Går det att bli rik på rollspel och om så vilka har lyckats bli det.

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Nja, jag vet inte om jag håller med om det faktiskt.
Rollspelsbolag ligger på många sätt snarare betydligt närmare exempelvis brädspelsbolagen i hur de fungerar än bokförlagen, och ju mer de ser sig själva som just bokförlag, ju svårare har de att bli framgångsrika som rollspelsbolag.

Logiken bakom vad som gör ett framgångsrikt rollspel och vad som gör en framgångsrik roman är enormt olika.
Jo. Dessutom utgörs en stor del av rollspelsbranschen av digitala filer som säljs på exempelvis drivethrurpg. Vanliga böcker säljs visserligen också i digitala format men åtminstone delvis på ett annat sätt.

Vad jag funderar på är hur fördelningen mellan digitala och tryckta rollspelsprodukter ser ut. Vilket säljer mest? Finns det över huvud taget några uppgifter om hur förhållandet mellan digitalt och tryckt har utvecklats de senaste fem åren?

Jag frågade ChatGPT. Även om det brukar finnas anledning att vara kritisk mot de svar som denna tjänst levererar, så tycker jag svaren i det här fallet åtminstone verkar vara intressanta (jag tog bort en del av de mest långrandiga förklaringarna). Antar att nedanstående är en åtminstone hyfsad sammanställning av sådant som skrivits på nätet:

Det finns ingen definitiv och omfattande studie som entydigt visar vilken publikationsform – tryckt pappersformat eller digitala filer – som är mest lönsam för rollspel som helhet, men det finns trender och data från branschanalys och observationer som kan ge viss vägledning.

Kickstarter är en ledande plattform för finansiering av rollspel, och de flesta framgångsrika projekt erbjuder både tryckta och digitala versioner. Generellt visar Kickstarters statistik att backare ofta väljer fysiska böcker, särskilt om det finns exklusiva eller specialutgåvor. Dock är det vanligt att den digitala versionen inkluderas som en del av erbjudandet, vilket gör att många kunder får både digitala och tryckta kopior.

Plattformar som DriveThruRPG har rapporterat ökande intäkter från digital försäljning. För små och medelstora förlag är det ofta digitala produkter som utgör en stor del av deras intäkter, eftersom de erbjuder högre marginaler och ingen risk för lagerkostnader.

ICv2 (Industry Insights) publicerar regelbundet rapporter om försäljningstrender inom spelindustrin, inklusive rollspel. De har rapporterat att både digital försäljning och fysiska böcker växer, men tryckta böcker dominerar fortfarande i intäkter för de största förlagen.

Kickstarter delar ibland insikter om branscher, och rollspel är en av de mest framgångsrika kategorierna. Tryckta böcker och specialutgåvor är de vanligaste belöningsnivåerna i stora projekt, men digitala nivåer är populära för dem som vill stödja till en lägre kostnad.

Många oberoende designers har diskuterat sina erfarenheter av digital kontra tryckt publicering på plattformar som DrivethruRPG, och slutsatsen är ofta att digitalt är enklare och mer lönsamt för mindre aktörer, medan tryckt är mer lukrativt för etablerade namn.

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
De som jag vet är "rika" och som nån gång har sysslat med rollspel:
  • Fredrik Malmberg (Target Games och Äventyrsspel och allt sånt)
  • Fredrik Wester (Järnringen sedan Paradox)
  • Theodore Bergquist (Riotminds, sedan Paradox, sedan andra ställen)
  • Peter Adkison (Wizards of the Coast)
  • EDIT: Lisa Stevens (Paizo)
Gary Gygax hörde nog till de som var rika men som sedan inte blev det när pengarna tog slut.

Det är en kort lista, eftersom jag inte vet andra personers "värde". De som grundade Games Workshop borde väl vara där, men de sålde också innan GW blev vad det är idag, till exempel.

