Hur göra häftig svensk film?

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
309
Och då menar jag inte stockholmare som härmar (parodierar) exempelvis värmländska, dalmål och småländska, utan skådisar som faktiskt lär sig dialekten på riktigt, går in i platsens omständigheter och stämning.
Ja, det också!
Det finns så många bra svenska skådespelare men de är underutnyttjade inom fantastik. Jag föreslog ju filmen Frostbiten i den andra tråden och där dyker Micke Tornving upp i ett klockrent inhopp med sin äkta norrländska.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,116
Problemet är väl att folk på svensk film i stort sett aldrig pratar på ett sätt som känns det minsta naturligt eller ledigt. Det är som att folk står på en teaterscen – vilket väl är vad som händer när stora delar av skådespelarbranschen är teaterskolade i första hand, antar jag. Att folk är stela för all del, men det måste i så fall fortfarande vara stelt på ett sätt som känns naturligt, så att säga. Den tillgjorda stelhet som finns i nästan all svensk film gör mig bara trött.
En huvudanledning till att jag skippar svenskt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,116
Regissören Ted Kjellsson pratade en gång på bokmässan om att han ville göra en film baserad på Drakborgen. Osäker på hur häftig den skulle bli, men det skulle ändå vara kul att se hur en svensk sword & sorcery film skulle bli 😁.
Drakborgen möter Edge of Tomorrow! I början dör folk i första rummet, men långsamt lär man sig ta sig framåt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,097
Problemet är väl att folk på svensk film i stort sett aldrig pratar på ett sätt som känns det minsta naturligt eller ledigt. Det är som att folk står på en teaterscen – vilket väl är vad som händer när stora delar av skådespelarbranschen är teaterskolade i första hand, antar jag. Att folk är stela för all del, men det måste i så fall fortfarande vara stelt på ett sätt som känns naturligt, så att säga. Den tillgjorda stelhet som finns i nästan all svensk film gör mig bara trött.
Exakt det här. Komedi funkar lite bättre, för det är inte lika viktigt att det känns naturligt. Bland svensk film är komedier nästan de enda jag kan titta på.

Men ok, om det ska vara häftigt vill jag se en Game of Thrones om Vasaätten, med början vid Stockholms blodbad och slut när Kristina abdikerar och Karl X Gustav kröns. I en sådan historisk berättelse kanske scenskådespeleriet inte skulle kännas lika off. En regent per säsong, och massor av superintressanta biroller. Å andra sidan skulle jag hellre vilja se den som en Hollywoodproduktion.
 

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,366
Jag har tänkt mycket på den här tråden och detta svar kommer nog därför att bli ganska långt. Det handlar om den erfarenhet jag själv hade när jag under en lång tid förr i livet försökte doppa såväl tår som fötter i filmbranschen, främst som manusförfattare. Vill vara supertydlig med att det jag skriver inte är en absolut sanning för alla, det är mina personliga erfarenheter.

Men hursomhelst, denna tråd får mig att tänka på två specifika situationer.

Den första handlar inte om mig utan en vid den tiden då nära vän som lyckades bättre än jag i film/tv-branschen som manusförfattare. Han och en kompis till honom hade skrivit ett manus till en tv-serie som de tyckte var häftigt som de pitchade för en tv-kanal. Tv-serien hette Den sista dokusåpan och handlade om ett gäng dokusåpadeltagare som hamnar mitt i en zombieapokalys. Allt går till en början bra, men någon gång under förproduktioner kräver producenten helt plötsligt att riktiga dokusåpadeltagare ska spela huvudrollerna och att manuset ska skrivas om efter detta. Min kompis tyckte att detta var en usel och försökte övertala producenten att tänka om. Han sa att han kunde ändra manuset till karaktärer som påminde om de riktiga kändisarna så att alla fattade hinten, men att låta dokusåpakändisar bära upp serien istället för riktiga skådisar vore en katastrof. Producenten svarade såhär (väldigt fritt parafraserat): "Hörrudu, det är jag som är producent och inte du. Vi behöver riktiga dokusåpakändisar i rollerna för att det säljer, annars kommer inte tillräckligt många att titta. Om du inte kan fixa det kickar vi dig och låter någon annan skriva manus". Sagt och gjort, min kompis ville ju ha kvar jobbet så han gjorde som han blev tillsagt. Bland annat Robinsson-Robban fick figurera i en stor roll. Serien blev totalt utskrattad av såväl tittare som kritiker och jag hade kollegor på mitt dåvarande (ej filmrelaterade) jobb som diskuterade vad det var för idiot till manusförfattare som tyckte det var en bra idé att skriva ett manus som handlade om riktiga dokusåpakändisar.

