Går det att bli rik på rollspel och om så vilka har lyckats bli det.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,347
Location
Ereb Altor
Det är klart att det kostar att ta fram färdiga produkter - oavsett var i världen man befinner sig. Men att tjäna pengar är rimligen enklare i USA än i Sverige.

Ytterligare faktorer är förstås också tryckeri- och papperskostnader (jag vet av erfarenhet att de kan variera mycket) och illustrationer (om man köper in eller gör själv). Väsentligt när man skickar ut grejer är även portogränser, alltså att inte lägga sig precis över en gräns (jag har skrivit om det på forumet tidigare).
Det är inte den typen av omkostnader som kostar. Det som kostar är din tid och din lön. Kan du, och 3 kollegor, släppa en framgångsrik KS vartannat år som drar in 4 000 000 räcker det inte för er att leva på, om ni inte är väldigt sparsamma. Rika blir ni absolut inte. har ni heltidsjobb vid sidan av blir det ett väldigt välkommet tillskott naturligtvis, men mycket kommer skattas bort.

Vi kan ju räkna baklänges. För att bli rik på att kontinuerligt släppa rollspel, och kringprodukter, måste du åtminstone årligen omsätta 3-4 miljoner/anställd. Helst ska du ha ett resultat på minst 10% med. Gärna betydligt mer. Kan du göra detta i 5 år kommer du bli rik.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,191
Location
Off grid
Nu är det ju inte heller sagt att hela Gygax förmögenhet kom ifrån inkomstkällor endast knutna till rollspel men om så var fallet så skulle jag säga att Gygax med motsvarande 50 miljoner svenska kronor i pengar och egendom blivit rik på rollspel med svenska mått mätt om det var därifrån majoriteten av hens pengar kom
Jag tror att Gygax är det bästa exemplet. Han är väl mest känd och hade spelen som en tydlig affärsidé.
Och om nån kunde föreläsa, skriva böcker och liknande borde det ju vara han.
Samtidigt innebär det ju att han kunnat lägga undan mindre än 1,5 miljoner per år, vilket visserligen inte är fy skam.
Men jämfört med en VD i IT-branchen, musiker eller skådespelare i toppskiktet är det onekligen ganska blygsamt.
Och i hela rollspelssfären misstänker jag att det är få som ligger på den nivån som Gygax gjorde?

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,347
Location
Ereb Altor
Malmberg är väl trots sina miljarder diskvalificerad då hans pengar inte enkom kommer ifrån rollspel inte ens lejonparten där av vad jag förstått. 😋
Din tråd, dina regler! :)

Utan rollspel hade han nog inte haft de kontakter han har, men visst. Mutant-licensen är nog inte det han tjänar pengar på.

(gissningsvis tjänar även han numera sina pengar på att äga och inte på att jobba, eftersom det är så det funkar även i USA. Och Malmberg verkar ju fatta hur spelet är riggat)
 

Hundenilunden82

Veteran
Joined
14 Nov 2024
Messages
160
Din tråd, dina regler! :)

Utan rollspel hade han nog inte haft de kontakter han har, men visst. Mutant-licensen är nog inte det han tjänar pengar på.

(gissningsvis tjänar även han numera sina pengar på att äga och inte på att jobba, eftersom det är så det funkar även i USA. Och Malmberg verkar ju fatta hur spelet är riggat)
Utgår ifrån vad EvilSpook skrev i ett tidigare inlägg
"Äventyrsspel/Target tyckte också att lönsamheten på rollspelen var för låg och försökte styra om verksamheten till figurer, kort och sällskapsspel. Den förmögenhet Malmberg har kommer med stor sannolikhet från starka varumärken, datorspel och annat attraktivt, snarare än rollspelen."
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Ja, det går att bli rik på rollspel.
Det är tekniskt möjligt att bli rik på i stort sätt allting som går att sälja (konsumentprodukter) och äga (exempelvis intellektuella varumärken).
Rollspel har existerat som definierad kommersiell produkt i lite över 50 år, under den tiden får vi anta att i vart fall en handfull personer har blivit ekonomiskt framgångsrika av att arbeta med rollspel.

