Så i tråden om realism funderade jag på det här med att avbryta spelet, till exempel för att googla fram lite detaljer om något på mobilen. Jag känner att det är lite av en vedertagen sanning att man inte ska avbryta spelet, och att man ofta anger det som en given kritik utan vidare behov av motivering. Ett tärningssystem ska gå snabbt, man ska inte behöva bläddra i boken under spel, och så vidare. Under en period var det mycket kritik mot tabeller på forumet, och det var dålig speldesign att använda dem, på grund av hanteringstiden.
Men jag har också insett att det i många fall inte gör mig något med avbrott. Jag minns när jag i min ungdom spelade Eon och man slog skada med exploderande tärningar. Ett högt slag kunde ta en bra stund att slå, eftersom man skulle slå om sexor flera gånger. Men det här var långt ifrån ett störningsmoment, eftersom jävlar vad med skada det blir, hörni! Det var spännande, man kunde se resultatet växa, trots att vi var mitt i en strid, och strider ska ju inte avbrytas mitt i av sega tärningsrull, eller?
Och i Se och göra i Aliatra måste man bläddra i boken inför varenda scen. Man går till ett ställe i staden, och så slår man upp i boken och läser vad det är som finns där. Men det sker mellan scener, i naturliga pauser, så det är heller inte särskilt störande.
Så det ger mig två tillfällen när jag känner att det är helt okej att sega ned spelet genom att engagera en mekanik eller bläddra i boken:
Men jag har också insett att det i många fall inte gör mig något med avbrott. Jag minns när jag i min ungdom spelade Eon och man slog skada med exploderande tärningar. Ett högt slag kunde ta en bra stund att slå, eftersom man skulle slå om sexor flera gånger. Men det här var långt ifrån ett störningsmoment, eftersom jävlar vad med skada det blir, hörni! Det var spännande, man kunde se resultatet växa, trots att vi var mitt i en strid, och strider ska ju inte avbrytas mitt i av sega tärningsrull, eller?
Och i Se och göra i Aliatra måste man bläddra i boken inför varenda scen. Man går till ett ställe i staden, och så slår man upp i boken och läser vad det är som finns där. Men det sker mellan scener, i naturliga pauser, så det är heller inte särskilt störande.
Så det ger mig två tillfällen när jag känner att det är helt okej att sega ned spelet genom att engagera en mekanik eller bläddra i boken:
- När det är väldigt spännande och man får en sorts cliffhanger-effekt
- När det sker mellan scener (eller i någon annan form av naturlig paus i berättelsen)