Den andra situationen tror jag att jag berättat om innan på forumet. Ber i så fall om ursäkt för att jag upprepar mig men jag känner att det är rätt relevant för trådens ämne. Innan jag gav upp på att försöka slå mig in i filmbranschen skrev jag ett manus som jag själv var väldigt nöjd med. Det var manuset till en exploatationfilm som handlade om en lesbisk knarklangare i Barcelona vars personlighet var starkt influerad av Snake Plissken. Manuset som sådant var väldigt Tarantino-aktig, men uppstyckad kronologi, rapp dialog och en massa övervåld. Helt klart en häftig film enligt mig. Jag tyckte det var det bästa jag skrivit någonsin och var helt övertygad om att någon skulle plocka upp det. En bekant vid den tiden som var producent läste det och sa ungefär såhär: "Jag ska vara helt ärlig. Det här är ett jättebra manus. Men ingen kommer se den här filmen! Ingen är intresserad av sånt som filmen beskriver! Biosalongerna skulle eka tomma. Du skulle aldrig någonsin kunna övertala någon producent att ta sig an det där. Du skulle kunna försöka göra filmen helt på egen hand utan budget, och skulle du vara en bra producent, en bra regissör och en bra redigerare skulle då kanske möjligtvis kunna göra en bra film. Som ingen skulle se. Tycker du att det är värt det?" Där och då bestämde jag mig för att aldrig försöka göra något filmrelaterat igen.

Jag vill inte med detta säga att producenter är onda eller så. Men producenter har betydligt mer makt över produktionen än vad många kanske tror. Och vad som är viktigt för dem är att filmen är kommersiellt gångbar, att så många som möjligt ser filmen och att filmen drar in så mycket pengar det bara går. Och detta kan (nu gissar jag, jag vet naturligtvis inte med säkerhet) vara en av orsakerna till att det görs så lite häftig sci fi och fantasy som tar sig själv på allvar. Det kan till och med vara så att sci fi-filmer som nu finns som är väldigt skämtsamma från början var seriösa men så bestämmer en producent att det är för få som är intresserade av en seriös sci fi för att det skulle vara ekonomiskt gångbart, om den här filmen alls ska göras måste den ha mer humor och populärkulturella referenser. Och vem vet, de kanske har rätt ur ekonomiskt perspektiv. Den sista dokusåpan blev bedrövlig, men det kan ju mycket väl vara så att den hade dragit in mindre pengar utan dokusåpaskådisarna? Om den sedan hade varit en bättre serie hade ur producentens synvinkel inte spelat någon roll.

Och jag tänker lite samma vad gäller seriösa filmer baserade på svenska kungaätter. Vi är ju ett gäng glada nördar och många av oss älskar histora, så vi hade naturligtvis sett och förmodligen uppskattat en sådan produktion. Men en producent hade säkert ställt sig frågan hur stor del av Sveriges befolkning som har ett intresse av en produktion som seriöst skildrar gamla kungaätter, ställt det mot hur många som skulle ha intresse av att se en polisfilm och sedan lagt i vågskålen vilket verk som kostar minst att producera.

