Varulv Paris part deux - Runda 1

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,488
@Vimes lyfte iden om att K-gardet kanske hade ”stridspoäng” vilket då skulle göra att en Ulvspelares makt/stridsvärd skulle bli högre i ett arrondissement. Och på så sätt göra att färgen på arrondissement skulle skifta till Ulvens färg.
Det skulle betyda att vi i byn skulle fatta vem som är ulv om detta skulle stämma.
Tror inte @Feuflux konstruerat spelet så.
Det var förstås inte vad jag menade. Kardinalgardets områden är oclaimade. Om kardinalgardet flyttar till ett nytt område kommer det inte plötsligt bli färgat och avslöja tant Gredelin som ulv. Förstås.

Min tanke var att kardinalgardet kan peta bort spelares kontroll över områden och om någon spelare inte kontrollerar något område blir hen nattmördad.
 

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,488
Jag tycker i varje fall att alla som står i närheten av kardinalgardet ska beredas möjlighet att ta ett nytt område. Det verkar rimligast för nu.

Jag kommer inte flytta på mig för att försöka ta något nytt område.
 

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,488
Det var förstås inte vad jag menade. Kardinalgardets områden är oclaimade. Om kardinalgardet flyttar till ett nytt område kommer det inte plötsligt bli färgat och avslöja tant Gredelin som ulv. Förstås.

Min tanke var att kardinalgardet kan peta bort spelares kontroll över områden och om någon spelare inte kontrollerar något område blir hen nattmördad.
Om det är så här innebär det:
1. Mer än ett nattmord kan ske.
2. Men det kan även bli så att ulvarna inte lyckas nattmörda någon.
3. Ulvarna kan genom förflyttning av sina egna trupper (alltså de trupper de officiellt kontrollerar) påverka nattmordet.

Jag tycker det är ganska elegant och hoppas att spelet funkar så.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,796
Om det är så här innebär det:
1. Mer än ett nattmord kan ske.
2. Men det kan även bli så att ulvarna inte lyckas nattmörda någon.
3. Ulvarna kan genom förflyttning av sina egna trupper (alltså de trupper de officiellt kontrollerar) påverka nattmordet.

Jag tycker det är ganska elegant och hoppas att spelet funkar så.
Men då är det väl dumt att flytta närmare en kardinaltrupp? Jag gissar att ulvarna i så fall försöker ta spelarens ursprungliga område.

Äh, jag kanske inte fattar hur area-kontrolen funkar. Jag hoppas nog innerst inne att det inte ska vara så himla viktigt med ”brädspelet” som det kanske trots allt är.

Är det här helt enkelt en mekanik som gynnar att vi håller hemligt hur vi går?
 

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,488
NU fattar jag. Sorry @Vimes
Jag vill också vara tydlig med att vi inte vet hur nattmordet fungerar. Jag fattar på typ Anthrox och några andra som att de tänker att kardinalgardet kan mörda spelare om de står i den spelarens område. Så kan det förstås vara, men jag tycker det är en lösning som inte riktigt tar till vara på Feuflux brädspeliga upplägg, så jag både tror och hoppas att jag ligger närmare sanningen med min gissning.
 

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,488
MEN OM JAG HAR RÄTT, så innebär det att vi borde kunna koordinera förflyttningarna så att kardinalgardet + ulvarna aldrig lyckas blocka någon så den blir nattmördad. Eller, ska ulvarna lyckas nattmörda någon behöver de avslöja sig genom att inte följa planen.
 

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,488
Så kan man göra. Eftersom vi inte vet vilka pjäser som kan mördas bör vi i så fall flytta både härold och militär enligt ovan.
Jag tror, som sagt, inte att kardinalgardet mördar "pjäser" utan att en spelare blir mördad om hen inte kontrollerar några områden.
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,864
Jag föreslår alltså dessa förflyttningar:

View attachment 21907
Eftersom härolderna kan gå in i andras områden lite hur som helst borde det rimligtvis i så fall vara bara soldaterna som avgör nattmord kanske. Så om en kardinal går in där det finns en soldat kan kardinalen nattmörda spelaren?
I så fall kan följande ske med den här truppförflyttningen:
Vimes eller Hägerstrand eller Sidd (15/13/5) kan gå in i 14 och förhindra att BM får in soldat där, varpå kardinal kan gå in i 6 och nattmörda BM.
Sysp eller Hägerstrand eller Sidd (11/13/5) kan gå in i 12 och roffelstompa mig tills jag är mördad av kardinaler.
Stradh (19) kan gå in i 20, eller Sysp (11) kan låta bli att flytta för att studsa Brynolf till att stå kvar och få en kardinal efter sig.
Basse och Isaac (16/18) kan blocka 17 för Fjodde.
Så i alla områden finns det gott om möjlighet för ulvarna att blocka tillgång utan att hundraprocentigt avslöja sig. Bäst utdelning får ulvarna av att blocka BM (som dessutom är till viss mån grönad, så det är ett bra play) eller mig.

Det finns också en dubbel-whammy med att någon av de som ska flytta är en ulv, och som låter bli att flytta och skyller på att ulvarna blockat. Inte helt säker på ifall någon mer än Sysp som ulv skulle tjäna på det dock, men tänker att det är värt att lyfta för framtida analyser av vad som händer.

