Går det att bli rik på rollspel och om så vilka har lyckats bli det.

Hundenilunden82

Veteran
Joined
14 Nov 2024
Messages
160
Verkar vara svårt att hitta, men han har ju haft ett stort ägandeskap i norska Funcom som sålt till Tencent och äger ju fler bolag samt mängder med IPn. Så det är nog inte helt omöjligt, även om (eventuella) miljarder verkar kommit långt senare. Att bli både rik och extremt rik på datorspel är ju betydligt vanligare än rollspel.
Förlåt jag hade helt fel jag förväxlade i detta fall Fredrik Malmberg med Fredrik Wester Paradox entertainment.

Fredrik Malmberg ägde väl paradox innan Fredrik wester tog över.

Hur som helst så förväxlade jag Fredrik malmberg med Fredrik wester. Det är wester som enligt artikeln hade 2,3 miljarder.

Jag hittade artikeln och den är skriven i café ifrån 2017 så får skylla på att det var ett antal år sedan jag läste artikeln
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,347
Location
Ereb Altor
Hur som helst så förväxlade jag Fredrik malmberg med Fredrik wester. Det är wester som enligt artikeln hade 2,3 miljarder.
Fredrik Wester började ju sin rollspelskarriär hos Järnringen. Tror inte att han hade fått in en fot hos Paradox utan att ha gjort den resan först. Men det är ren spekulation.

Men han är väl för diskussionen lika relevant som Malmberg iaf.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
188
Location
Fisksätra
Om vi zoomar ut litegrann från vårt närsynta hemmaperspektiv så är rollspelsfirmorna i första hand bokförlag. De ger ut böcker för en snävt specialiserad nördpublik. Man kan generellt inte bli rik på att ge ut böcker idag. Särskilt inte för en snävt specialiserad publik. Detta gäller hela branschen inklusive rollspelsförlagen.

Jag och 80-talets alla andra svenska rollspelare lever med två stora ungdomstrauman: att Äventyrsspel och Games Workshop övergick till att fokusera på annat än rollspel. I båda fallen var det sunda affärsmässiga beslut.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Jag menar alltså att det inte är det. Tryckkostnader är låga, fraktkostnader läggs på kunden (bortsett från frakt från tryckeri), illustrationer görs ofta in-house. Men att administrera allt detta tar tid. Den tid det tar för dig att illustrera, distribuera, marknadsföra och överlag driva ditt företag och skapa dina produkter vida överstiger kostnaden för att ta fram själva den fysiska produkten. Den kostnaden lägger du ju in i din kalkyl redan från början, och ju större utgåva desto större vinst. Men det kommer ta dig ett år (minst) att göra jobbet. Är ni fyra pers som ska jobba heltid med detta bör ni därmed ha en årlig omsättning om absolut minst 5 miljoner. Och då kommer det bli knapert.

Märk väl nu att frågeställningen är om det går att bli rik på att ge ut rollspel. Inte vad det kostar att ge ut rollspel. Ska du upp i siffrorna att du på sikt har fem miljoner är problemen två:

1) Att du når önskade volymer år efter år
2) Att ditt arbete kan avlönas

Alltså samma som för alla verksamheter. Om din produkt är så dyr att du inte kan lyckas med detta är det bara att börja om från början. Men rollspel tillhör inte den kategorin.
Det här är liksom lite av kärnan i hela alltihopa.
Rollspelsföretagande är som allt annat företagande, det är inte unikt och det är verkligen inget speciellt.

Arbete kostar (oavsett om det är att skriva, sätta, layouta, speltesta, redigera etc så är alltid det man betalar för folks tid).
Högre intäkter än utgifter är det som genererar positiva ekonomiska resultat, tillräckligt positiva resultat över tillräckligt lång tid är det som genererar förmögenhet.

Det som gör rollspelsskapande ekonomiskt utmanande är marknaden och produkten:

1. En rollspelsprodukt har ett enormt hög mervärde för kunden. En regelbok på 100 sidor som kostar 300kr kan tillfredsställa en hel spelgrupp på 4-6 personer över i princip obegränsad tid. Eftersom den största delen av rollspelsskapandet görs av spelgruppen är den potentiella användbarheten oändlig. Företaget får 300 kr vid ett tillfälle, konsumenten kan älska det du skapat men inte uppleva behovet av att någonsin handla av dig igen. Det är som att sälja riktigt bra verktyg som håller för evigt.

2. Marknaden är väldigt liten. Det är trots allt ganska få människor som aktivt spelar rollspel om man jämför med många andra delar av "nördkulturen". Brädspel är större än rollspel, figurspel är större än rollspel, dator/TV-spel är otroligt mycket större än rollspel etc.

3. Låg inträdesbarriär. Det är väldigt enkelt och väldigt billigt att skapa rollspel. Enklare och billigare än kanske någon annan typ av spel (bland annat för att så stor del av skapandet ligger på spelarna, inte på designern). Steget in i branschen är därför väldigt litet, lägg till det att de flesta utövare mer eller mindre skolat sig själva i speldesign genom att aktivt spela (att spela rollspel är att skapa rollspel), och du har fantastiska förutsättningar för en enorm flora av skapare. Det leder till att det finns fantastiskt mycket otroligt bra och spännande spel (och ännu fler mindre bra och ointressanta), men också att utrymmet för varje enskilt spel är väldigt litet.
 
