Jo. Dessutom utgörs en stor del av rollspelsbranschen av digitala filer som säljs på exempelvis drivethrurpg. Vanliga böcker säljs visserligen också i digitala format men åtminstone delvis på ett annat sätt.Nja, jag vet inte om jag håller med om det faktiskt.
Rollspelsbolag ligger på många sätt snarare betydligt närmare exempelvis brädspelsbolagen i hur de fungerar än bokförlagen, och ju mer de ser sig själva som just bokförlag, ju svårare har de att bli framgångsrika som rollspelsbolag.
Logiken bakom vad som gör ett framgångsrikt rollspel och vad som gör en framgångsrik roman är enormt olika.
Nä, det är så det var, så det är inte spekulation.Fredrik Wester började ju sin rollspelskarriär hos Järnringen. Tror inte att han hade fått in en fot hos Paradox utan att ha gjort den resan först. Men det är ren spekulation.
Det är bara 19 000 betalande medlemmar. Om de inte har en massa andra poster så blir det en omsättning på ca 3,4 miljoner :- /år. Med vinstmarginalen från tidigare i tråden så landar vi på ca 340 000:- / år i vinst. Delat på två personer så är vi nere på 170 000:- per person och år.Över 70 000 medlemmar. Även om alla "bara" betalar lägsta nivån på 15 kr i månaden så får de in en jäkla massa pengar.
Apropå ChatGPT-svaret ovan - det är, antar jag, lätt att vid en första anblick tänka sig att den digitala andelen totalt sett växer. Så är det antagligen, mönstret verkar samtidigt också vara mer komplicerat. De stora tjänar på tryckt material medan de små inte gör det i lika hög grad. Kanske inte så förvånande (?), men ändå intressant. Det verkar också som att de olika plattformarna har olika försäljningsligiker. Det spelar roll var man säljer sina produkter. Inte så oväntat kanske, men ändå tänkvärt.Jo. Dessutom utgörs en stor del av rollspelsbranschen av digitala filer som säljs på exempelvis drivethrurpg. Vanliga böcker säljs visserligen också i digitala format men åtminstone delvis på ett annat sätt.
Vad jag funderar på är hur fördelningen mellan digitala och tryckta rollspelsprodukter ser ut. Vilket säljer mest? Finns det över huvud taget några uppgifter om hur förhållandet mellan digitalt och tryckt har utvecklats de senaste fem åren?
Jag frågade ChatGPT. Även om det brukar finnas anledning att vara kritisk mot de svar som denna tjänst levererar, så tycker jag svaren i det här fallet åtminstone verkar vara intressanta (jag tog bort en del av de mest långrandiga förklaringarna). Antar att nedanstående är en åtminstone hyfsad sammanställning av sådant som skrivits på nätet:
Det finns ingen definitiv och omfattande studie som entydigt visar vilken publikationsform – tryckt pappersformat eller digitala filer – som är mest lönsam för rollspel som helhet, men det finns trender och data från branschanalys och observationer som kan ge viss vägledning.
Kickstarter är en ledande plattform för finansiering av rollspel, och de flesta framgångsrika projekt erbjuder både tryckta och digitala versioner. Generellt visar Kickstarters statistik att backare ofta väljer fysiska böcker, särskilt om det finns exklusiva eller specialutgåvor. Dock är det vanligt att den digitala versionen inkluderas som en del av erbjudandet, vilket gör att många kunder får både digitala och tryckta kopior.
Plattformar som DriveThruRPG har rapporterat ökande intäkter från digital försäljning. För små och medelstora förlag är det ofta digitala produkter som utgör en stor del av deras intäkter, eftersom de erbjuder högre marginaler och ingen risk för lagerkostnader.
ICv2 (Industry Insights) publicerar regelbundet rapporter om försäljningstrender inom spelindustrin, inklusive rollspel. De har rapporterat att både digital försäljning och fysiska böcker växer, men tryckta böcker dominerar fortfarande i intäkter för de största förlagen.
Kickstarter delar ibland insikter om branscher, och rollspel är en av de mest framgångsrika kategorierna. Tryckta böcker och specialutgåvor är de vanligaste belöningsnivåerna i stora projekt, men digitala nivåer är populära för dem som vill stödja till en lägre kostnad.
