Quadrante
Grisbonde
Gör man inget annat. Välj att variera storlek på rubriker.Det är ett väldigt djupt kaninhål : )
Gör man inget annat. Välj att variera storlek på rubriker.Det är ett väldigt djupt kaninhål : )
Very good advice! And it’s fun to spread papers all over the floor : )Print and see how it feels on paper.
Do a preliminary layout for printing while you work with the text to get a feel for how much space the text fills. Good enough is good enough here. Then print and review on paper after having stepped away from the text for some time. Only after one or more such iterations, work on the final layout.
If you use Word, your document will look like a school assignment.
Ja, jag har också svårt för sådant. Blir en konstig rytm och tryck i läsandet. Jag är såpass skolad i att ord som avviker är viktiga att det blir underligt när de inte ska ha någon emfas alls. Så det är rimligt när regeltermen introduceras: ”Varje rollperson ska ha tre råmärken som illustrerar gränser de inte kan tänka sig att passera.” Men att sedan markera ordet med avvikande stil varje gång det används finner jag jobbigt för läsningen.Jag är mycket för en ren design vilket betyder att jag undviker plåttrighet men jag har svårt att bestämma mig för det jag kallar för semantisk typografi. Det är när ett ord eller begrepp har ett avvikande utseende om det tillhör något särskilt så som färdighetsnamn, grundegenskapsnamn, regelerm, besvärjelse, besvärjelse som är kvick, besvärjelse som är en ritual… Det kan bli väldigt jobbigt för ögonen men en väl genomtänkt sådan kan göra det enklare att förstå en text (särskilt som många regeltermer är vanliga ord som får ett ytterligare betydelselager; "det är viktigt att använda sin färdighet inom sitt expertisområde för att lyckas med en företar sig" vs "det är viktigt att använda sin färdighet inom sitt expertisområde för att lyckas med en företar sig" – egentligen är det bättre att inte välja ganska generiska begrepp som regeltermer utan välja mer ovanliga eller detaljerade ord och bara använda dem i sin roll som regeltermer, då behövs inte ytterligare typografi för att förmedla budskapet).
Brädspelet Dominion (och Puerto Rico, som Dominion antagligen snodde idén från) har en kolumn med sammanfattande text som jag tycker väldigt mycket om. Jättelätt att hitta om man bara ska påminna sig eller slå upp någonting snabbt.Kan gilla att ett textstycke har mer än en läsning, som kan göras med ovannämnda betoningar och hur de kan snabba upp läsning av en längre text. Kanske inte bästa exemplet, men här sammanfattas allt till en slags rubrik insprängd i texten. Listigt använt kan det bli riktigt bra. Ja så länge det inte stör och förvirrar.
Finurligt, men är det verkligen bättre än en separat regelsammanfattning? Antar att man snabbare kan hitta det relevanta avsnittet om man behöver läsa hela regeln, men å andra sidan är det utspritt över hela boken istället för sammanfattat på ett ställe.Brädspelet Dominion (och Puerto Rico, som Dominion antagligen snodde idén från) har en kolumn med sammanfattande text som jag tycker väldigt mycket om. Jättelätt att hitta om man bara ska påminna sig eller slå upp någonting snabbt.
… det är väl en smaksak, har man plats så har man bägge.men är det verkligen bättre än en separat regelsammanfattning?
Det känns ju rätt överdrivet med två regelsammanfattningar.… det är väl en smaksak, har man plats så har man bägge.
För de flesta spel, ja.Det känns ju rätt överdrivet med två regelsammanfattningar.
Jag är intresserad och fascinerad av välgjord layout. Däremot är jag inte själv särskilt skicklig på detta hantverk, men jag försöker lära mig.… ge oss ditt tips, ett litet eller stort, av allt du kan. Så kanske fler lär sig och inspireras att göra bra, tydliga, vackra, … och vad mer nu texter (och bilder) kan vara!
Känns som det ändå förekommer. Men håller med, skulle vilja se mer av det. Fler bilder som visar på liv.Stilleben skulle kunna gestalta stämningen och rollerna på nya sätt - och behöver förstås inte alls bara innehålla blommor eller frukter. Utan att ha provat själv tror jag att stilleben borde passa särskilt bra med andra grafiska element.
Ja, det finns säkert en del. Men för mig är föremål ofta bättre gestaltningar av genrer och settingar än vad exempelvis vanliga actionbilder är. Det jag vill se mer av är hur den odramatiska vardagen ser ut i olika settingar. Den första Alien-filmen är bra på (bland annat) det viset. Man får se hur Weyland-Yutanis spacetruckers har det på jobbet. Många vardagsföremål syns i bild. Jag tror att det påverkar känslan i hela filmen.Känns som det ändå förekommer. Men håller med, skulle vilja se mer av det. Fler bilder som visar på liv.
Jag upplever tvärt om att populära svenska spel har en ganska dålig informationsdesign. Min smak kommer främst från OSR-scenen, där control panel layouts, stödordstext, och afforderande formatering förhärskar. www.youtube.com/@QuestingBeast brukar kommentera på materialens användbarhet, vilket jag håller som dess högsta dygd.Ja, men titta definitivt inte på amerikanska rollspel. Andra länder håller högre klass när det kommer till typografi.
De svenska tryckta spelen håller väldigt hög klass.
Rent praktiskt tror jag att det handlar om hur mycket (eller om) man anpassar textens längd till en mer eller mindre flexibel redigeringsmall. Det går ju att skriva texten så att den precis passar in i en färdig mall. Eller så gör man tvärtom och anpassar layouten till en färdigskriven text.Jag upplever tvärt om att populära svenska spel har en ganska dålig informationsdesign. Min smak kommer främst från OSR-scenen, där control panel layouts, stödordstext, och afforderande formatering förhärskar. www.youtube.com/@QuestingBeast brukar kommentera på materialens användbarhet, vilket jag håller som dess högsta dygd.
Jag brukar kompromissa och markera första förekomsten i varje sammanhang. Så först när den introduceras, och sen om den används igen i en senare regel så markerar jag första förekomsten där, osv.Jag föredrar typografisk markering av termer – tycker att det blir mer belastande att läsa text där jag behöver tolka ifall något är en term eller inte, svårare att hitta vad jag letar efter, med mera. Och man läser ju sällan rollspel ord för ord pärm till pärm, så att bara markera första förekomsten blir en bristfällig lösning.