Ja, det går att bli rik på rollspel.
Det är tekniskt möjligt att bli rik på i stort sätt allting som går att sälja (konsumentprodukter) och äga (exempelvis intellektuella varumärken).
Rollspel har existerat som definierad kommersiell produkt i lite över 50 år, under den tiden får vi anta att i vart fall en handfull personer har blivit ekonomiskt framgångsrika av att arbeta med rollspel.
Däremot är rollspel en sådan typ av produkt som gör att det är
extremt svårt att bli rik på det, det är till och med svårt att ens få så pass mycket pengar över att man kan få ut en låg eller medelinkomst på att arbeta med det på heltid, speciellt över längre tid.
Malmberg är väl trots sina miljarder
Malmberg är helt klart ekonomiskt framgångsrikt, har extremt svårt att tror att det handlar om några miljarder dock.
Även små aktörer kan dra in hyfsat med flis på Kickstarter.
Stora summor på kickstarter har ju bara betydelse för privatekonomin om projektet inte också kommer med höga utgifter, särskilt då i form av löneutbetalningar.
Just för
Mothership möjliggjorde det ju i vart fall för Tuesday Knight Games att faktiskt anställa ett team på heltid att jobba med bolaget, bara det gör dem relativt unika bland mindre/nyare aktörer på rollspelsmarknaden.
Vi får komma ihåg att de största aktörerna (utanför WotC) på den globala rollspelsmarknaden fortfarande i allt relevant är småföretag.
Paizo (Pathfinder) har ca 80 anställda, har Chaosium ens 25 heltidsanställda är det nog ändå rätt högt räknat osv.