Många oberoende designers har diskuterat sina erfarenheter av digital kontra tryckt publicering på plattformar som DrivethruRPG, och slutsatsen är ofta att digitalt är enklare och mer lönsamt för mindre aktörer, medan tryckt är mer lukrativt för etablerade namn.
Den enda kunskap jag har om detta är från egna erfarenheter av bolag och produkter, och då står PDF-försäljning via DTRPG för någon handfull procent av totalförsäljningen. Det skulle knappt ha en påverkan på intäkterna om den digitala försäljningen försvann.Vad jag funderar på är hur fördelningen mellan digitala och tryckta rollspelsprodukter ser ut. Vilket säljer mest? Finns det över huvud taget några uppgifter om hur förhållandet mellan digitalt och tryckt har utvecklats de senaste fem åren?
Jag antar att du avser Lisa Stevens, som var den andra huvudägaren av WotC jämte Peter Adkison. Hon var ju den som grundade Paizo efter att hon lämnat WotC.Cynthia Williams är väl den enda som gått den långa vägen och drivit upp Paizo till vad det är idag. Men hon var troligen "rik" innan, eftersom hon kom från WotC:s ledarskikt.
Ja. Visst är det mest längre produkter (mer än 30 sidor) du/ni säljer? Jag antar att många helst vill ha sådant i tryckt form. Som helhet tycker jag dock att marknaden är svåröverskådlig. Det kan säkert hända en del som väldigt få eller ingen ser. Den svenskspråkiga marknaden kanske också skiljer sig (mycket?) från den engelskspråkiga?Den enda kunskap jag har om detta är från egna erfarenheter av bolag och produkter, och då står PDF-försäljning via DTRPG för någon handfull procent av totalförsäljningen. Det skulle knappt ha en påverkan på intäkterna om den digitala försäljningen försvann.
Men det kan nog vara extremt olika det där.
Ja det låter rimligt. Men det kan också vara knepiga licensgrejer som hindrat sånt.Man tycker att Mark Rein*Hagen borde ha tjänat en rejäl hacka på Vampire, men jag vet inte om han faktiskt gjorde det.
Jag tycker att jag BORDE vara rik på rollspel.....Listan på de som borde vara ”rika” är lite enklare att sätta ihop tror jag. Men säkert väldigt felaktig.
Vi har ju produkter från några handfull sidor och uppåt, men ja, ca 140+ sidor dominerar ju vårt utbud helt klart.Ja. Visst är det mest längre produkter (mer än 30 sidor) du/ni säljer?
Samt att den datapunkten är lilla sverige....där många vill stödja sitt förlag/lokalaspelbutik och väljer fysiskt? OM ni gav ut grejjerna på engelska skulle nog PDF biten öka....då frakt skulle bli en "jobbigare bit astt svälja" för många av kundernaVi har ju produkter från några handfull sidor och uppåt, men ja, ca 140+ sidor dominerar ju vårt utbud helt klart.
Jag skulle säga att skillnaden är extremt marginell, vi säljer överlag väldigt lite PDFer (inte ens när vi pushar produkter med reklam och marknadsföring säljer de i relevanta tal i PDF, det är det tryckta materialet som säljer). Men jag har bara tillgång till en datapunkt, har ju ingen aning om hur det ser ut i resten av branschen.
Eventuellt, men skall jag ta en annan enskild datapunkt (mitt eget rollspelsköpande) så har jag aldrig stödköpt en rollspelprodukt (förutom någon enstaka gång av privata vänner), och aldrig köpt en enda rollspels-PDF som inte ingått i ett fysiskt köp/PoD. Jag tror PDF-biten skulle öka på en större marknad, men det mer relevanta är ju om den skulle öka proportionerligt eller bli en större andel. Men fram tills att man ser data är allt bara spekulation. Det enda unika med svensk rollspelsmarknad tror jag är hur stor den är i förhållande till antalet svensktalande, jag tror inte svenskar är mer eller mindre benägna att köpa PDF än någon annan.OM ni gav ut grejjerna på engelska skulle nog PDF biten öka....då frakt skulle bli en "jobbigare bit astt svälja" för många av kunderna