Däremot är rollspel en sådan typ av produkt som gör att det är extremt svårt att bli rik på det, det är till och med svårt att ens få så pass mycket pengar över att man kan få ut en låg eller medelinkomst på att arbeta med det på heltid, speciellt över längre tid.

Malmberg är väl trots sina miljarder
Malmberg är helt klart ekonomiskt framgångsrikt, har extremt svårt att tror att det handlar om några miljarder dock.

Även små aktörer kan dra in hyfsat med flis på Kickstarter.
Stora summor på kickstarter har ju bara betydelse för privatekonomin om projektet inte också kommer med höga utgifter, särskilt då i form av löneutbetalningar.
Just för Mothership möjliggjorde det ju i vart fall för Tuesday Knight Games att faktiskt anställa ett team på heltid att jobba med bolaget, bara det gör dem relativt unika bland mindre/nyare aktörer på rollspelsmarknaden.

Vi får komma ihåg att de största aktörerna (utanför WotC) på den globala rollspelsmarknaden fortfarande i allt relevant är småföretag.
Paizo (Pathfinder) har ca 80 anställda, har Chaosium ens 25 heltidsanställda är det nog ändå rätt högt räknat osv.
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Det är inte den typen av omkostnader som kostar. Det som kostar är din tid och din lön. Kan du, och 3 kollegor, släppa en framgångsrik KS vartannat år som drar in 4 000 000 räcker det inte för er att leva på, om ni inte är väldigt sparsamma. Rika blir ni absolut inte. har ni heltidsjobb vid sidan av blir det ett väldigt välkommet tillskott naturligtvis, men mycket kommer skattas bort.

Vi kan ju räkna baklänges. För att bli rik på att kontinuerligt släppa rollspel, och kringprodukter, måste du åtminstone årligen omsätta 3-4 miljoner/anställd. Helst ska du ha ett resultat på minst 10% med. Gärna betydligt mer. Kan du göra detta i 5 år kommer du bli rik.
Jo, jag vet att det kostar att leva… Men tryck, distribution, porto och illustrationer är som de flesta vet relevanta kostnader om man tar sig för att ge ut något.

Vad gäller just Kickstarter är det förstås i många fall bara början. Ett sätt att fortsätta lansera en produkt.
 

Hundenilunden82

Veteran
Joined
14 Nov 2024
Messages
160
Ja, det går att bli rik på rollspel.
Det är tekniskt möjligt att bli rik på i stort sätt allting som går att sälja (konsumentprodukter) och äga (exempelvis intellektuella varumärken).
Rollspel har existerat som definierad kommersiell produkt i lite över 50 år, under den tiden får vi anta att i vart fall en handfull personer har blivit ekonomiskt framgångsrika av att arbeta med rollspel.

Däremot är rollspel en sådan typ av produkt som gör att det är extremt svårt att bli rik på det, det är till och med svårt att ens få så pass mycket pengar över att man kan få ut en låg eller medelinkomst på att arbeta med det på heltid, speciellt över längre tid.



Malmberg är helt klart ekonomiskt framgångsrikt, har extremt svårt att tror att det handlar om några miljarder dock.



Stora summor på kickstarter har ju bara betydelse för privatekonomin om projektet inte också kommer med höga utgifter, särskilt då i form av löneutbetalningar.
Just för Mothership möjliggjorde det ju i vart fall för Tuesday Knight Games att faktiskt anställa ett team på heltid att jobba med bolaget, bara det gör dem relativt unika bland mindre/nyare aktörer på rollspelsmarknaden.

Vi får komma ihåg att de största aktörerna (utanför WotC) på den globala rollspelsmarknaden fortfarande i allt relevant är småföretag.
Paizo (Pathfinder) har ca 80 anställda, har Chaosium ens 25 heltidsanställda är det nog ändå rätt högt räknat osv.

