Gah vad ska jag kalla det här ...

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,104
Location
Göteborg
Jepp som i GURPS. De flesta kan aktiveras en gång per spelmöte, ett fåtal är permanenta. :)

Skrev ett sånt system till WFRP för länge, länge sen också. Gillar grundtanken att göra rollpersonerna lite mer "unika".
"Egenheter" kan ju tänkas vara både positiva och negativa. har du exempel på styrkor och svagheter? Är det aktiva saker eller passiva?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,875
Location
Stockholm
"Egenheter" kan ju tänkas vara både positiva och negativa. har du exempel på styrkor och svagheter? Är det aktiva saker eller passiva?
1KortFördel på ett slag per spelmöte för att försöka fly ur låsta utrymmen eller undvika fällor.
2LångBättre räckvidd låter dig att en gång per spelmöte dra 2 initiativkort i närstrid och välja ett av dem. Det andra går direkt tillbaka i högen.
3VigFördel på UNDVIKA en gång per spelmöte om du duckar en avståndsattack.
4TåligFördel på ett slag mot FYS per spelmöte.
5EnergiskBehöver bara fyra timmars sömn under ett skift för att bli utvilad.
6VäderbitenPåverkas inte negativt av regn och vind som ger andra rollpersoner nackdel på färdighets- eller grundegenskapsslag.
7FlinkFördel på ett slag som kräver finmotorik och att du är vig. Kan användas en gång per spelmöte.
8SmärttåligOm du når 0 KP i en strid, kan du automatiskt kämpa på (se sidan 50 i Drakar och Demoners regelbok).
9HärdadFördel på ett slag per spelmöte för att motstå gift eller sjukdom.
10MuskulösFördel på ett slag mot STY per spelmöte.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,104
Location
Göteborg
1KortFördel på ett slag per spelmöte för att försöka fly ur låsta utrymmen eller undvika fällor.
2LångBättre räckvidd låter dig att en gång per spelmöte dra 2 initiativkort i närstrid och välja ett av dem. Det andra går direkt tillbaka i högen.
3VigFördel på UNDVIKA en gång per spelmöte om du duckar en avståndsattack.
4TåligFördel på ett slag mot FYS per spelmöte.
5EnergiskBehöver bara fyra timmars sömn under ett skift för att bli utvilad.
6VäderbitenPåverkas inte negativt av regn och vind som ger andra rollpersoner nackdel på färdighets- eller grundegenskapsslag.
7FlinkFördel på ett slag som kräver finmotorik och att du är vig. Kan användas en gång per spelmöte.
8SmärttåligOm du når 0 KP i en strid, kan du automatiskt kämpa på (se sidan 50 i Drakar och Demoners regelbok).
9HärdadFördel på ett slag per spelmöte för att motstå gift eller sjukdom.
10MuskulösFördel på ett slag mot STY per spelmöte.
"Talanger" och "svagheter" tror jag isåfall (eller "egenskaper" fast det krockar lite mycket med "grundegenskaper" som Richard nämnde).
 
Top