Och på listan ovan så är det inte rollspelen som dragit in de stora summorna, utan t.ex. dataspel, samlarkortspel, licensförsäljningar (visserligen för IPn utvecklade för rollspel) och annat.

Lisa Stevens är väl den enda som gått den långa vägen och drivit upp Paizo till vad det är idag. Men hon var troligen "rik" innan, eftersom hon kom från WotC:s ledarskikt.

Så det går. Det finns andra, enklare sätt, kanske. Jag har drivit ett webbolag i 25 år, men är inte "rik" enligt trådens gängse uppfattning. Jag brukar säga att om jag skulle börja på heltid med rollspel skulle jag få jobba dubbelt så mycket för en tredjedel av lönen. :)

Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Över 70 000 medlemmar. Även om alla "bara" betalar lägsta nivån på 15 kr i månaden så får de in en jäkla massa pengar.
Det är bara 19 000 betalande medlemmar. Om de inte har en massa andra poster så blir det en omsättning på ca 3,4 miljoner :- /år. Med vinstmarginalen från tidigare i tråden så landar vi på ca 340 000:- / år i vinst. Delat på två personer så är vi nere på 170 000:- per person och år.

Givet att de är amerikaner så har de kanske större vinst, men tar sannolikt inte ut lika mycket i vanlig lön, semesterersättningar, förmåner och liknande.

Bra extrainkomst så klart, men tveksamt om man kan dra slutsatsen att det gör dem ”rika”?

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Jo. Dessutom utgörs en stor del av rollspelsbranschen av digitala filer som säljs på exempelvis drivethrurpg. Vanliga böcker säljs visserligen också i digitala format men åtminstone delvis på ett annat sätt.

Vad jag funderar på är hur fördelningen mellan digitala och tryckta rollspelsprodukter ser ut. Vilket säljer mest? Finns det över huvud taget några uppgifter om hur förhållandet mellan digitalt och tryckt har utvecklats de senaste fem åren?

Jag frågade ChatGPT. Även om det brukar finnas anledning att vara kritisk mot de svar som denna tjänst levererar, så tycker jag svaren i det här fallet åtminstone verkar vara intressanta (jag tog bort en del av de mest långrandiga förklaringarna). Antar att nedanstående är en åtminstone hyfsad sammanställning av sådant som skrivits på nätet:

Det finns ingen definitiv och omfattande studie som entydigt visar vilken publikationsform – tryckt pappersformat eller digitala filer – som är mest lönsam för rollspel som helhet, men det finns trender och data från branschanalys och observationer som kan ge viss vägledning.

Kickstarter är en ledande plattform för finansiering av rollspel, och de flesta framgångsrika projekt erbjuder både tryckta och digitala versioner. Generellt visar Kickstarters statistik att backare ofta väljer fysiska böcker, särskilt om det finns exklusiva eller specialutgåvor. Dock är det vanligt att den digitala versionen inkluderas som en del av erbjudandet, vilket gör att många kunder får både digitala och tryckta kopior.

Plattformar som DriveThruRPG har rapporterat ökande intäkter från digital försäljning. För små och medelstora förlag är det ofta digitala produkter som utgör en stor del av deras intäkter, eftersom de erbjuder högre marginaler och ingen risk för lagerkostnader.

ICv2 (Industry Insights) publicerar regelbundet rapporter om försäljningstrender inom spelindustrin, inklusive rollspel. De har rapporterat att både digital försäljning och fysiska böcker växer, men tryckta böcker dominerar fortfarande i intäkter för de största förlagen.

Kickstarter delar ibland insikter om branscher, och rollspel är en av de mest framgångsrika kategorierna. Tryckta böcker och specialutgåvor är de vanligaste belöningsnivåerna i stora projekt, men digitala nivåer är populära för dem som vill stödja till en lägre kostnad.

