NYHET "Drakar och demoner" föreslås in i kulturkanon

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Nä, precis. Jag har förstår att ni inte har suttit och valt bort Selma Lagerlöfs litterära verk för att ge plats åt Drakar och Demoner. Det jag syftar på är istället hela upplägget. Vilka kategorier, organisationer och kulturformer som ingår. Ett annat upplägg hade kunnat vara att kanonisera ett antal litterära verk, konstverk, filmer och tv-serier. Det hade varit lika relevant och rimligt.
Har ju svarat på detta mestadels ovan men återigen: Vi har inte gett plats åt Drakar och Demoner. Det har inte kanoniserats.

Vi har inte haft något med hur den faktiska kulturkanon ens ska tas fram med att göra.

Vi sitter inte i den kommitén som regeringen utsett för att ta fram detta.

Utan vi har lämnat ett förslag på verk vi tycker borde ingå och man ska ta hänsyn till.

Du kan därför till exempel lämna det förslaget du skrev om att du tycker olika organisationer ska ta fram det till dem. Det var så vi gjorde och även om det absolut finns mer legitimitet att ha en organisation i ryggen så skulle det i teorin vara exakt samma sak – ett inskickat förslag som man tycker de bör ta hänsyn till.

Det kan nog ge mer genomslag än att lämna det till en random brud på nätet.

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Yeah no fucking shit. Varför tror du vi lämnade listan? Det är ett sätt sätta krav på makthavare att behöva erkänna och ta ställning till spel som en del av kulturen.

Det jag kände var konspiratoriskt var din antydan om att vi haft någon faktiskt koppling till de som väljer kulturkanon. Att du antyder vilka "stekar" man fått och gett till exempel.
Jag föreställer mig alltså inte att ni har suttit och ätit oxfilé med Lars Trägårdh (även om den scenen av någon anledning är lite roande - jag vet inte riktigt hur han skulle ta sig an ett riktigt ilsket gäng rollspelare). Att du vet hur man ”sätter krav på makthavare” betvivlar jag inte heller.

Vad jag syftar på är hur statligt kulturstöd (och även annat statligt och privat stöd) funkar mer allmänt. Jag tror och hoppas att den sortens verksamhet förändras i grunden de kommande åren, möjligen som en konsekvens av en väl genomarbetad kulturkanon. Tycker, som sagt, att Trägårdh har varit en frisk fläkt. Håller med honom om ett det behövs en tillgänglig och mer övergripande referensram, en åsikt jag för övrigt delar med flera av de invandrare jag har pratat med de senaste åren.

Last edited:

Rangertheman

Myrmidon
Jag tycker det är alldeles utmärkt! Jag kan till viss del hålla med om att det kanske förts in mer svensk kultur i Mutant, men Drakar och Demoner var trots allt det första svenska rollspelet, och det rollspel som flest mugglare känner till. Effekten det haft på andra kulturyttringar; böcker, spel (både dator- och analoga), musik, m.m. bör inte heller underskattas.