RECENSION SNAFU

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,058
Location
Uppsala
A game about inept super soldiers on secret, dangerous missions.

Av @God45

Det här fåbladiga (4) spelet är egentligen bara ett par paragrafer långt och tar mig tillbaka till en tid där vi ofta spelade one-shots eller korta kampanjer baserat på endast en regelgimmick och någon lösryckt mening om sammanhang eller en cool film någon såg häromdagen. Här, den inledande meningen om att spela kassa supersoldater på hemliga och farliga uppdrag.

SNAFU ("Situation normal: all fucked up") har också en regelgimmick och den är bokstavligen Gimmicks. Superkrafter, Bondgadgets, eller specialträning som bryter mot övriga regler på något sätt. Det lämnas väldigt öppet vad detta innebär, med några exempel som att låta dig göra d12 i skada (istället för d6 med vapen och d4 obeväpnad, som alltid annars gäller), slå en extra tärning, automatiskt lyckas med vissa saker, eller kunna genomföra omänskliga handlingar. Hitt' på nåt!

Varje spelare är tänkt att skapa fyra rollpersoner som har ett namn, d6+6 hit points, en gimmick och ett vapen. Du slår normalt 2d6 och får du minst en 4+ så lyckas du. Det är allt. Sist bland sidorna hittar vi 20 färdiga rollpersoner (även om reglerna tycker du ska slå d100), som visar hur otroligt tight det blir:

17: Silicon
12 HP - Sniper Rie
Can stretch as rubber

9: NiteLite
11 HP - Flamethrower
Flying

3: Unkillable Steve
7 HP - Shotgun
Immune to bullets

Majoriteten av sidorna är ett uppdrag, med punktlistor om läget och en kort briefing. Här finns även situationer listade som halva SWOT-analyser (Opportunities och Threats). Faktiskt ett väldigt användbart upplägg—hade varit grymt med lite tips kring eget uppdragsskapande i samma anda. Just nu gör det att det kanske känns lite ofärdigt, även om det passar det extremt höga tempot i texten och reglerna.

Slutsats — SNAFU
Jag tänker på scenen i Deadpool 2, där de rekryterar en hel skara medhjälpare som får klassisk superhjältebehandling med fokus på sina krafter, och samtliga går en smärtsam snöplig död till mötes bara några minuter senare. Känslan mellan regler och äventyr i SNAFU är att ni kommer till platsen, och även om era krafter kanske hjälper er lite, så kommer det gå fort att bli av med sina fyra fotsoldater. Särskilt om du har samma komplicerade relation till tärningar som jag har. (Tärningar hatar mig.)

Det känns faktiskt som det perfekta spelet för den där sessionen på två timmar som ni kör igång klockan 22:31 i Hvitfeldtska gymnasiets korridorer under GothCon. Förutsättningslöst och roligt. Som hobbyn blir när vi struntar i att överanalysera den och bara hoppar från en Osprey för att skjuta ihjäl kaosmuterade hundar.

Det här är ren fartfylld minimalistisk underhållning. Skapa din personliga "X-Force" och hoppa!

1737318433981.png
X-Force disassemble!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,897
Använt feedbacken i recensionen och ändrat att det står 1D100 där det ska stå 1D20. För det är en för stor typo när spelet är 4 sidor + framsida.

Så här är en rättad version:
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,897
Det tycker jag är en felrättning. Kunde ju ha varit 100 karaktärer istället, Electric Bastionland-style!

Men bra hur som helst. I ett litet spel blir ju minsta fel mer påtagligt.
Jag skulle kunna göra det. Jag har ju det här dokumentet med 100+ (jag har tappat räkningen) färdiga karaktärer. Men jag tror att jag håller grundspelet lätt att skriva ut och så är dessa snart en expansion. Vad jag gjort med dem i playtest är att printa dem, klippt ut varje karaktär på en liten lapp papper och lagt lapparna i en gurkburk. Då kan varje spelare dra 10 lappar slumpvis och sedan välja vilka 4 av de 10 de vill använda. Jag behöver bara hitta ett snyggare utskrift format och se till att det är ett jämnt antal karaktärer.
 

Attachments

Top