Om du brukar tänka på Layout…

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
331
Location
Stockholm
Print and see how it feels on paper.

Do a preliminary layout for printing while you work with the text to get a feel for how much space the text fills. Good enough is good enough here. Then print and review on paper after having stepped away from the text for some time. Only after one or more such iterations, work on the final layout.

If you use Word, your document will look like a school assignment.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,852
Location
Göteborg
Print and see how it feels on paper.

Do a preliminary layout for printing while you work with the text to get a feel for how much space the text fills. Good enough is good enough here. Then print and review on paper after having stepped away from the text for some time. Only after one or more such iterations, work on the final layout.

If you use Word, your document will look like a school assignment.
Very good advice! And it’s fun to spread papers all over the floor : )
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
775
Location
Göborg
Jag är mycket för en ren design vilket betyder att jag undviker plåttrighet men jag har svårt att bestämma mig för det jag kallar för semantisk typografi. Det är när ett ord eller begrepp har ett avvikande utseende om det tillhör något särskilt så som färdighetsnamn, grundegenskapsnamn, regelerm, besvärjelse, besvärjelse som är kvick, besvärjelse som är en ritual… Det kan bli väldigt jobbigt för ögonen men en väl genomtänkt sådan kan göra det enklare att förstå en text (särskilt som många regeltermer är vanliga ord som får ett ytterligare betydelselager; "det är viktigt att använda sin färdighet inom sitt expertisområde för att lyckas med en företar sig" vs "det är viktigt att använda sin färdighet inom sitt expertisområde för att lyckas med en företar sig" – egentligen är det bättre att inte välja ganska generiska begrepp som regeltermer utan välja mer ovanliga eller detaljerade ord och bara använda dem i sin roll som regeltermer, då behövs inte ytterligare typografi för att förmedla budskapet).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,911
Location
Göteborg
Jag är mycket för en ren design vilket betyder att jag undviker plåttrighet men jag har svårt att bestämma mig för det jag kallar för semantisk typografi. Det är när ett ord eller begrepp har ett avvikande utseende om det tillhör något särskilt så som färdighetsnamn, grundegenskapsnamn, regelerm, besvärjelse, besvärjelse som är kvick, besvärjelse som är en ritual… Det kan bli väldigt jobbigt för ögonen men en väl genomtänkt sådan kan göra det enklare att förstå en text (särskilt som många regeltermer är vanliga ord som får ett ytterligare betydelselager; "det är viktigt att använda sin färdighet inom sitt expertisområde för att lyckas med en företar sig" vs "det är viktigt att använda sin färdighet inom sitt expertisområde för att lyckas med en företar sig" – egentligen är det bättre att inte välja ganska generiska begrepp som regeltermer utan välja mer ovanliga eller detaljerade ord och bara använda dem i sin roll som regeltermer, då behövs inte ytterligare typografi för att förmedla budskapet).
Ja, jag har också svårt för sådant. Blir en konstig rytm och tryck i läsandet. Jag är såpass skolad i att ord som avviker är viktiga att det blir underligt när de inte ska ha någon emfas alls. Så det är rimligt när regeltermen introduceras: ”Varje rollperson ska ha tre råmärken som illustrerar gränser de inte kan tänka sig att passera.” Men att sedan markera ordet med avvikande stil varje gång det används finner jag jobbigt för läsningen.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,916
Location
Eskilstuna
Jag föredrar typografisk markering av termer – tycker att det blir mer belastande att läsa text där jag behöver tolka ifall något är en term eller inte, svårare att hitta vad jag letar efter, med mera. Och man läser ju sällan rollspel ord för ord pärm till pärm, så att bara markera första förekomsten blir en bristfällig lösning.