Många oberoende designers har diskuterat sina erfarenheter av digital kontra tryckt publicering på plattformar som DrivethruRPG, och slutsatsen är ofta att digitalt är enklare och mer lönsamt för mindre aktörer, medan tryckt är mer lukrativt för etablerade namn.
Apropå ChatGPT-svaret ovan - det är, antar jag, lätt att vid en första anblick tänka sig att den digitala andelen totalt sett växer. Så är det antagligen, mönstret verkar samtidigt också vara mer komplicerat. De stora tjänar på tryckt material medan de små inte gör det i lika hög grad. Kanske inte så förvånande (?), men ändå intressant. Det verkar också som att de olika plattformarna har olika försäljningsligiker. Det spelar roll var man säljer sina produkter. Inte så oväntat kanske, men ändå tänkvärt.

Det här är mer svar på frågan om (och hur) det går att bli rik på rollspel. Trådtitelns andra fråga har andra redan besvarat. Själv är jag mest intresserad av att förstå vad som har hänt de senaste åren. Helt enkelt för att utvecklingen verkar vara så komplex och föränderlig.

Den enda kunskap jag har om detta är från egna erfarenheter av bolag och produkter, och då står PDF-försäljning via DTRPG för någon handfull procent av totalförsäljningen. Det skulle knappt ha en påverkan på intäkterna om den digitala försäljningen försvann.

Men det kan nog vara extremt olika det där.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Cynthia Williams är väl den enda som gått den långa vägen och drivit upp Paizo till vad det är idag. Men hon var troligen "rik" innan, eftersom hon kom från WotC:s ledarskikt.
Jag antar att du avser Lisa Stevens, som var den andra huvudägaren av WotC jämte Peter Adkison. Hon var ju den som grundade Paizo efter att hon lämnat WotC.

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Den enda kunskap jag har om detta är från egna erfarenheter av bolag och produkter, och då står PDF-försäljning via DTRPG för någon handfull procent av totalförsäljningen. Det skulle knappt ha en påverkan på intäkterna om den digitala försäljningen försvann.

Men det kan nog vara extremt olika det där.
Ja. Visst är det mest längre produkter (mer än 30 sidor) du/ni säljer? Jag antar att många helst vill ha sådant i tryckt form. Som helhet tycker jag dock att marknaden är svåröverskådlig. Det kan säkert hända en del som väldigt få eller ingen ser. Den svenskspråkiga marknaden kanske också skiljer sig (mycket?) från den engelskspråkiga?

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Man tycker att Mark Rein*Hagen borde ha tjänat en rejäl hacka på Vampire, men jag vet inte om han faktiskt gjorde det.
Ja det låter rimligt. Men det kan också vara knepiga licensgrejer som hindrat sånt.

Listan på de som borde vara ”rika” är lite enklare att sätta ihop tror jag. :) Men säkert väldigt felaktig.

Listan på de som borde vara ”rika” är lite enklare att sätta ihop tror jag. :) Men säkert väldigt felaktig.
Jag tycker att jag BORDE vara rik på rollspel.....
Varför? Inte en jävla aning, men jag tycker fortfarande att jag borde...inte bara bli fattigare och fattigare monetärt....men rikare på upplevelser :)

entomophobiac

Pistoler & Mord
Efter att min spelgrupp övertalade mig att släppa saker på itch.io har jag tjänat €34 mer än om jag inte hade gjort det!

Men som med allt annat tror jag du behöver göra en bra produkt och jobba stenhårt på att sprida den. Krister Sundelin brukade väl säga att det bästa sättet att tjäna en liten förmögenhet från rollspel var att börja med en stor?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Matthew Collvile (of MCDM fame) drog ju in galet mycket pengar på både Strongholds & Followers och Kingsdoms & Warfare (två suppement till 5e). Det är ju så klart inte pengar direkt in i kassan, då han var tvungen att producera böckerna. Men det räckte ändå till att starta upp ett eget företag med flera anställda där han enligt egen utsago betalar faktiskt vettiga löner. Så hade han bara valt att producera en basic bok och stoppa resten i fickan efter första kickstartern hade troligtvis de flesta backarna fortfarande varit nöjda och Coleville hade nog definitivt kunnat betraktas som "rik".

