Jag letar efter idéer för hur man kan "bryta upp" en strid. I Dinoblast så kommer jag att ha något som heter exhaustion vilket är en ökande penalty om man använder samma skill om och om igen för att lösa ett problem. Man förbrukar möjligheter, resurser, tillvägagångssätt, idéer, tid, ork osv.
Men om man växlar till att använda en annan färdighet eller då "bryter upp" repititionen av att använda samma skill om och om igen i följd så undviker man denna penalty. En belöning för att göra det mer spännande, roligt, dynamiskt, intressant.
Detta kommer främst märkas i strid så då vill jag ha med massa exempel på hur man kan göra det.
Tex.
Stannar upp striden för att ha en dialog. Växlar några ord med motståndaren för att provocera, få ut info osv
Förflyttar sig så att omgivningen förändras. Börjar kanske slåss i en korridor, men förflyttar sig till en bro och sedan till ett trapphus osv.
Använder något i omgivningen som att välta en tunna, skjuta/slå till en gasledning.
Gömmer sig tillfälligt bakom skydd.
Vad mer kan man göra för strid eller andra typer av skills?
Men om man växlar till att använda en annan färdighet eller då "bryter upp" repititionen av att använda samma skill om och om igen i följd så undviker man denna penalty. En belöning för att göra det mer spännande, roligt, dynamiskt, intressant.
Detta kommer främst märkas i strid så då vill jag ha med massa exempel på hur man kan göra det.
Tex.
Stannar upp striden för att ha en dialog. Växlar några ord med motståndaren för att provocera, få ut info osv
Förflyttar sig så att omgivningen förändras. Börjar kanske slåss i en korridor, men förflyttar sig till en bro och sedan till ett trapphus osv.
Använder något i omgivningen som att välta en tunna, skjuta/slå till en gasledning.
Gömmer sig tillfälligt bakom skydd.
Vad mer kan man göra för strid eller andra typer av skills?