RECENSION Kutulu

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,913
Eloso förlag har vinterrea och jag lockades att köpa Kutulu-paketet. Av flera skäl är det ett tveksamt köp. För det första är jag inte speciellt intresserad av skräck eller Lovecraft. För det andra tycker jag att traditionella mysterieäventyr ofta är rätt jobbiga och tråkiga att spelleda. För det tredje har jag under mina år här på forumet förstått att jag gillar slump och regler mycket mer än vad Kutulus skapare gör. Å andra sidan har jag hört bra saker om spelet, och det var verkligen billigt på rea, så jag slog till ändå.

Kutulu är en nätt bok, strax över 70 sidor i litet format. Layouten är prydlig utan några krusiduller. Omslaget andas väldigt mycket Lovecraft med sina tentakler och märkliga symboler men det är inget som riktigt griper tag i mig. Då föredrar jag de svartvita och stämningsfulla bilderna i inlagan, kompletterade med fyndiga bildtexter.

Texten är tydlig, lättläst och tacksamt kortfattad. Författaren har ett sätt att uttrycka sig som ibland skaver en smula för. Då och då förekommer till exempel en slags opersonlig ton som jag förknippar med myndighetsutövning. Det är dock helt och hållet en fråga om personlig smak och inte alls fel i språklig mening.

Reglerna är enkla. De förefaller robusta och väl anpassade för spelstilen, där fokus ligger på att spelarna ska lösa mysterier genom att samla in och analysera ledtrådar. Tärningarna och reglerna ska bara komma fram vid behov, och behovet bör vara så litet som möjligt.

Det finns två saker i Kutulu som jag tycker sticker ut på ett positivt sätt och verkligen knyter spelet till sin genre. Det ena är att spelet saknar regler för att rollpersonerna ska bli bättre, vilket annars är mer eller mindre standard för rollspel. Istället pratar Kutulu om att lovecraftska mysterier knappast är hälsosamma för kropp och själ och att rollpersonerna därför kommer att bli sämre snarare än bättre. Det andra är metoden för att hantera vansinne, där spelledaren ska bli allt mer opålitlig i sina beskrivningar av spelvärlden. För mig känns det klart mer intressant än ett sjunkande siffervärde för sinneshälsa. Samtidigt verkar Kutulus vansinne inte helt enkelt för spelledaren att hantera utan kräver sannolikt en del övning innan det faller på plats.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med mitt köp. Kutulu var trevlig läsning. Om jag sedan kommer att spela det återstår att se. Eftersom reglerna är så enkla känns spelet tacksamt att ta med på konvent, och kanske gör jag det om jag kan hitta ett äventyr som tilltalar. Kutulu-paketet innefattade även Mardrömmar från Amerika samt De försvunna soldaterna så jag får väl kika på dem till att börja med.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,790
För mig känns det klart mer intressant än ett sjunkande siffervärde för sinneshälsa. Samtidigt verkar Kutulus vansinne inte helt enkelt för spelledaren att hantera utan kräver sannolikt en del övning innan det faller på plats.
Min erfarenhet, efter att testat en variant på det i en kampanj, är att det snarast kräver ganska mycket prepp. Som SL behövde jag identifiera situationer där man kunde bli knasig, och sen behövde jag skriva tre beskrivningar som passade tre höftade nivåer av vansinne (låg, medel, hög), beroende på vilken RP som kunde tänkas drabbas. Efter det var det inte så svårt (men det går säkert att öva upp en förmåga att göra det i stunden också, kanske samberätta det). Den uppenbara baksidan var att det är lite svårt att differentiera upplevelsen mellan RP på ett bra sätt (om man inte vill hålla på och skicka ut spelare ur rummet) -- spelarna gissar ganska snabbt vad som är verkligheten. Detta inte skrivet för att avskräcka någon, vi hade kul med det, men det var lite krävande som sagt.

(Sen har jag i inga problem med Sinneshälsa i klassisk CoC-stil, det har i jämförelse sina nackdelar men och andra uppenbara fördelar.)

Kutulu-paketet innefattade även Mardrömmar från Amerika samt De försvunna soldaterna
Terror på 200 m är väl skriven för Gothcon till att börja med rentav?
 

joth1006

rollspelskollektivet
Joined
14 Mar 2017
Messages
92
Gör en fuling och self promotar den tredje officiella äventyrsboken till Kutulu som kom för ett par veckor sen:


Ps: älskar Kutulu.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,417
Location
Rissne
tre höftade nivåer av vansinne (låg, medel, hög), beroende på vilken RP som kunde tänkas drabbas.
Min upplevelse är att det ändå funkar hyfsat bra att köra samma för alla RP, men det bygger ju lite på att man håller ihop gruppen och låter dem uppleva (traumatiseras av) ungefär samma saker. Dvs eliminera just differentieringen som faktor.

Men ja, jag vet att det kan bli klurigt i en del grupper där folk prompt ska hålla på och split the party =)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,790
Men ja, jag vet att det kan bli klurigt i en del grupper där folk prompt ska hålla på och split the party =)
Hm, det var ju något som uppstod efterhand och i en lång kampanj (Tatters of the King). Sen ville mina spelare få slå något (det blev T6 högt = bra), vilket ju naturligt differentierade efter ett tag.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,417
Location
Rissne
Sen ville mina spelare få slå något (det blev T6 högt = bra), vilket ju naturligt differentierade efter ett tag.
Ja, det ställer ju till det lite såklart =)
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
420
Vår grupp hade en mindre bra upplevelse av Terror på 200.
 
Last edited:
Top