Att lyssna på fans

Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Jag tar ganska lätt på sådan kritik. Alla spel som kommer i en uppdaterad version får sin beskärda del av "too soon".

Allt ska vara bakåtkompatibelt, framåtkompatibelt, härs och tvärs-kompatibelt och allt sånt, enligt Ligans svar på Facebook. Jag kommer nog att backa det.

OBS! Jag har ingen aning om vad Ligan har för planer för Alien! :) Eller nått annat heller för den delen, de är superduktiga på att inte prata bredvid mun. :D
Jag tror det sista man skall göra som rollspelsskapare (eller skapare av någonting alls, ärligt talat) är att ägna en enda tanke åt vad "fansen kommer tycka".

Det gamla spelet, den gamla filmen, den gamla plattan, den gamla boken, den gamla vadsomhelst man redan skapat finns kvar för de som vill ha det.
 

Hundenilunden82

Veteran
Joined
14 Nov 2024
Messages
155
Jag tror det sista man skall göra som rollspelsskapare (eller skapare av någonting alls, ärligt talat) är att ägna en enda tanke åt vad "fansen kommer tycka".

Det gamla spelet, den gamla filmen, den gamla plattan, den gamla boken, den gamla vadsomhelst man redan skapat finns kvar för de som vill ha det.
Det kan jag nog med all respekt för din åsikt tycka vara en rätt dum inställning.

Vill man att ens produkt skall sälja så skall man nog i allra högsta grad lyssna på fansen då dom troligtvis utgör en ganska stor del av ens konsumentbas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,347
Location
Ereb Altor
Det kan jag nog med all respekt för din åsikt tycka vara en rätt dum inställning.

Vill man att ens produkt skall sälja så skall man nog i allra högsta grad lyssna på fansen då dom troligtvis utgör en ganska stor del av ens konsumentbas.
Nja, det är nog inte en jättedum inställning. Det är bättre att känna av marknaden, titta på försäljningssiffror, förutspå trendbrott, göra affärsmässigt kloka utgivningsstrategier m.m.

Den lilla klicka som tycker att man inte ska släppa nyutgåvor eller ändra på deras favoritregel eller vad det nu kan vara, är möjligvis högljudda men försvinnande få. Och de har nästan alltid fel ;)
 

Hundenilunden82

Veteran
Joined
14 Nov 2024
Messages
155
Nja, det är nog inte en jättedum inställning. Det är bättre att känna av marknaden, titta på försäljningssiffror, förutspå trendbrott, göra affärsmässigt kloka utgivningsstrategier m.m.

Den lilla klicka som tycker att man inte ska släppa nyutgåvor eller ändra på deras favoritregel eller vad det nu kan vara, är möjligvis högljudda men försvinnande få. Och de har nästan alltid fel ;)
Naturligtvis skall man inte lyssna på gapiga idioter men när man säger att man inte skall ägna en tanke åt vad fansen skall tycka så kan jag tycka att det inte är ett så klokt ställningstagande med tanke på att det är fansen som köper dina produkter och troligtvis utgör fansen också en ganska stor procentuell del av din konsumentbas

Med dina och din så hoppas jag att du förstår att jag inte menar dig personligen.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Ber om ursäkt @Magnus Seter
Skrev detta innan moderering-meddelandet! Tar bort om det önskas


Vill man att ens produkt skall sälja så skall man nog i allra högsta grad lyssna på fansen då dom troligtvis utgör en ganska stor del av ens konsumentbas.
Behöver inte ha en argument om detta nu, men nej det tycker jag inte.
Om du skapat en produkt som fansen tycker om, så tycker förmodligen både du och produktens fans ungefär samma saker. Om du då fortsätter att utveckla produkten i en riktning du själv uppskattar och som stämmer överens med din vision, så kommer sannolikt de flesta fanns också uppskatta den riktningen. Kommer det kanske en punkt på vägen då du gör förändringar som vissa fans inte skulle uppskatta?

Möjligt, men varför skall man lyssna på dem?
Det enda sättet att ta reda på vilka fans det är som reagerat negativt, varför de gjort det, hur stor del av fanbasen det är, hur negativt de reagerat kräver ett enormt arbete. Ett arbete som dessutom lika gärna kan resultera i att visa på att det förhåller sig så som det ofta gör, nämligen att de som reagerar mest är en högljudd minoritet som känner ett orimligt stort ägandeskap över din skapelse. Då var det ju oftast slöseri med allas tid och energi. Dessutom säger det absolut ingenting om hur många nya fans din utveckling kan skapa, så de arga fansen kanske snart ersätts av nya fans på grund av dessa.

