Jag menar alltså att det inte är det. Tryckkostnader är låga, fraktkostnader läggs på kunden (bortsett från frakt från tryckeri), illustrationer görs ofta in-house. Men att administrera allt detta tar tid. Den tid det tar för dig att illustrera, distribuera, marknadsföra och överlag driva ditt företag och skapa dina produkter vida överstiger kostnaden för att ta fram själva den fysiska produkten. Den kostnaden lägger du ju in i din kalkyl redan från början, och ju större utgåva desto större vinst. Men det kommer ta dig ett år (minst) att göra jobbet. Är ni fyra pers som ska jobba heltid med detta bör ni därmed ha en årlig omsättning om absolut minst 5 miljoner. Och då kommer det bli knapert.
Märk väl nu att frågeställningen är om det går att bli rik på att ge ut rollspel. Inte vad det kostar att ge ut rollspel. Ska du upp i siffrorna att du på sikt har fem miljoner är problemen två:
1) Att du når önskade volymer år efter år
2) Att ditt arbete kan avlönas
Alltså samma som för alla verksamheter. Om din produkt är så dyr att du inte kan lyckas med detta är det bara att börja om från början. Men rollspel tillhör inte den kategorin.
Det här är liksom lite av kärnan i hela alltihopa.
Rollspelsföretagande är som
allt annat företagande, det är inte unikt och det är verkligen inget speciellt.
Arbete kostar (oavsett om det är att skriva, sätta, layouta, speltesta, redigera etc så är alltid det man betalar för folks
tid).
Högre intäkter än utgifter är det som genererar positiva ekonomiska resultat, tillräckligt positiva resultat över tillräckligt lång tid är det som genererar förmögenhet.
Det som gör rollspelsskapande ekonomiskt utmanande är marknaden och produkten:
1. En rollspelsprodukt har ett enormt hög mervärde för
kunden. En regelbok på 100 sidor som kostar 300kr kan tillfredsställa en hel spelgrupp på 4-6 personer över i princip obegränsad tid. Eftersom den största delen av rollspelsskapandet görs av spelgruppen är den potentiella användbarheten oändlig. Företaget får 300 kr vid ett tillfälle, konsumenten kan älska det du skapat men inte uppleva behovet av att
någonsin handla av dig igen. Det är som att sälja riktigt bra verktyg som håller för evigt.
2. Marknaden är väldigt liten. Det är trots allt ganska få människor som aktivt spelar rollspel om man jämför med många andra delar av "nördkulturen". Brädspel är större än rollspel, figurspel är större än rollspel, dator/TV-spel är
otroligt mycket större än rollspel etc.
3. Låg inträdesbarriär. Det är väldigt enkelt och väldigt billigt att skapa rollspel. Enklare och billigare än kanske någon annan typ av spel (bland annat för att så stor del av skapandet ligger på spelarna, inte på designern). Steget in i branschen är därför väldigt litet, lägg till det att de flesta utövare mer eller mindre skolat sig själva i speldesign genom att
aktivt spela (att spela rollspel är att skapa rollspel), och du har fantastiska förutsättningar för en enorm flora av skapare. Det leder till att det finns fantastiskt mycket otroligt bra och spännande spel (och ännu fler mindre bra och ointressanta), men också att utrymmet för varje enskilt spel är väldigt litet.