Vill vara jättetydlig med att jag INTE menar att man är dum eller så om man längtar efter eller diskuterar häftiga filmatiseringar av sci fi, fantasy elelr historia. Jag tycker också om att diskutera det. Jag menar bara att jag tror att det finns en orsak till att det inte finns. Och det är av samma orsak som det här med dialekter, att alla karaktärer i filmer är dramaten-skådisar som talar teater-rikssvenska. Det är de skådisarna som drar mest publik och således mest pengar.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,116
Och det är av samma orsak som det här med dialekter, att alla karaktärer i filmer är dramaten-skådisar som talar teater-rikssvenska. Det är de skådisarna som drar mest publik och således mest pengar.
Vi vet vad det blir när man försöker göra fantasy på de premisserna - det blir Tre solar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,755
Problemet är väl att folk på svensk film i stort sett aldrig pratar på ett sätt som känns det minsta naturligt eller ledigt. Det är som att folk står på en teaterscen – vilket väl är vad som händer när stora delar av skådespelarbranschen är teaterskolade i första hand, antar jag. Att folk är stela för all del, men det måste i så fall fortfarande vara stelt på ett sätt som känns naturligt, så att säga. Den tillgjorda stelhet som finns i nästan all svensk film gör mig bara trött.
Jag vet inte om det måste vara en negativ grej. Tänk er en svensk fantasyfilm med Shakespeare-tänk. Då passar det teatrala, det stela, det storvulna. Det finns mycket i Erikskrönikan och trebrödradramat runt Håtunaleken och Nyköpings Gästabud, eller dramat runt Erik XIV / Karin Månsdotter / Jöran Pärsson som borde kunna bli shakespeare-film á la Kenneth Branagh. Det är något jag tror vi inte fått än, i alla fall inte vad jag kan ha sett.
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,839
Location
Nirvana
Måste svensk fantastik i filmformat ens vara häftig? Själv tycker jag ofta om just vardagsrealism, även i fantastik. Att exempelvis Tom Cruise kastar sig ur ett flygplan och i farten hoppar in i en skyskrapa - eller vad det nu är som uppfattas som häftigt - tycker jag är extremt ointressant. Förmodligen är det därför jag har så svårt att minnas Bond-filmer. De är så amerikanskt ”häftiga” att jag ofta inom tio minuter tappar intresset och börjar tänka på något annat.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,514
Location
Rissne
Måste svensk fantastik i filmformat ens vara häftig? Själv tycker jag ofta om just vardagsrealism, även i fantastik. Att exempelvis Tom Cruise kastar sig ur ett flygplan och i farten hoppar in i en skyskrapa - eller vad det nu är som uppfattas som häftigt - tycker jag är extremt ointressant. Förmodligen är det därför jag har så svårt att minnas Bond-filmer. De är så amerikanskt ”häftiga” att jag ofta inom tio minuter tappar intresset och börjar tänka på något annat.
Det måste såklart inte vara häftigt. Men för er som gillar vardagsrealism, töntighet och pinsamhet så finns ju redan en uppsjö av filmer och tv-serier. Det är ju typ bara sånt vi gör.

Jag tänker att det kanske borde kunna finnas utrymme även för film för oss som inte gillar sånt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,514
Location
Rissne
Jag vet inte om det måste vara en negativ grej. Tänk er en svensk fantasyfilm med Shakespeare-tänk. Då passar det teatrala, det stela, det storvulna. Det finns mycket i Erikskrönikan och trebrödradramat runt Håtunaleken och Nyköpings Gästabud, eller dramat runt Erik XIV / Karin Månsdotter / Jöran Pärsson som borde kunna bli shakespeare-film á la Kenneth Branagh. Det är något jag tror vi inte fått än, i alla fall inte vad jag kan ha sett.
Du har rätt i att det nog skulle passa där.
Det är inget jag skulle titta på, men det skulle absolut passa.
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,839
Location
Nirvana
Det måste såklart inte vara häftigt. Men för er som gillar vardagsrealism, töntighet och pinsamhet så finns ju redan en uppsjö av filmer och tv-serier. Det är ju typ bara sånt vi gör.

Jag tänker att det kanske borde kunna finnas utrymme även för film för oss som inte gillar sånt.
Menar du att det är något töntigt och pinsamt med vardagsrealism? Det håller jag i så fall verkligen inte med dig om. Om vi tittar på exempelvis Låt den rätte komma in, så tycker jag att det är just blandningen av vardagsrealism och fantastik (eller kanske snarare än vardagsrealistisk version av vampyrismen?) som är grejen. Man bryr sig om karaktärerna därför att de är en del av ett välbekant och vardagligt samhälle.