Last edited:
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Om vi zoomar ut litegrann från vårt närsynta hemmaperspektiv så är rollspelsfirmorna i första hand bokförlag. De ger ut böcker för en snävt specialiserad nördpublik.
Nja, jag vet inte om jag håller med om det faktiskt.
Rollspelsbolag ligger på många sätt snarare betydligt närmare exempelvis brädspelsbolagen i hur de fungerar än bokförlagen, och ju mer de ser sig själva som just bokförlag, ju svårare har de att bli framgångsrika som rollspelsbolag.

Logiken bakom vad som gör ett framgångsrikt rollspel och vad som gör en framgångsrik roman är enormt olika.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
719
Location
Nibiru
Jag kan mycket väl tänka mig att t.ex. Tomas är förmögen, men gissar i så fall på att huvuddelen av förmögenheten kommer från pappans bolag, andra verksamheter eller hans tidigare karriär snarare än rollspelen.
Antar att detta syftar på Magnus Härenstam? Han var alltså inte min pappa, utan en avlägsen släkting. Och någon förmögenhet har han inte lämnat till mig tyvärr. :) Han har en son som heter Tomas, men det är alltså inte jag. Bara for the record. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,347
Location
Ereb Altor
Antar att detta syftar på Magnus Härenstam? Han var alltså inte min pappa, utan en avlägsen släkting. Och någon förmögenhet har han inte lämnat till mig tyvärr. :) Han har en son som heter Tomas, men det är alltså inte jag. Bara for the record. :)
Du glömde formulera svaret som en fråga, så vi kan tyvärr inte godkänna det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,906
Tjänade inte Avatar folket en massa miljoner på att sätta screen shots bredvid någons PBtA husregler? Den boken kan inte varit dyr att göra och de fick in en massa pengar.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,191
Location
Off grid
Antar att detta syftar på Magnus Härenstam? Han var alltså inte min pappa, utan en avlägsen släkting. Och någon förmögenhet har han inte lämnat till mig tyvärr. :) Han har en son som heter Tomas, men det är alltså inte jag. Bara for the record. :)
Sorry för förvirringen. Jag är för dålig på att googla.
Alltså behöver vi som konsumenter ytterligare stödja Ligan för att kompensera för den uteblivna inkomstkällan!?

:gremsmile:
//EvilSpook
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Vad är ett bokförlag om det inte är en firma som ger ut pappersböcker / e-böcker / ljudböcker?
Rollspelsbolag ger ut spel och blir framgångsrika i ganska exakt relation till hur populära deras spel blir som just spel (förutsatt att de sköter sitt bolag väl och allt annat som ingår i gott företagande).

Boken är bara ett format som (de flesta) rollspel presenteras i. Släpper du ett rollspel som bara existerar i form av moduler till en VTT (eller genom att skapa en egen VTT), som en kortlek, en affisch eller som en nyckelring så har du fortfarande släppt ett rollspel som är lika mycket rollspel som alla andra rollspel, men du har inte släppt en bok. Samtliga ovanstående exempel är från verkligheten.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,516
Location
Marjura
Jag och 80-talets alla andra svenska rollspelare lever med två stora ungdomstrauman: att Äventyrsspel och Games Workshop övergick till att fokusera på annat än rollspel. I båda fallen var det sunda affärsmässiga beslut.
Word!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,263
Den exakta siffran som @Leon vågade sig på var ju ”omkring 600 kronor”, så det faller inom spannet.
Nu blir det virrigt här. Rollspelsmiljoner fluktuerar efter marknadens regler precis som alla andra valutor. Se regelparagraf 5.2.3 "Wechselkurzen in Aventuria" i DSA (12:e utgåvan, anno 1858):

"Schlagen sie ein T100 und adderen 550 schwedischen kronen. Das sollen ein rollspelsmiljon sein."*

Det är lätt att missa, det ligger mellan USD (1T4 + 4) och bajersk Karolin (2T12) i växeltabellen.

* Herregud, jag ber om ursäkt. Det är inte mitt fel. Skyll på 1800-talstyskan!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Fredrik Malmberg ägde väl paradox innan Fredrik wester tog över.
Vill väldigt mycket minnas att Malmberg ägde Paradox Entertainment, som senare blev Cabinet Holdings och nu heter Heroic Signatures, och att det är ett annat bolag än Paradox Interactive, som fortfarande finns och ger ut datorspel.

Ja, cash money. Dolla dolla bills. Mola. Mamon. Kr
Ja, finns absolut ingen väg runt att en pådrivande faktor till antalen licensspel framför nya IPn på rollspelsmarknaden är ekonomisk. Det är som inom allt annat, samma orsak till varför alla biofilmer som gjorts de senaste 20 åren ingår i MCU eller varför alla TV-spel är Assassins Creed, GTA eller Call of Duty.
 
Top