gäller för det spelet. Det tycker ju till och från upp folk här på forumet som spelar DoD-91 med sina husregler som de utvecklat sedan just -91. Och i det perspektivet kan man ju både säga att DoD kvalar in i en kanon - och att det är skit samma om det finns en kanon eller inte.
 
Top