Ber om ursäkt @Magnus Seter
Skrev detta innan moderering-meddelandet! Tar bort om det önskas
Vill man att ens produkt skall sälja så skall man nog i allra högsta grad lyssna på fansen då dom troligtvis utgör en ganska stor del av ens konsumentbas.
Behöver inte ha en argument om detta nu, men nej det tycker jag inte.
Om du skapat en produkt som fansen tycker om, så tycker förmodligen både du och produktens fans ungefär samma saker. Om du då fortsätter att utveckla produkten i en riktning du själv uppskattar och som stämmer överens med din vision, så kommer sannolikt de flesta fanns också uppskatta den riktningen. Kommer det kanske en punkt på vägen då du gör förändringar som
vissa fans inte skulle uppskatta?
Möjligt, men varför skall man lyssna på
dem?
Det enda sättet att ta reda på vilka fans det är som reagerat negativt, varför de gjort det, hur stor del av fanbasen det är, hur negativt de reagerat kräver ett enormt arbete. Ett arbete som dessutom lika gärna kan resultera i att visa på att det förhåller sig så som det ofta gör, nämligen att de som reagerar mest är en högljudd minoritet som känner ett orimligt stort ägandeskap över
din skapelse. Då var det ju oftast slöseri med allas tid och energi. Dessutom säger det absolut
ingenting om hur många nya fans din utveckling kan skapa, så de arga fansen kanske snart ersätts av nya fans på grund av dessa.
Sättet man inte förvirrar sig ner i en spiral av onödigt arbete för att försöka göra andra nöjda är att man skapar det man själv vill skapa, sedan får folk gilla det om de vill. All kultur (inkl alla spel) som blivit uppskattade av och fått många fans har skapats av någon som ville skapa just den kulturen.
Eller som Noel Gallagher en gång sade: