Jag tycker att det verkar vara en styrka hos Väsen att det inte är historiskt korrekt, eftersom det sänker tröskeln för att delta i spel och för att skriva material till det. Jag har tvekat mycket inför att spela Star Wars-rollspel eftersom många av de jag spelar med är rysligt Star Wars-kunniga; det känns som att det finns fallgropar i fallgroparna när det gäller spelvärlden. Om någon är orolig för att inte kunna spela rätt så är spel som Väsen en stor tillgång. Jag har själv inte läst eller spelat Väsen, men sitter då och då och pillar med material för Call of Cthulhu Sverige. Där fastnar jag ofta i research och det tar mycket tid att komma framåt. En kväll i höstas när jag bestämt mig att jobba med en scenarioidé lyckades jag skriva tre meningar, och lade resten av tiden (ca två timmar) på att forska om hotellnäringens historia och utveckling i Tällberg för att kunna ge en välgrundad bild av de boendemöjligheter som fanns där vid mitten av 1920-talet om spelarna nu skulle vilja utnyttja det - en liten detalj som förmodligen inte skulle spela stor roll i scenariot. Nu råkar det ju vara så att jag gillar att sitta och gräva i sådant, liksom många andra här verkar göra, men det känns verkligen bra att det finns spelalternativ för den som mest bara vill köra loss i "1800-tal".
(En sidokommentar: jag fastnar i research också för The Troubleshooters. Skrev ett scenario som utspelar sig i en liten stad på Island och kontaktade då ett sällskap för lokalhistoria, några muséer och turistorganisationer för att få tag på bra bildmaterial från 1960-talets Island. Skrev ett scenario som utspelar sig i Annecy i södra Frankrike, och lyckades efter en dags grävande hitta en site med historiska stadskartor.)