Jag har dåligt minne och otur när jag tänker, och om vi ska lösa ett mysterium så blir jag mest frustrerad.
Jag tänker att detta väldigt ofta har att göra med att ett mysteriescenario både är dåligt konstruerat och dåligt hanterat av SL, och mindre att göra med att det är något fel på dig som spelare.
Om jag som SL gör spelarna förvirrade eller frustrerade av ett mysteriebaserat äventyr så är det
jag som är problemet. Jag har gett för få ledtrådar, för otydliga ledtrådar, stängt för många möjliga vägar framåt, svarat på för få frågor, gett för lite info, inte gjort mitt jobb som spelarnas
guide och
vän. Är det äventyret som är problemet så är det fortfarande
mitt ansvar som SL att laga det som är trasigt i det. Man spelar mysterierollspel för att spelarna skall få
känna sig kluriga och smarta, det betyder att mitt jobb som SL är att låta dem vara det. Det betyder inte att spelarna behöver vara några mysterielösande genier, känner de tvärt om så är det SL, inte spelarna, som misslyckats.
Helt enkelt, jag tror inte det är dig det är fel på!