Sättet man inte förvirrar sig ner i en spiral av onödigt arbete för att försöka göra andra nöjda är att man skapar det man själv vill skapa, sedan får folk gilla det om de vill. All kultur (inkl alla spel) som blivit uppskattade av och fått många fans har skapats av någon som ville skapa just den kulturen.

Eller som Noel Gallagher en gång sade:

 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,516
Location
Marjura
Jag trodde att det var just fansen som spelat 1ed som föreslagit förbättringarna?
Ligan har väl dessutom sagt att ett "uppdateringsdokument" kommer att tillhandahållas gratis, för de som inte vill köpa en produkt igen (som bara är uppdaterad vad gäller smärre grejer; stressresultat, stealth, vissa subsystem)?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,894
Location
Stockholm
Sen kan ju fans komma med superbra idéer och tankar också, som man verkligen vill lyssna på och ta med i sin skapelse. En aktiv skaparkultur kring rollspel är ju viktigt idag, som t.ex. runt Mörk Borg, men också kring Drakar och Demoner.

För min del tror jag att det handlar om att lyssna tillräckligt, och att veta eller känna att jag har på fötterna när det gäller de beslut jag tar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,548
Location
Helsingborg
I min artikel Om att speltesta ditt eget spel skriver jag följande:

När ni har spelat klart och ni sitter och diskuterar ditt spel så kommer du att stöta på olika typer av kommentarer.​
  1. Korta utdömanden. "Jag gillar inte det här."
  2. Personliga preferenser. "Jag gillar inte att slå fram grundegenskaper."
  3. Rättningar. "Det står d8 här men vi slog bara d6:or."
  4. Förbättringar. "Det vore bra om det här stod på rollformuläret."
Spontant kan punkt 3-4 verka vara det som du vill ha ut men faktum är att du har nytta av alla fyra typerna. Det enda du behöver av punkt 1-2 är en djupdykning kring personen som fäller kommentaren så att du förstår personens preferenser. Punkt 1 ger dig nämligen svar på vilken målgrupp ditt spel har. Punkt 2 däremot säger att du inte har klargjort varför en viss företeelse finns i ditt system. Personen har med andra ord inte förstått ditt system. Åtgärda detta.​
Så ja, lyssna på dina fans, men försök förstå varifrån de kommer med sin poäng.

Annars brukar jag följa följande princip:
  1. Är detta en person jag respekterar? Om "ja", gå vidare till punkt 2.
  2. Är personens åsikt relevant för mig? Om "ja", gå vidare till punkt 3.
  3. En ändring bör ske.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Sen kan ju fans komma med superbra idéer och tankar också, som man verkligen vill lyssna på och ta med i sin skapelse.
Ja, men att inspireras av andra gör ju alla skapare av allt hela tiden.
Om man skapar exempelvis ett rollspel, och ett fan skapar något svinballt till det spelet, och man som skapare känner "wow, fan vad bra detta var, det tänkte jag inte på" och vill göra det till en officiellt del av spelet, så är man ju fri att göra det (kanske med lite avtal och royalties visserligen, men det går ju oftast att lösa). Ursprungsskaparens vision och de aktuella fansens vision syncar och inspirerar varandra. Det är ju en naturlig process.

Men jag känner att det och tänka på vad någon "kommer tycka" är två väldigt olika saker. Det är helt omöjligt att göra en bedömning av vad någon annan hypotetisk person kommer tycka, därför är det nog alltid bättre att utgå ifrån vad man själv tycker och vad man vill skapa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,347
Location
Ereb Altor
Naturligtvis skall man inte lyssna på gapiga idioter men när man säger att man inte skall ägna en tanke åt vad fansen skall tycka så kan jag tycka att det inte är ett så klokt ställningstagande med tanke på att det är fansen som köper dina produkter och troligtvis utgör fansen också en ganska stor procentuell del av din konsumentbas

Med dina och din så hoppas jag att du förstår att jag inte menar dig personligen.
Naturligtvis finns det stadier i all form av produktutveckling där det är nyttigt att lyssna på användare/konsumenter. Men det ska ske på dina villkor. Skicka ut enkäter och undersökningar, träffa folk på mässor och whatnot, samla in info via din hemsida och allt vad det kan vara. Om du vill och tror att det är viktigt.

