entomophobiac
Pistoler & Mord
Gåvor och Gissel?
Det där känns ju klockent som Ligans Drakar och Demoner till tonen! Hmmmm nu blev det svårt.Gåvor och Gissel?
Där lärde jag mig ett nytt ord!reveny och avbräck
Alice och Bob.Varför vara så traditionell? Viktiga grejer förtjänar riktiga namn!
Greta och Johan?
"Egenheter" kan ju tänkas vara både positiva och negativa. har du exempel på styrkor och svagheter? Är det aktiva saker eller passiva?Jepp som i GURPS. De flesta kan aktiveras en gång per spelmöte, ett fåtal är permanenta.
Skrev ett sånt system till WFRP för länge, länge sen också. Gillar grundtanken att göra rollpersonerna lite mer "unika".
Håller helt med, men i spelet finns säkert något som heter "grundegenskaper" så det kan vara svårt att hålla isär dem."Egenheter" kan ju tänkas vara både positiva och negativa. har du exempel på styrkor och svagheter? Är det aktiva saker eller passiva?
"Egenheter" kan ju tänkas vara både positiva och negativa. har du exempel på styrkor och svagheter? Är det aktiva saker eller passiva?
1 | Kort | Fördel på ett slag per spelmöte för att försöka fly ur låsta utrymmen eller undvika fällor. |
2 | Lång | Bättre räckvidd låter dig att en gång per spelmöte dra 2 initiativkort i närstrid och välja ett av dem. Det andra går direkt tillbaka i högen. |
3 | Vig | Fördel på UNDVIKA en gång per spelmöte om du duckar en avståndsattack. |
4 | Tålig | Fördel på ett slag mot FYS per spelmöte. |
5 | Energisk | Behöver bara fyra timmars sömn under ett skift för att bli utvilad. |
6 | Väderbiten | Påverkas inte negativt av regn och vind som ger andra rollpersoner nackdel på färdighets- eller grundegenskapsslag. |
7 | Flink | Fördel på ett slag som kräver finmotorik och att du är vig. Kan användas en gång per spelmöte. |
8 | Smärttålig | Om du når 0 KP i en strid, kan du automatiskt kämpa på (se sidan 50 i Drakar och Demoners regelbok). |
9 | Härdad | Fördel på ett slag per spelmöte för att motstå gift eller sjukdom. |
10 | Muskulös | Fördel på ett slag mot STY per spelmöte. |
"Talanger" och "svagheter" tror jag isåfall (eller "egenskaper" fast det krockar lite mycket med "grundegenskaper" som Richard nämnde).
1 Kort Fördel på ett slag per spelmöte för att försöka fly ur låsta utrymmen eller undvika fällor. 2 Lång Bättre räckvidd låter dig att en gång per spelmöte dra 2 initiativkort i närstrid och välja ett av dem. Det andra går direkt tillbaka i högen. 3 Vig Fördel på UNDVIKA en gång per spelmöte om du duckar en avståndsattack. 4 Tålig Fördel på ett slag mot FYS per spelmöte. 5 Energisk Behöver bara fyra timmars sömn under ett skift för att bli utvilad. 6 Väderbiten Påverkas inte negativt av regn och vind som ger andra rollpersoner nackdel på färdighets- eller grundegenskapsslag. 7 Flink Fördel på ett slag som kräver finmotorik och att du är vig. Kan användas en gång per spelmöte. 8 Smärttålig Om du når 0 KP i en strid, kan du automatiskt kämpa på (se sidan 50 i Drakar och Demoners regelbok). 9 Härdad Fördel på ett slag per spelmöte för att motstå gift eller sjukdom. 10 Muskulös Fördel på ett slag mot STY per spelmöte.
"Särdrag" => "Trait". Jo, det funkar väl.Särdrag som redan nämnts, tycker jag är toppen. Sedan kanske det kan vara värt fundera på det är en översättbar term från start för underlätta