Vill minnas att jag i en artikel om Malmberg för ett antal år sedan läste att hans privata förmögenhet uppgår till ca 2,3 miljarder svenska kronor.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
277
Har sett några individer som på Patreon och även Kickstarter tjänar ihop en hyfsad månadsinkomst på att göra rollspelsprodukter som kartor t.ex. Roade mig ett tag när jag själv 3d printade att följa resan en kille gjorde från hobby till jobb när han gjorde figurer från monsterboken till 5e. Han kunde i alla fall säga upp sig från sitt vanliga jobb och tjäna mer på rollspelstillbehör.
Kan tycka att man är lite rik när man kan tjäna pengar på göra något man tycker är roligt...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,347
Location
Ereb Altor
Men tryck, distribution, porto och illustrationer är som de flesta vet relevanta kostnader om man tar sig för att ge ut något.
Jag menar alltså att det inte är det. Tryckkostnader är låga, fraktkostnader läggs på kunden (bortsett från frakt från tryckeri), illustrationer görs ofta in-house. Men att administrera allt detta tar tid. Den tid det tar för dig att illustrera, distribuera, marknadsföra och överlag driva ditt företag och skapa dina produkter vida överstiger kostnaden för att ta fram själva den fysiska produkten. Den kostnaden lägger du ju in i din kalkyl redan från början, och ju större utgåva desto större vinst. Men det kommer ta dig ett år (minst) att göra jobbet. Är ni fyra pers som ska jobba heltid med detta bör ni därmed ha en årlig omsättning om absolut minst 5 miljoner. Och då kommer det bli knapert.

Märk väl nu att frågeställningen är om det går att bli rik på att ge ut rollspel. Inte vad det kostar att ge ut rollspel. Ska du upp i siffrorna att du på sikt har fem miljoner är problemen två:

1) Att du når önskade volymer år efter år
2) Att ditt arbete kan avlönas

Alltså samma som för alla verksamheter. Om din produkt är så dyr att du inte kan lyckas med detta är det bara att börja om från början. Men rollspel tillhör inte den kategorin.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Vill minnas att jag i en artikel om Malmberg för ett antal år sedan läste att hans privata förmögenhet uppgår till ca 2,3 miljarder svenska kronor.
Verkar vara svårt att hitta, men han har ju haft ett stort ägandeskap i norska Funcom som sålt till Tencent och äger ju fler bolag samt mängder med IPn. Så det är nog inte helt omöjligt, även om (eventuella) miljarder verkar kommit långt senare. Att bli både rik och extremt rik på datorspel är ju betydligt vanligare än rollspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,347
Location
Ereb Altor
Peter Adkison fick en bra slant när han sålde WotC till Hasbro.
Vet inte exakt hur mycket, men han har kunnat köpa GenCon och driva det som ett hobbyprojekt.
Riotminds fick väl 10+ miljoner när de sålde sina varumärken. Det blir 5 miljoner var. Case closed.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,347
Location
Ereb Altor
"Äventyrsspel/Target tyckte också att lönsamheten på rollspelen var för låg och försökte styra om verksamheten till figurer, kort och sällskapsspel. Den förmögenhet Malmberg har kommer med stor sannolikhet från starka varumärken, datorspel och annat attraktivt, snarare än rollspelen."
Jag menade att utan att ha drivit Target Games hade han nog inte fått de kontakter i USA som behövdes för att ta nästa steg i sin karriär. Det lade så att säga grunden. Jag menar alltså inte att hans lönekonto från Target-tiden avgjorde saken.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,769
Location
Göteborg
Nu måste jag kliva in här och räta ut oklarheterna:

Definitionen av en rollspelsmiljon är ”omkring 600 kronor” och justeras inte för inflation.
Du säger det, men den har ju ökat med 2,2% på dryga timmen. Med den här takten kommer rollspelsmiljonen snart att gå om mugglarmiljonen!
 
Top