I en action-genre och ett spel med låg konsekvens på fajter har jag gärna många av dem, kanske 2-3 per spelmöte? Här räknar jag in D&D 3-5, Tenra Bansho Zero, 7th Sea, Blades in the Dark, Heroes of Cerulea, Index Card RPG, AGON, Paranoia.
I mer OSR:iga spel känns det också som det är mycket monsterbankande (ofta när jag spelat på konvent och online har det varit strösslat med fajter i varje fall), men där känns det viktigt att spelarna har en möjlighet att fuska och lura fajten. Fortfarande en strid i centrum, i min mening, även om man kanske gör annat än att dra vapen.
Huvudspelet Eon är en knasig best för mig, för det finns en massa detaljerade monster, och stridsregler, och rustningsregler, osv. Sånt som vissa spelare verkligen går igång på, och vill få tillfälle att använda! Men eftersom konsekvensen av en strid kan vara så hög, och ta sådan lång tid, är jag mer tveksam på att lägga in dem som spelledare. Så det blir kanske några gånger per kampanj.