Kult.. played the wrong way?

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
290
I am looking through the original Kult and it is of course famous (infamous) for being a bit scattered in its focus with personal horror, spooky demon people...and kung fu and M16s.
Over the years, plenty of fans have insisted that this is playing the game "wrong". But I am here to think about what if people did to Kult as they did to D&D with the OSR:

Forget all the words about what the game OUGHT to look like and look at the game as it exists. We have creepy horror monsters, existential dread and heavy firepower. Now what? Commando meets Jacobs Ladder? Silent Hill by way of Metal Gear Solid?
There are opportunities here.

Sound off.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
När vi spelade Svarta madonnan var det lika märkligt som uppenbart att spelet tänkte sig att vi borde vara ett gäng tungt beväpnade legosoldater och underrättelseagenter, och inte de förlagsarbetare som vi var som aldrig skulle komma på tanken att storma ett ställe med högerextremister med automatvapen.

Det är en spännande diskrepans mellan rollspelet i tryck och hur alla tolkade det - rollspelet tänker sig att ni är gatusamurajer, bokstavliga skjutjärnsjournalister, agenter, ockultister med magi, magiska kampsportare, och så vidare, men alla tolkade det sedan (rimligt!) som skräck för medelsvenssons. Det är som om spelet tänkte sig att vara mer speligt än vad publiken sedan ville.

Luftsparken är verkligen legendariskt dum. :)
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
578
Man blir ju lite sugen på att ta med en one shot av og kult till den lokala klubben och försöka leda det in i spelmekanikens excenticiteter, som strid med fordon.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,557
När vi spelade Svarta madonnan var det lika märkligt som uppenbart att spelet tänkte sig att vi borde vara ett gäng tungt beväpnade legosoldater och underrättelseagenter, och inte de förlagsarbetare som vi var som aldrig skulle komma på tanken att storma ett ställe med högerextremister med automatvapen.

Det är en spännande diskrepans mellan rollspelet i tryck och hur alla tolkade det - rollspelet tänker sig att ni är gatusamurajer, bokstavliga skjutjärnsjournalister, agenter, ockultister med magi, magiska kampsportare, och så vidare, men alla tolkade det sedan (rimligt!) som skräck för medelsvenssons. Det är som om spelet tänkte sig att vara mer speligt än vad publiken sedan ville.

Luftsparken är verkligen legendariskt dum. :)
Jag hörde nån intervju med Gunilla och Michael där de berättade att Svarta Madonnan började som ett äventyr till ett typ agentspel men att de i stort sett reskinnade det till Kult.

Sen löd beställningen av Kult från början att det skulle vara något i stil med ”demon på motorcykel”, men att de utvecklade idén och byggde en hel kosmologi osv. Så det kanske inte är så konstigt att de delarna lyser igenom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,957
Problemet är att du inte kan överleva alls efter du lämnat verkligheten. De där stora maskarna som är de svagaste övernaturliga varelserna dödar hela tungt beväpnade grupper.
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
290
Problemet är att du inte kan överleva alls efter du lämnat verkligheten. De där stora maskarna som är de svagaste övernaturliga varelserna dödar hela tungt beväpnade grupper.
This is true but that doesn't mean you can't machine gun a few platoons of neo-nazi sex-cultists first :)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
609
Location
Uppsala
Det påminner om Mage en del i att det är ett spel med en mycket sofistikerad bakgrund som ingen, inklusive de som designade spelet, riktigt vet vad man ska göra nåt med.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,809
Jag kan verkligen förstå hur inkompatibelt Gunillas och Mickes visioner var med action-speligheten som andra delar av spelet hade. Idag känns det fånigt bara att säga ”storstadssamuraj”. Så visst, en hel del handlar nog om en förändrad tidsanda.

Men en del av mig tycker också att det borde gå att kombinera spelighet med stark psykologisk skräck. (Jag kanske önsketänker nu?)