Jag var och lyssnade på Ajvide Lindqvist för något år sedan (ett författarsamtal på Folkets hus i Vällingby) och han jämförde då romanens vampyrism med bland annat narkotikaberoende. Det tycker jag gav en intressant inblick i hur åtminstone hans fantastik fungerar. Han berättade också en del om den text som han strök i arbetet med romanen (bland annat skildringar av grova övergrepp). Vampyrismen fick gestalta beroende, begär och makt.

Om det är något det finns för mycket av i svensk film, så är det snarare Beck, Wallander och Salander. De filmerna en del vardagliga drag, men genremässigt är de mest konventionella och kommersiella deckare.

Nej, men det är utgångspunkten i tråden.
Och det tycker jag alltså är en oerhört märklig idé. I mina ögon är problemet med svensk film snarare att den är för stockholmsk, för teatral, för ängslig och därför inte tillräckligt originell. Det är bara att jämföra med dansk film, som tycks göras med ett helt annat självförtroende. Och vad jag vet så är det inte fantastik som är grejen där. De vågar mer bara.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,176
Location
Umeå
Ska man göra fantasy som känns lite mer unik så tror jag att man ska kolla åt det samiska istället och inte vara rädd för att ta ut svängarna. Det ska vara skräck, jäkligt obehagliga andar, ändlösa vidder, svarta skogar, oförlåtliga vintrar, löften, eder och svek, blodsband, kärva män och kärvare kvinnor, långa tysta scener, vackra naturscener, psykadeliska drömscenarier och ond bråd död. Naturligtvis en fet jäkla budget för att det ska fungera.

Annars så har jag länge velat se den nordiska motsvarigheten till Deadwood. Typ ett 1800-tal men bara inspirerat av historien, tågdragning genom norrländsk ödemark, lycksökare från söder möter utmaningarna i norr, det är smutsigt och grisigt med sjukdomar, rasism, hat, svår alkoholism och obefintlig sjukvård. Och enkla människors strävan efter ett bättre liv.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
312
Det är vanligt att vilja göra något stort av historisk händelse som just stockholms blodbad men det vore kul att se något påhittat men med en historisk bakgrund där man inte vet hur det går för just de här personerna. Till exempel ett gäng svenskar i svenska armén som är med om något som verkligen hände i 30åriga kriget eller något annat intensiv period i vår historia. Nu fanns personerna i band of brothers men liknande det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,755
Det är vanligt att vilja göra något stort av historisk händelse som just stockholms blodbad men det vore kul att se något påhittat men med en historisk bakgrund där man inte vet hur det går för just de här personerna. Till exempel ett gäng svenskar i svenska armén som är med om något som verkligen hände i 30åriga kriget eller något annat intensiv period i vår historia. Nu fanns personerna i band of brothers men liknande det.
1739980433307.png

Typ den, fast seriös?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,160
Location
Port Kad, The Rim
Det är vanligt att vilja göra något stort av historisk händelse som just stockholms blodbad men det vore kul att se något påhittat men med en historisk bakgrund där man inte vet hur det går för just de här personerna. Till exempel ett gäng svenskar i svenska armén som är med om något som verkligen hände i 30åriga kriget eller något annat intensiv period i vår historia. Nu fanns personerna i band of brothers men liknande det.
För många år sedan kom en bokserie om Stefan Löfving, svensk spion under Karl XII:s krig. Vi pratar 1970-tal så minnena är disiga.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,171
Location
Sthlm
Jag tänker att det finns många smaker av cool vi skulle klara av. Jordskott (s1) visade ju att man kan göra någon slags svensk Arkiv X tex.

Jag tror det går att göra:
1. En svensk Pusher. utspelar sig i Göteborg. Saker är jävliga.
2. En svensk Franska Nya Vågen film enligt devisen ”allt du behöver för att göra en film är en tjej och en pistol”. Naturligt ljus. Coola repliker.
3. En svensk film om att någon måste gå framåt och skjuta alla den träffar. Typ Taken eller dyl.
4. En riktig slasher, och inte det här pajaserierna vi fick i filmatiseringen av Konferensen.
 
Top