Sen går det att markera på mer eller mindre bra sätt. Versal stör läsningen i onödan, fetstil tar för mycket uppmärksamhet, kursivering bör användas till annat, (äkta) kapitäler är min favorit.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,702
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kan gilla att ett textstycke har mer än en läsning, som kan göras med ovannämnda betoningar och hur de kan snabba upp läsning av en längre text. Kanske inte bästa exemplet, men här sammanfattas allt till en slags rubrik insprängd i texten. Listigt använt kan det bli riktigt bra. Ja så länge det inte stör och förvirrar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,681
Location
Helsingborg
Kan gilla att ett textstycke har mer än en läsning, som kan göras med ovannämnda betoningar och hur de kan snabba upp läsning av en längre text. Kanske inte bästa exemplet, men här sammanfattas allt till en slags rubrik insprängd i texten. Listigt använt kan det bli riktigt bra. Ja så länge det inte stör och förvirrar.
Brädspelet Dominion (och Puerto Rico, som Dominion antagligen snodde idén från) har en kolumn med sammanfattande text som jag tycker väldigt mycket om. Jättelätt att hitta om man bara ska påminna sig eller slå upp någonting snabbt.
 

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,911
Location
Göteborg
Brädspelet Dominion (och Puerto Rico, som Dominion antagligen snodde idén från) har en kolumn med sammanfattande text som jag tycker väldigt mycket om. Jättelätt att hitta om man bara ska påminna sig eller slå upp någonting snabbt.
Finurligt, men är det verkligen bättre än en separat regelsammanfattning? Antar att man snabbare kan hitta det relevanta avsnittet om man behöver läsa hela regeln, men å andra sidan är det utspritt över hela boken istället för sammanfattat på ett ställe.
 

Oscar Silferstjerna

Kombinerar Dry Martini och semla
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,834
Location
Nirvana
… ge oss ditt tips, ett litet eller stort, av allt du kan. Så kanske fler lär sig och inspireras att göra bra, tydliga, vackra, … och vad mer nu texter (och bilder) kan vara!
Jag är intresserad och fascinerad av välgjord layout. Däremot är jag inte själv särskilt skicklig på detta hantverk, men jag försöker lära mig.

Eftersom layout handlar om hur text, bilder och andra grafiska element samspelar brukar jag tänka på just detta samspel - exempelvis hur en viss, gärna oväntad, kroppsställning samspelar med ett rubriktypsnitt eller en ram av något slag.

På sistone har jag börjat se på layoutens alla komponenter - texten, bilderna och de övriga grafiska elementen - som delar i samma koreografi. Alltså att det finns en genomförd rörelse - eller ett totalt stillastående - över uppslaget. Hela uppslaget fungerar då som en scen på en teater eller opera där regissören/layoutaren skapar drama och/eller stämning.

När det gäller illustrationer och rollspel har jag funderat på om det inte borde göras fler stilleben. Alltså bilder av föremål snarare än det vanliga - aktiva kroppar eller mugshots. Stilleben skulle kunna gestalta stämningen och rollerna på nya sätt - och behöver förstås inte alls bara innehålla blommor eller frukter. Utan att ha provat själv tror jag att stilleben borde passa särskilt bra med andra grafiska element.

Ramar och bårder är också intressanta, men kan lätt bli fula och klyschiga. Tänk vikingar och det är lätt hänt att det blir dålig tatuering över det hela. En ambitiös och dyr lösning är att göra dem mer konstnärliga (som illustrationer) och unika för varje sida eller uppslag.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,702
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Stilleben skulle kunna gestalta stämningen och rollerna på nya sätt - och behöver förstås inte alls bara innehålla blommor eller frukter. Utan att ha provat själv tror jag att stilleben borde passa särskilt bra med andra grafiska element.
Känns som det ändå förekommer. Men håller med, skulle vilja se mer av det. Fler bilder som visar på liv.
 