Men där måste man komma ihåg att det var efter typ 10 år (eller mer) av bloggande, youtubeande och twichande, till stor del dedikerat till D&D, och dessutom under D&Ds stora uppsvings-era.

Dvs dels var det gynsamma tider, men framförallt hade han tillbringat väldigt lång tid med att bygga upp en hängiven, potentiell kundbas. Så i slutänden lång det ju många, många år av "arbete"* bakom de pengarna. Så osäker hur den faktiskta avdelningen per investerad timme egentligen blev, men det beror ju på hur man värderar sin fritid**.

*(Jag satte arbete inom citattecken enbart då det bedrevs på hobbybasis och så vitt jag förstått "för nöjes skull". Det låg säkerligen massor av _hårt_ arbete bakom med editering, tankearbete, etc.).

**(Sen finns det ju absolut inga garantier för att man lyckas bygga upp en hängiven, potentiell kundbas oavsett hur många år man invsterar i att försöka göra det).

Ja. Visst är det mest längre produkter (mer än 30 sidor) du/ni säljer?
Vi har ju produkter från några handfull sidor och uppåt, men ja, ca 140+ sidor dominerar ju vårt utbud helt klart.
Jag skulle säga att skillnaden är extremt marginell, vi säljer överlag väldigt lite PDFer (inte ens när vi pushar produkter med reklam och marknadsföring säljer de i relevanta tal i PDF, det är det tryckta materialet som säljer). Men jag har bara tillgång till en datapunkt, har ju ingen aning om hur det ser ut i resten av branschen.

Vi har ju produkter från några handfull sidor och uppåt, men ja, ca 140+ sidor dominerar ju vårt utbud helt klart.
Jag skulle säga att skillnaden är extremt marginell, vi säljer överlag väldigt lite PDFer (inte ens när vi pushar produkter med reklam och marknadsföring säljer de i relevanta tal i PDF, det är det tryckta materialet som säljer). Men jag har bara tillgång till en datapunkt, har ju ingen aning om hur det ser ut i resten av branschen.
Samt att den datapunkten är lilla sverige....där många vill stödja sitt förlag/lokalaspelbutik och väljer fysiskt? OM ni gav ut grejjerna på engelska skulle nog PDF biten öka....då frakt skulle bli en "jobbigare bit astt svälja" för många av kunderna

OM ni gav ut grejjerna på engelska skulle nog PDF biten öka....då frakt skulle bli en "jobbigare bit astt svälja" för många av kunderna
Eventuellt, men skall jag ta en annan enskild datapunkt (mitt eget rollspelsköpande) så har jag aldrig stödköpt en rollspelprodukt (förutom någon enstaka gång av privata vänner), och aldrig köpt en enda rollspels-PDF som inte ingått i ett fysiskt köp/PoD. Jag tror PDF-biten skulle öka på en större marknad, men det mer relevanta är ju om den skulle öka proportionerligt eller bli en större andel. Men fram tills att man ser data är allt bara spekulation. Det enda unika med svensk rollspelsmarknad tror jag är hur stor den är i förhållande till antalet svensktalande, jag tror inte svenskar är mer eller mindre benägna att köpa PDF än någon annan.

Genesis

Ni dés ni maître
Sedan går det ju såklart att bli rik på en svensk medelklasslön om man lever sparsamt och investerar pengarna (vilket inte är lätt, men absolut möjligt). Medan det går utmärkt att tjäna storkovan och bli fattig (78% av NFL-spelare är i finansiella svårigheter två år efter att de slutat spela).

… Men det är inte helt lätt att få en svensk medelklasslön på rollspel, heller!