Och att jag kan se glädjen i att få spela en kampsports-expert, en hårdkokt murvel eller nån annan stereotyp av en riktig hårding. Synd om den glädjen måste stå tillbaka för att spelbordet ska göra en ”autentisk” tolkning av spelkonceptet.
 
Last edited:

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
291
Jag upplevde också att framför allt de som spelledde gammel-Kult tolkade settingen och spelet väldigt olika. De jag spelade med höll det mesta av settingmaterialet hemligt för spelarna och jag minns att blev förvånad när jag åratal senare läste i grundboken själv. Då såg det ut som att det mesta i hur vi använde spelet kom från spelledarna själva.

Kanske var det en konsekvens av att inspirationskällorna var så spretiga. Från den tidens pajiga skräckfilmer till kosmologi från befintliga religioner, och allt däremellan. Olika läsare fastnade nog för olika delar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,957
Jag upplevde också att framför allt de som spelledde gammel-Kult tolkade settingen och spelet väldigt olika. De jag spelade med höll det mesta av settingmaterialet hemligt för spelarna och jag minns att blev förvånad när jag åratal senare läste i grundboken själv. Då såg det ut som att det mesta i hur vi använde spelet kom från spelledarna själva.

Kanske var det en konsekvens av att inspirationskällorna var så spretiga. Från den tidens pajiga skräckfilmer till kosmologi från befintliga religioner, och allt däremellan. Olika läsare fastnade nog för olika delar.
Jag är alltid lite chockad när folk berättar att de inte använder hela settingen. Det här är ett spel om att knulla en hund så ens mentala balans går ner så man kan åka i tiden och mörda en gudalik varelse på flera punkter i rymdtiden samtidigt.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
291
Jag är alltid lite chockad när folk berättar att de inte använder hela settingen.
Jag tror att folk använde spelet till den spelstil de ville ha, och att det var möjligt att göra det genom att ta fasta på de delar av settingen man ville se och att bortse från mycket av det andra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,957
Jag tror att folk använde spelet till den spelstil de ville ha, och att det var möjligt att göra det genom att ta fasta på de delar av settingen man ville se och att bortse från mycket av det andra.
Ja, som folk som inte har med magi i D&D. Hacka upp spelet och bara använda vissa delar. Det är ändå märkligt att det verkar vara så många med just KULT bara.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,557
Det är ändå märkligt att det verkar vara så många med just KULT bara.
Jag vet inte, jag har spelat K: DL flera gånger som enkvällare med nybörjare som ett rent skräckspel. En gång försökte jag berätta lite mer om loren, men möttes bara av glansiga, utzonade, blickar. Jag lyckades väl inte förmedla det så väl, var rätt grön själv då. Och kanske blir det mer relevant om man kör längre äventyr/kampanj.

Ps. Låter kul att gå all in och göra det lite over the top! Kontrastera mellanmjölkig vardag med köttkrokar och fallna bdsm-änglar. Lund, 30 november, 1991. Det regnar. En storstadssamurajs blodiga hämnd på skinheads har skapat en reva i illusionen… osv.
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,190
Jag kan verkligen förstå hur inkompatibelt Gunillas och Mickes visioner var med action-speligheten som andra delar av spelet hade. Idag känns det fånigt bara att säga ”storstadssamuraj”. Så visst, en hel del handlar nog om en förändrad tidsanda.
Det här låter lite bakvänt. Som andra påpekat så verkar de ha varit all about storstadssamurajer och liknande när det begav sig.
 

Nissetotte

Lugal
Joined
15 Apr 2024
Messages
25
Location
Sagolika Sunne
Lite vid sidan av kanske, men i sammanhanget kan jag nämna att mina rollspelspolare (som över lag annars inte tilltalas så mycket av de mer överdrivna 90-talscoola delarna av Kult) blev lite besvikna när den svenska översättningen Kult: Den förlorade gudomligheten helt slopade arketypen storstadssamuraj/ronin :LOL:
 
Top