Oscar Silferstjerna

Kombinerar Dry Martini och semla
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,834
Location
Nirvana
Känns som det ändå förekommer. Men håller med, skulle vilja se mer av det. Fler bilder som visar på liv.
Ja, det finns säkert en del. Men för mig är föremål ofta bättre gestaltningar av genrer och settingar än vad exempelvis vanliga actionbilder är. Det jag vill se mer av är hur den odramatiska vardagen ser ut i olika settingar. Den första Alien-filmen är bra på (bland annat) det viset. Man får se hur Weyland-Yutanis spacetruckers har det på jobbet. Många vardagsföremål syns i bild. Jag tror att det påverkar känslan i hela filmen.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Kombinerar Dry Martini och semla
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,834
Location
Nirvana
En annan intressant aspekt av layout är hur mycket man ska trycka in på varje sida. Skaparna av Mothership, som har fått mycket uppskattning för just layouten, trycker in så mycket de kan. Hela spelet är mycket kompakt. En del tabeller verkar de ha lagt in för att fylla ut mindre tomrum. De flesta av spelets illustrationer är små. Grundtanken verkar vara att man ska få så mycket spelbar info som möjligt på varje sida. När de på Youtube pratar om spelets tredjepartsprodukter är detta något de ofta tar upp. Mycket på varje sida är för dem ett kvalitetskriterium. En baksida utan text och tabeller uppfattas som slöseri.

Många svenska rollspel har istället en luftigare layout. Illustrationer får ofta vara stora och det är inte alls givet att små tabeller kläms in i utrymmen som råkar bli tomma i redigeringen. Rimligen betyder det här att många svenska rollspel blir mer omfattande än vad de hade kunnat vara. Jag har inte någon särskilt bestämd åsikt om vilket som är bäst (komprimerat amerikanskt eller luftigt svenskt), utan tycker mest att det är intressant att man kan ha så olika utgångspunkter. Det viktiga är kanske att vara konsekvent i sina val.
 
Last edited:

Tempelgrim

Cthonic West - Blodad Tand - Spirtus
Joined
26 Jan 2025
Messages
3
Location
Stockholm
Ja, men titta definitivt inte på amerikanska rollspel. Andra länder håller högre klass när det kommer till typografi.

De svenska tryckta spelen håller väldigt hög klass.
Jag upplever tvärt om att populära svenska spel har en ganska dålig informationsdesign. Min smak kommer främst från OSR-scenen, där control panel layouts, stödordstext, och afforderande formatering förhärskar. www.youtube.com/@QuestingBeast brukar kommentera på materialens användbarhet, vilket jag håller som dess högsta dygd.
 

Oscar Silferstjerna

Kombinerar Dry Martini och semla
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,834
Location
Nirvana
Jag upplever tvärt om att populära svenska spel har en ganska dålig informationsdesign. Min smak kommer främst från OSR-scenen, där control panel layouts, stödordstext, och afforderande formatering förhärskar. www.youtube.com/@QuestingBeast brukar kommentera på materialens användbarhet, vilket jag håller som dess högsta dygd.
Rent praktiskt tror jag att det handlar om hur mycket (eller om) man anpassar textens längd till en mer eller mindre flexibel redigeringsmall. Det går ju att skriva texten så att den precis passar in i en färdig mall. Eller så gör man tvärtom och anpassar layouten till en färdigskriven text.

Håller definitivt med om att materialets användbarhet är högst väsentlig. Det är en av de punkter där jag tycker att OSR-spelen verkligen har drivit utvecklingen framåt. Och delvis är det en fråga om layout.
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,084
Location
Barcelona
Jag föredrar typografisk markering av termer – tycker att det blir mer belastande att läsa text där jag behöver tolka ifall något är en term eller inte, svårare att hitta vad jag letar efter, med mera. Och man läser ju sällan rollspel ord för ord pärm till pärm, så att bara markera första förekomsten blir en bristfällig lösning.
Jag brukar kompromissa och markera första förekomsten i varje sammanhang. Så först när den introduceras, och sen om den används igen i en senare regel så markerar jag första förekomsten där, osv.
 
Top