För rollspel skulle jag säga att lyssna på dina korrläsare, dina återförsäljare m.m. Men folk på ett random nätforum som plötsligt och opåkallat tycker att du istället ska göra X eller Y finns det inget behov av att lyssna på. Det kan ju tyckas lite hårt, men skulle man börja lyssna på alla som har en åsikt om det du gör så skulle din produkt aldrig bli klar. Du får säga vad du vill på nätet men trots vad som ofta sägs så finns det absolut inga krav att respektera åsikter.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Vill man att ens produkt skall sälja så skall man nog i allra högsta grad lyssna på fansen då dom troligtvis utgör en ganska stor del av ens konsumentbas.
Det här tycker jag är svårt! Å ena sidan: det är nog klokt att lita på sin egen vision och magkänsla. Det var väl ändå något som gjorde att man ville förverkliga sin idé? Den gnistan tror jag är viktig. Att vara sig själv trogen och ha integritet är åtminstone för mig kreativt helt centralt. Den som bara försöker vara andra till lags tappar lätt bort sig själv. Gör man det blir man lätt också ointressant.

Men å andra sidan: det finns ju förhoppningsvis en publik. De som lägger tid och pengar på det man har gjort. Att bara strunta i vad de tycker är väl arrogant. Samtidigt skriver folk mycket dumt och elakt på nätet som man bara ska strunta i.

Det är svårt att välja mellan två rimliga ståndpunkter. Måste jag välja så blir det den första. Jag vill få ut mina idéer, även om de inte blir så populära. Däremot kan jag tänka mig att förpacka dem på ett lättillgängligt sätt. En halv anpassning för publikens skull alltså.
 
Last edited:

Hundenilunden82

Veteran
Joined
14 Nov 2024
Messages
155
Det beror sig nog också på vad man har för ambitioner med sitt skapande.

Om vi tar rollspel som exempel,om man inte har högre ambitioner än att man vill skapa rollspel på hobbynivå hemma i källaren och att det rollspel man skapar är för sin egen skull och sin artistiska visons skull och om 10-15 personer köper ens rollspel så är det väl kul så spelar ju vad fansen tycker mindre roll

Har man som ambitionen att livnära sig på rollspel så bör man nog lyssna på och tillgodose sin konsumentbas och ge dom det dom vill ha då det är dom som fyller ens plånbok och ställer bröd på bordet.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Måste jag välja så blir det antagligen den första. Jag vill få ut mina idéer, även om de inte blir så populära. Däremot kan jag tänka mig att förpacka dem på ett sätt som jag tänker mig att andra gillar. En halv anpassning för publikens skull alltså.
Jag tänker att i väldigt mycket kultur som faktiskt blir framgångsrik så existerar vad skaparen vill göra och vad publiken vill ha inte i ett motsatsförhållande, utan är samma sak. Det är ju fullt möjligt att skapa kultur som är helt ärlig mot sig själv som skapare och full av integritet, men som också blir enormt uppskattad av publiken. Jag skulle nästan vilja säga att den mesta kultur som står sig över tid är just sådan.

Har man som ambitionen att livnära sig på rollspel så bör man nog lyssna på och tillgodose sin konsumentbas och ge dom det dom vill ha då det är dom som fyller ens plånbok och ställer bröd på bordet.
Även detta påstående tar ju sin utgångspunkt helt och håller i att skapare och publik vill olika saker.
En premiss jag absolut inte håller med om.
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Jag tänker att i väldigt mycket kultur som faktiskt blir framgångsrik så existerar vad skaparen vill göra och vad publiken vill ha inte i ett motsatsförhållande, utan är samma sak. Det är ju fullt möjligt att skapa kultur som är helt ärlig mot sig själv som skapare och full av integritet, men som också blir enormt uppskattad av publiken. Jag skulle nästan vilja säga att den mesta kultur som står sig över tid är just sådan.
Ja, det tror jag också. Kan i sammanhanget inte undgå att tänka på alla de ”Easter eggs” och all den ”fan service” som förekommit i många franchise-produkter (exempelvis tv-serier och filmer) de senaste åren. I mina ögon signalerar det inställsamhet och ängslighet, som om skaparen inte litar på att det som säljs inte ska bli omtyckt. Att istället ta ett djärvt och självständigt kliv tror jag är en bättre hållning, även i rent kommersiell mening.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,705
Location
Örebro
I frågor där du vill ha kundens pengar.
Generellt är vi väl överlag ganska kassa på att faktiskt greppa vad som är bra och vad vi egentligen vill ha utav något. Vi ser väl oss själva som självutnämnda experter, men saknar i regel expertisen. Något som går att komma runt om vi är lite djärva och faktiskt ignorerar en del av de förslag som kunden kommer med. Har för mig att jag hört något sådant i sådana här frågor tidigare, men jag kan minnas helt fel.
 
Top