Jag har för övrigt skickat in min truppförflyttning redan (båda enheter till 12).
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,864
Jag tror, som sagt, inte att kardinalgardet mördar "pjäser" utan att en spelare blir mördad om hen inte kontrollerar några områden.
Jag tror inte den tanken fungerar, eftersom härolderna kan flytta hur som och ulvarna inte kan gömma sig bakom det på samma sätt som med soldater. Men jag har säkert fel.
 

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,488
Jag tror inte den tanken fungerar, eftersom härolderna kan flytta hur som och ulvarna inte kan gömma sig bakom det på samma sätt som med soldater. Men jag har säkert fel.
Hur menar du att det påverkar?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,266
Jag tror, som sagt, inte att kardinalgardet mördar "pjäser" utan att en spelare blir mördad om hen inte kontrollerar några områden.
Var också inne på det här först men jag börjar tycka att det Feuflux skrev om ”nattmorden lyckas” och funderingarna i anmälningstråden om vilken färg ”utröstade/nattmördade” spelares distrikt ska ha (vit eller samma) rimmar lite illa om att det inte finns några vanliga nattmord. Jag tycker vi måste anta att även spelare som har ett färgat distrikt kvar efter kardinaltruppernas förflyttning kan bli nattmördade, dvs även om du börjar rundan med tre eller fler distrikt kontrollerade går du inte säker.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,266
Eftersom härolderna kan gå in i andras områden lite hur som helst borde det rimligtvis i så fall vara bara soldaterna som avgör nattmord kanske. Så om en kardinal går in där det finns en soldat kan kardinalen nattmörda spelaren?
I så fall kan följande ske med den här truppförflyttningen:
Vimes eller Hägerstrand eller Sidd (15/13/5) kan gå in i 14 och förhindra att BM får in soldat där, varpå kardinal kan gå in i 6 och nattmörda BM.
Sysp eller Hägerstrand eller Sidd (11/13/5) kan gå in i 12 och roffelstompa mig tills jag är mördad av kardinaler.
Stradh (19) kan gå in i 20, eller Sysp (11) kan låta bli att flytta för att studsa Brynolf till att stå kvar och få en kardinal efter sig.
Basse och Isaac (16/18) kan blocka 17 för Fjodde.
Så i alla områden finns det gott om möjlighet för ulvarna att blocka tillgång utan att hundraprocentigt avslöja sig. Bäst utdelning får ulvarna av att blocka BM (som dessutom är till viss mån grönad, så det är ett bra play) eller mig.

Det finns också en dubbel-whammy med att någon av de som ska flytta är en ulv, och som låter bli att flytta och skyller på att ulvarna blockat. Inte helt säker på ifall någon mer än Sysp som ulv skulle tjäna på det dock, men tänker att det är värt att lyfta för framtida analyser av vad som händer.

Jag har för övrigt skickat in min truppförflyttning redan (båda enheter till 12).
Du har säkert rätt men hjärnan värker 😄 Hopplöst att spela det här på telefon, får hoppas man är kvar på måndag så att man kan sitta vid pc med dubbla skärmar och ha ordentlig överblick.
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,864
Hur menar du att det påverkar?
Ulvarna kan inte hindra härolderna från att flytta, så om det ska vara nattmord för spelare som inte har territorie kvar blir det nästan omöjligt för ulvarna att genomföra nattmord när vi kan flytta härolderna vart vi vill. Det enda sättet en ulv kan hindra att en härold tar ett område är genom att själv skicka sin härold till det området, och då outar de sig själva.
 

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,488
Att ulvarna behöver
Ulvarna kan inte hindra härolderna från att flytta, så om det ska vara nattmord för spelare som inte har territorie kvar blir det nästan omöjligt för ulvarna att genomföra nattmord när vi kan flytta härolderna vart vi vill. Det enda sättet en ulv kan hindra att en härold tar ett område är genom att själv skicka sin härold till det området, och då outar de sig själva.
Ok. Ja, men min teori är alltså att en spelare blir "nattmördad" när hen inte kontrollerar något område. Det stämmer att ulvarna inte kan hindra häroldernas förflyttningar, men de kan blocka övertaganden av nya områden. Och om kaoskardinalerna dödar/fördriver soldater så kan de se till att spelare inte kontrollerar något område. Härolden är värd bara 1 influens och behöver alltså stå helt själv i ett område för att ge kontroll (verkar svårt att få till, om inte byn koordinerar det).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,705
Location
Örebro
Härolden är värd bara 1 influens och behöver alltså stå helt själv i ett område för att ge kontroll (verkar svårt att få till, om inte byn koordinerar det).
Borde inte härolden kunna användas för att förbereda för att ge över område till en hotad bybo? Tänker att även om den bara har 1 inflytande så kan byn koordinera för att stärka upp att spelaren kan låta härolden står kvar, medan övriga spelar utrymmer, och den utsatte spelaren går in med sin soldat och stärker sin position i distriktet? Det bygger förvisso på att det inte finns en ulv och kardinal i närheten som helt sabbar balansen för att hänga den utsatte.
 
Top